صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ / ۲۲:۲۳
کد خبر: 8009
گزارشگر: 213
۷۶۲
۰
۰
۳
سفر اسحاق هرتسوگ به ابوظبی

رئیس‌جمهور اسرائیل گفت به کمک امارات آمده است!

رئیس‌جمهور اسرائیل گفت به کمک امارات آمده است!
رئیس‌جمهوری اسرائیل در نخستین دیدار خود از امارات تاکید کرد که از حیث امنیتی از امیرنشین خلیج فارس حمایت می‌کند و خواهان تقویت روابط با ابوظبی است؛ در همین حال محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی تایید کرد که اسرائیل و امارات در مورد «تهدیدات تروریستی، ثبات و صلح منطقه‌ای دارای اشتراکات هستند.

به گزارش آسیانیوز، همزمان با ادامه تلاش قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران، رئیس‌جمهوری اسرائیل در اولین دیدار خود از امارات تاکید کرد که از نیازهای امنیتی این امیرنشین خلیج فارس حمایت می‌کند و خواهان تقویت روابط منطقه‌ای با ابوظبی است.

اسحاق هرتسوگ روز یکشنب، ۱۰ بهمن همراه با همسرش به امارات متحده عربی سفر کرد تا با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولعیهد ابوظبی، دیدار و گفت‌وگو کند.

--------------

بیشتر بخوانید

سفر تاریخی رئیس‌ جمهوری اسرائیل به امارات؟!
-------------------------------

امارات همراه با بحرین در سال ۱۳۹۹ با میانجی‌گری دولت وقت آمریکا، توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط با اسرائیل موسوم به «پیمان ابراهیم» را امضا کردند. دو امیرنشین خلیج فارس و اسرائیل نگرانی‌های مشترکی در مورد جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی متحدش در منطقه دارند.

هرتسوگ در دیدار با ولیعهد ابوظبی گفت: «ما از الزامات امنیتی شما به‌طور کامل حمایت می‌کنیم و به هر شکل و زبانی هرگونه حمله به حاکمیت شما توسط گروه‌های تروریستی را محکوم می‌کنیم».

امارات در دو هفته گذشته دو بار هدف حمله پهپادها و موشک‌های حوثی های یمن که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند، قرار گرفته است.

روزنامه وال استریت ژورنال روز ۱۸ دی‌ در گزارشی مدعی شده است که به نسخه‌ای از پیش‌نویس گزارش کارشناسان شورای امنیت سازمان ملل دست یافته است که نشان می‌دهد ایران از بندر جاسک واقع در جنوب ایران، «هزاران» جنگ‌افزار را به صورت قاچاقی برای شبه‌نظامیان حوثی در یمن ارسال کرده است.


رئیس‌جمهوری اسرائیل در ادامه رایزنی خود با شیخ محمد بن زید آل نهیان تصریح کرد: «ما این‌جا هستیم تا به یاری یکدیگر، برای مردمی که به دنبال صلح در منطقه ما هستند راه‌ها و ابزارهایی را برای برقراری امنیت کامل بیابیم».

متن سخنان هرتسوگ پس از انجام این دیدار از سوی دفتر ریاست‌جمهوری اسرائیل منتشر شد.

محمد بن زاید آل نهیان هم تایید کرد که اسرائیل و امارات در مورد «تهدیدات ثبات و صلح منطقه‌ای، به ویژه تهدیدهایی که از سوی شبه‌نظامیان و نیروهای تروریستی اعمال می‌شود، دیدگاهی مشترک دارند».

این نخستین بار است که یک رئیس‌جمهوری اسرائیل به امارات متحده سفر می‌کند. اگرچه ریاست‌جمهوری در اسرائیل عمدتا یک پست تشریفاتی است.

نفتالی بنت، نخست‌‌وزیر اسرائیل، نیز ماه گذشته به عنوان نخستین رئیس دولت اسرائیل از امارات متحده عربی دیدن کرد. در پی حملات اخیر به ابوظبی،بنت روز ۲۸ دی‌ در نامه‌ای به شیخ محمد بن زاید آل نهیان اعلام کرد اسرائیل «آماده کمک‌های اطلاعاتی و امنیتی برای محافظت از شهروندان اماراتی در برابر حملات مشابه» است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، پیش از این، فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه را «خصمانه‌ و خشن» خوانده و مدعی شد آن‌ها در یک اشتباه محاسباتی در حال بازی با آتش هستند.

سفر رئیس‌جمهوری اسرائیل به امارات دو روزه است. او در این سفر قرار است با بازرگانان اماراتی و جامعه یهودیان مقیم این کشور دیدار کند و در مراسم روز ملی اسرائیل در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دوبی نیز شرکت کند.

هرتسوگ پیش از ترک اسرائیل در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور، از «شجاعت رهبران امارات» تقدیر کرده و گفته بود پیام این سفر برای منطقه «صلح، رفاه و پیشرفت» است.

این سفر حدود ۱۶ ماه پس از آن رخ می‌دهد که امارات به عنوان یک کشور عربی ثروتمند، اتفاق نظر چندین دهه‌ای اعراب مبنی بر خودداری از برقراری رابطه با اسرائیل را شکست و با تل‌آویو روابط دیپلماتیک برقرار کرد.

این اقدام بخشی از میانجی‌گری ایالات متحده در دوران دونالد ترامپ بود که در دولت بایدن نیز تائید شد. بحرین و مراکش نیز طبق این توافق‌نامه روابط خود را با اسرائیل عادی کرده‌اند.

این در حالی است که دفتر هرتزوگ روز سه‌شنبه اعلام کرد که وی و همسرش در دو روز آخر ماه ژانویه به امارات رفته و با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات متحده عربی دیدار خواهند کرد.

در بیانیه رئیس‌جمهوری اسرائیل که به مناسبت این سفر صادر شده، آمده است: «ما این امتیاز را داریم که با انجام اولین سفر یک رئیس جمهور اسرائیل به امارات، تاریخ‌سازی کنیم.»/

https://www.asianews.ir/u/5a1
اخبار مرتبط
همچنانکه همه هیأت‌ها بر ضرورت رسیدن مذاکرات در آستانه توقف آن به مرحله «تصمیم سیاسی» آمریکا تاکید کرده اند، برت مک‌گرک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا، از احتمال زیاد عدم دستیابی به توافق با ایران سخن گفته است.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در اظهار نظری به صراحت اعلام کرد که «هرگز» موافق مذاکره مستقیم با دولت ایالات متحده نبوده است.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید در هفته جاری به اسرائیل و کرانه باختری سفر می‌کند و محور این سفر گفت و گو درباره ایران است.
اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت یکی از مشکلات اصلی مذاکرات برجام سانتریفیوژهای پیشرفته ایران است و روسیه سه گزینه از جمله نابودی سانتریفیوژها را برای حل این مشکل پیشنهاد کرده است.
در حالی که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران روز جمعه ۱۹ آذر گفته است که موضع ایران نسبت به هفته قبل تغییر نکرده است؛ وزیر دفاع اسرائیل مدعی شد که ایران قوای نظامی خود را در غرب کشور تقویت می‌کند تا از آنجا به اسرائیل و سایر کشورهای خاورمیانه «حمله کند» و الان زمان اقدام علیه ایران است!
رئیس جمهور آمریکا در خصوص حضور نیروهای نظامی آمریکا در شبه جزیره عربستان نوشت: نیروهای مسلح ایالات متحده در پادشاهی عربستان سعودی مستقر شده‌اند تا از نیروها و منافع ایالات متحده در منطقه در برابر اقدامات جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مورد حمایت این کشور محافظت کنند.
با شکست دور هفتم مذاکرات هسته ای، داوید بارنئا، رئیس موساد، به واشنگتن سفر کرد تا با مقام‌های ارشد دولت بایدن درباره ایران گفت‌وگو کند.
نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل روز امروز خطاب به نمایندگان کشورهای طرف مذاکره با ایران مدعی شد: «امروز جمهوری اسلامی که در اصفهان به مردم خود نیز شلیک کرد با یک هدف مشخص وارد مذاکرات در وین خواهد شد برای پایان دادن به تحریم‌ها و در ازای تقریبا هیچ.»
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه شنبه در دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر امور خارجه به دنبال توافقی برای نصب مجدد چهار دوربین از کارافتاده در تاسیسات اتمی کرج بود که گفت این توافق به دست نیامده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید