صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۲
کد خبر: 7998
گزارشگر: 213
۹۹۱
۰
۰
۲
اظهارات کارشناسان درباره واکسن

آسترازنکا خطر مرگ دارد یا موثر است؟

آسترازنکا خطر مرگ دارد یا موثر است؟
همچنانکه برخی از مردم ایران برای دریافت آسترازنکا اصرار دارند؛ گفته های ضد و نقیضی نیز مبنی بر عوارض این واکسن و خطراتی درباره آن وجود دارد که افکار عمومی را تحت الشعاع قرار داده است؛ در این باره برخی پزشکان و کارشناسان اظهار نظرهایی دارند.

به گزارش آسیانیوز، ماجرای کمبود واکسن آسترازنکا در کشور در روزهای اخیر بحث برانگیز شده. متقاضیان دریافت این نوع از واکسن کرونا می گویند آسترازنکا در مراکز واکسیناسیون نیست و برخی از مقامات دولتی تاکید دارند این واکسن عوارض سخت و مرگبار دارد، و واکسن‌های وارد شده برای اتباع خارجی استفاده می‌شود.

امید سلیمی بنی: پس از آنکه در واپسین روزهای دیماه اعلام شد بیش از ۲ میلیون دز واکسن آسترازنکا به کشور وارد شده، برخی از هموطنان در شبکه های اجتماعی گفتند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون و درخواست آسترازنکا، مسولان مراکز گفته اند این واکسن در دسترس قرار ندارد و به زودی قرار است کمبود واکسن آسترازنکا رفع شود.

---------------

بیشتر بخوانید

واکسن آسترازانکا برای چند ایرانی وارد کشور شد؟
------------------------------

با وجود گزارشهای مردمی از نبود واکسن آسترازنکا در مراکز، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک گفته: محموله‌های ۹۱، ۹۰ و ۹۲ واکسن آسترازنکا به میزان ۱۹۳ هزار دُز از یونان و دو محموله ۳۵ هزار دُزی از ژاپن وارد کشور شده بود که با ورود محموله ۲ میلیون و ۲۰۴ هزار دُزی واکسن آسترازنکا از کشور اسپانیا، واکسن‌های آسترازنکای وارده به ۱۵ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۶۱۰ دُز از ابتدای فراگیری کرونا تا کنون رسیده است.

این مقام مسول در ۲۹ دیماه گذشته گفته بود: محموله جدید با حضور سفیر اسپانیا در تهران و با حضور مدیران گمرک، به صورت حمل یکسره تحویل مقامات وزارت بهداشت شد.

چرا طرفداران آسترازنکا زیاد هستند؟

واقعیت این است که برخی از هموطنان برای دریافت آسترازنکا اصرار زیادی دارند چون آنطور که برخی کشورها اعلام کرده اند پذیرش مسافر از خارج تنها با داشتن کارت واکسن آسترازنکا مقدور است. این نکته را رییس سازمان غذا و دارو نیز مورد تاکید قرار داده است.

دکتر بهرام دارایی در سنندج اظهار داشت: برای مسافرت های خارجی بعضا هموطنان به واکسن خارجی از جمله آسترازنکا نیاز دارند که تهیه کرده ایم و مصرف شده و باز هم در حال تهیه این واکسن ها هستیم.

مشکل آنجاست که برخی از هموطنان، دو دوز واکسن سینوفارم یا سایر واکسنها با فناوری ویروس غیرفعال را دریافت کرده بودند و حالا که قصد سفر خارجی دارند، کشور مقصد تکلیف کرده باید حداقل ۲ دوز واکسن آسترازنکا بگیرند. وزارت بهداشت برای پاسخگویی به نیاز این افراد، بخشنامه ای صادر کرده که در آن ضوابط دریافت واکسن آسترازنکا به عنوان دوز سوم و چهارم را مشخص کرده است.

طبق این بخشنامه، افرادی که دو نوبت واکسن غیرفعال(سینوفارم، بهارات بیوتک یا کووایران برکت)را دریافت کرده و به علت الزامات سفر تمایل به تزریق دو نوبت آسترازنکا دارند، با اخذ رضایت‌نامه و ارائه مدارک سفر می‌توانند دو نوبت آسترازنکا با رعایت فاصله حداقل یک ماه بین نوبت‌ها را دریافت نمایند.

با این حساب، گرفتن دزهای مکرر آسترازنکا برای افراد ضرری ندارد؟ آمیتیس رمضانی یک پزشک متخصص درباره گرفتن مکرر واکسن آسترازنکا به عنوان دُز سوم معتقد است: تزریق سه دُز واکسن آسترازنکا را توصیه نمی‌کنیم و این موضوع نه تنها در کشور ما، بلکه کشورهای دیگر هم موافق با تزریق سه دُز واکسن آسترازنکا نیستند. چراکه واکسن‌هایی که بر پایه وکتور آدنوویروس هستند نباید خیلی تکرار شوند.

 

---------------------

بیشتر بخوانید:

طرح واکسیناسیون کشورهای فقیر با واکسن جدید
---------------------------------------------------

به غیر از مسایل پزشکی و مشکلات احتمالی دریافت کنندگان این نوع واکسن، شروطی مانند «گرفتن رضایتنامه و مدارک سفر» برای زدن واکسن آسترازنکا، در بخشنامه دیگری از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم تکرار شده است.

در بخشنامه مزبور آمده: تزریق دوز اول واکسن برای تمام گروه‌های سنی ممنوع است. تزریق دوز دوم برای افراد زیر ۵۰ سال که دوز اول را آسترازنکا زده‌اند، با یادآوری احتیاطات انجام شود. تزریق دوز سوم برای افرادی که ۲ دوز واکسن غیر آسترازنکا گرفته‌اند، برای زیر ۵۰ سال ممنوع و بالای ۵۰ سال در صورت اصرار فرد با گرفتن تعهد مجاز است.

این بخشنامه تاکید دارد به کلیه افرادی که واکسن استرازنکا دریافت می‌کنند، یادآوری شود که در صورت بروز علائم سردرد، تهوع، استفراغ، اختلال دید، لکه‌های قرمز و کبودی روی پوست سریعا به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه نمایند.

کمبود واکسن آسترازنکا؛ عوارض مرگبار دارد یا خریداری نمی‌شود؟

عوارض آسترازنکا چقدر مرگ آور است

  هشدارها بارها توسط مسولان وزارت بهداشت تکرار شده است. وزارت بهداشت از عوارض شدید تزریق آسترازنکا از جمله لخته شدن خون در افراد ۵۰ سال سخن گفته و مقامات این وزارتخانه تاکید کرده اند در گروه سنی زیر ۵۰ سال سایر واکسن‌ها ارجح هستند.

حتی در این باره رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه واکسن آسترازنکا عارضه نادری دارد که ممکن است باعث لخته شدن خون در برخی از عروق حیاتی و مهم بدن همچون عروق مغز، قلب و اندام ها شود، درباره موارد منع استفاده از این واکسن که پیش از این نیز اطلاع رسانی شده، توضیح داد.

دکتر گویا گفت: تمام عوارض مربوط به واکسن های کرونا در کشور در سطح استانی و کشوری جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شوند. چنانچه عارضه ای بیش از حد مورد انتظار رخ داده باشد، کمیته کشوری بررسی عوارض واکسن تصمیم گیری می کند.

به گفته او متاسفانه برخی افراد به دلیل اخذ ویزا برای مسافرت به بعضی از کشورها متقاضی تزریق واکسن آسترازنکا هستند و علی رغم توصیه های جدی ماموران بهداشتی خواهان دریافت این واکسن هستند که بدیهی است احتمال وقوع چنین عوارضی هرچند بسیار نادر اما غیرمعمول نیست.

دکتر گویا پیش از این هم گفته بود با وجود در اختیار داشت محموله واکسن آسترازنکا، سازمان غذا و دارو هنوز مجوز استفاده از این محموله را به مراکز تزریق نداده است.

وی گفت: اکنون واکسن آسترازنکا در اختیار ما قرار دارد اما هنوز مدارک و مستندات آن به سازمان غذا و دارو تحویل داده نشده است.

گویا اظهار داشت: به محض اینکه مدارک و مستندات تحویل سازمان غذا و دارو شود و آنها تایید کنند، اجازه توزیع واکسن داده خواهد شد تا در اختیار هموطنان قرار گیرد.

از آنجایی که محموله واکسن آسترازنکا به صورت اهدایی از کشورهای یونان، ژاپن و اسپانیا وارد شده است، این مشکل اداری چیست که سازمان غذا و دارو اجازه تزریق آن را به ایرانیان نداده است؟

هنوز پاسخ قانع کننده ای درباره کمبود این واکسن در کشور از سوی مقامات مسول ارائه نشده است ولی آنطور که سرپرست روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است این محموله اهدایی ۱۰ میلیون دلاری برای تزریق به مهاجران اهل افغانستان است و احتمالا ایرانیان از آن سهمی نخواهند برد.

محمد هاشمی با اعلام این خبر بیان داشت: هدف اصلی اهدای این محموله، واکسیناسیون اتباع افغان در ایران است. البته لازم بذکر است که جمهوری اسلامی ایران واکسیناسیون اتباع افغان را از مدت‌ها قبل شروع کرده است.

اینطور که دارایی رییس سازمان غذا و دارو هم گفته محموله های وارداتی اخیر آسترازنکا تماما اهدایی سایر کشورها است و مقامات وزارت بهداشت تمایلی برای خرید این نوع واکسن از بازارهای جهانی ندارند. در این رابطه دارایی با اشاره به بازار واکسن های تولید داخل اظهار داشت: از روزی که آمده ام، یک سنت هم بابت واکسن آسترازنکا نداده ایم و آنچه می‌آید، واکسن‌های اهدایی و از محل سبد کووکس است.

اینجاست که همان مساله همیشگی پیش می آید، آیا کمبود این برند خاص از واکسن و تشویق مردم به عدم استفاده از آن، دلایل واقعی علمی دارد یا مساله تنها رقابت تجاری بر سر خرید واکسن ایرانی و خارجی است؟(خبرآنلاین)

در این راستا، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور نیز چندی پیش گفت: نیازی نیست که آسترازنکا به صورت همگانی تزریق شود و بیشتر افرادی که قصد مسافرت به خارج از کشور دارند از این واکسن استفاده می‌کنند.

دکتر محمدحسین سرمست در جمع خبرنگاران در خصوص کمبود واکسن آسترازنکا اظهار کرد: بر اساس گزارش ستاد ملی مقابله با کرونا، واکسن آسترازنکا از چند کشور وارد ایران شده است. اکنون واکسن آسترازنکا تنها برای افرادی که باید این واکسن را دریافت کنند، تزریق می‌شود.

وی افزود: نیازی نیست که آسترازنکا به صورت همگانی تزریق شود و بيشتر افرادی که قصد مسافرت به خارج از کشور دارند از این واکسن استفاده می‌کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: اصل این است که از هر نوعی واکسن وجود داشته باشد، تزریق شود؛ در همه جای دنیا تزریق واکسن مهم است نه نوع آن.

وی با بیان اینکه همه واکسن‌های موجود مراحل ایمنی و تاثیرگذاری را طی کرده‌اند، گفت: همه واکسن‌های در حال تزریق ایمنی نسبی و موثر را ایجاد می‌کنند.

سرمست با دعوت از مردم برای دریافت واکسن بیان کرد: افرادی که سه دوز واکسن تزریق کرده‌اند، حتی اگر به بیماری مبتلا شوند، دچار علائم خفیف می‌شوند.

وی با اشاره به افزایش موارد ابتلا به کرونا در خوزستان افزود: در حال حاضر آمادگی برای مقابله با پیک احتمالی وجود دارد اما در صورت وقوع پیک، ویروس کار خود را می‌کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: کیت تشخیص اُمیکرون در خوزستان وجود دارد اما برای اطمینان بیشتر، نمونه‌های مشکوک به آزمایشگاه انستیتو پاستور ارسال می‌شود./

https://www.asianews.ir/u/59p
اخبار مرتبط
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در پیام توییتری نوشت: شب گذشته چند صد هزار دوز ‎استرازنکا اهدایی از ژاپن و یونان در ایران ترخیص شد.
در حالی که رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت گفته شد که واردات واکسن ممنوع است،وی در مصاحبه بعدی گفته است به هیچ عنوان کلمه‌ای تحت عنوان ممنوعیت برای واردات واکسن‌های خارجی بیان نکرده است و واردات ادامه دارد.
آن دسته از افرادی که پس از دریافت دوز اول این واکسن، عوارض شدیدی را بروز داده‌اند. بهتر است دوز دوم از واکسن آسترازنکا را دریافت نکنند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به راه اندازی چندین مرکز ۲۴ ساعته واکسیناسیون در تهران گفت: در تهران علاوه بر پایگاه های واکسیناسیون مستقر در مراکز درمانی و بیمارستان ها، ۱۲۸ مرکز واکسیناسیون در حال فعالیت است که از این تعداد ۵۳ مرکز به صورت سه شیفت و هشت مرکز هم به صورت شبانه روزی فعالیت می کند.
معاون فنی گمرک ایران گفت: امروز ۴۵۰ هزار دُز واکسن کرونا وارد کشور می‌شود و با ورود این محموله حجم واکسن‌های وارداتی به ۵۵ میلیون دُز می‌رسد.
رییس سازمان نظام پزشکی تهران در یک نشست خبری با انتقاد از بی‌توجهی‌ها به نظرات کارشناسان در دوران شیوع کرونا در ایران، گفت: هیچ تاثیری در واردات دارو ندیدیم و مردم ایران «موش آزمایشگاهی» شدند!
در حالی که هنوز تحقیقات کافی برای تزریق واکسن متفاوت به جای دوز دوم ارایه نشده است، نبود دز دوم واکسن اسپوتنیک در کشور سبب شده تا وزارت بهداشت امروز اعلام کند که برای دز دوم این واکسن روسی، واکسن آسترازنکا تزریق می‌شود که نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید