صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۸ تیر ۱۳۹۸ / ۱۹:۳۸
کد خبر: 800
گزارشگر: 49
۱۰۱۴
۰
۰
۰

سرنوشت 63 حساب بانکی قوه قضائیه به کجا رسید

برخی از ضرب المثل های ما فارسی زبانان در عین کوتاهی یک دنیا معانی در بر دارند که نشانه ی بیان آموزه ها و تجارب تاریخی اهالی این مرز وبوم است . مثلاً وقتی می خواهند بگویند به زیادی اش نگاه نکنید کلی حساب و کتاب در آن نهفته است ،می گویند : " خانه ی قاضی گردوبسیار است اما شماره هم دارد !"
برخی از ضرب المثل های ما فارسی زبانان در عین کوتاهی یک دنیا معانی در بر دارند که نشانه ی بیان آموزه ها و تجارب تاریخی اهالی این مرز وبوم است . مثلاً وقتی می خواهند بگویند به زیادی اش نگاه نکنید کلی حساب و کتاب در آن نهفته است ،می گویند  : " خانه ی قاضی گردوبسیار است اما شماره هم دارد  !" 
در همین راستا وقتی  خبرنگاری از رئیس قوه ی قضائیه می پرسد سرنوشت 63 حساب بانکی به کجا رسیده است چنین پاسخ می دهد : 
" 63حساب عدد درستی نبوده که اعلام شد.این حساب ها یک امکانی بود تا در جائی که بودجه مصوب مشکلات را حل نمی کند ، برای ارائه ی خدمات استفاده شود . به دلیل همین ذهنیت ها ، ان ها را به 5 حساب تقلیل دادیم ودر گام بعدی قصدداریم در پایان هر سال در آمد و هزینه های این حساب ها را به صورت شفاف به اطلاع مردم برسانیم تا شفافیت ایجاد شود . تا کنون هم این حساب در اختیار روسای قوه ی قضائیه بوده است . البته در گذشته چک ها با یک امضاء صادر می شد ، اما از روزی که به قوه ی قضائیه آمدم ، قرار شد چک ها با سه امضاء وصول شود .
متاسفانه این موضوع یک مقدارجنبه ی سیاسی پیدا کرد . البته قطعاً امادگی دارم درباره ی عملکرد این حساب ها در دوره های گذشته نیز گزارش بدهم . زیرا تمام مبالغ صرف قوه ی قضائیه و ارائه ی خدمت به مردم شده است . اما در عین حال در دوره ی خودم ، گزارش سالانه ی این حساب ها را به صورت شفاف می دهم ." ( شرق : 4/4/98) 
حال با حفظ احترامات فائقه اگر جسارت نباشد در پی وعده ی ایشان که قطعاً امادگی پاسخگوئی درباره ی حساب های یادشده را دارند  باعث بسی امتنان خاطر است که ما را قابل بدانند و به این جنبه از سئوالات نیز پاسخ مقتضی بدهند :  
1ــ اگر سیستم های دقیق نظارتی بر حساب و کتاب های دستگاه عریض و طویل قضاءعملکردی  درست داشته باشند ؛ چه 5 حساب چه 63 هزار حساب ! در عصر حضورحسابرس های قسم خورده مستقل حرفه ای  ونظام های دقیق حسابرسی وکامپیوترهای پیشرفته ی فعلی رفع مشکل دخلی به تعداد آنها ها  ندارد .
لذا ،جای سئوال دارد که آیا میتواند تمکین ایشان به تقلیل حسابها از گمانه ی 63 عدد به 5 عدد این شبهه را ایجاد کند که آن کار اشتباه بوده است که متاسفانه سالیان سال هم ادامه داشته است ؟
2ــ مرحوم آیت الله شاهرودی وقتی پس از ده سال عهده دار این سمت خطیر به جای  آیت الله یزدی شدند به صراحت ابراز داشتند " ویرانه " ای را تحویل گرفته است ! لازم به تاکید است حداقل دو دهه از این بیان ماندگار ایشان گذشته است .
حال می تواند این سئوال مطرح شود که رئیس جدید چرا به مردم گزارش مبسوطی ا رائه نمی دهد که چه چیز را با چه مختصات دقیقه ای تحویل گرفته است ؟...و حتی یک قدم فراتر بر نمی دارند که مقرر است طی دوره ی ده ساله ی زمامداری شان در آینده چه چیز را به مردم تحویل بدهند ؟
3ــ این عبارت که " تمام مبالغ صرف قوه ی قضائیه " شده وجمله ی بعدی که بطورخودکار این معنی را مستفاد می کند که  نتیجتاً صرف " خدمت به مردم شده است ." قدری تامل بر انگیز است ! 
اگر به مدیر عامل شرکتی این اتهام وارد شود که در شرکتش حیف و میل صورت گرفته ؛بگوید نه ! هرچه خرج شده صرف شرکت شده ویک ریالش در جیب من نرفته . قطعاً جواب صحیحی نیست چه رسد که محکمه پسند باشد ! پرداخت پاداش های بی حساب وکتاب به مدیران ارشد ؛ وام های کلان به ابواب جمعی نظر کرده ؛ ساخت وسازهای بی رویه وغیر ضروری ؛ بر داشت های غیر موجه و...همه ظاهراً در خدمت شرکت و اهالی آن بوده است ولی وقتی پای حساب و کتاب و اولویت ها و الاهم وفی الاهم ها ورعایت مقررات و ضوابط  پیش می آید چه بسا کار به کرام الکاتبین بکشد !
سئوال این است : آیا در پاسخ های موعود به این نکات هم اشاراتی خواهد شد ؟
4ــ از ساختار اداری ــ تشکیلاتی دستگاه قضاء اطلاعی در دست نیست ولی دستگاه معتبری شناخته نشده است که صرفاً بایک امضاء مبالغی جابجا بشود ؛ عامل خطای انسانی ایجاب می کند که تعداد صاحبان امضاء تحت هیچ شرایطی صرفاً یک نفر نباشد . 
لذا این سئوال ذهنمان را به خود مشغول کرد که بر اساس چه موازینی طی چهل سال سپری شده صرفاً بر اساس امضای رئیس دستگاه قضا با آن مشغله های الی ماشاء الله ایشان این مهم صورت می گرفته است ؟
5ــ ...ودر خاتمه می توان از قاضی القضات پرسید: آیا در  چه روزی باز هم ضرب المثل قدیمی " خونه ی قاضی گردوبسیاره ، اما شماره هم داره ! " ورد زبان ها خواهد شد ؟
 
مسعود خوشابی
https://www.asianews.ir/u/1kF
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید