صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۴
کد خبر: 8056
گزارشگر: 213
۱۳۹۵
۰
۰
۲
نشانه های تمام شدن بیماری در همه کشورها

پایان کرونا؛ انتشار سویه جدید اُمیکرون در جهان!

پایان کرونا؛ انتشار سویه جدید اُمیکرون در جهان!
در حالی که ظهور سویه جدیدی از کرونای اُمیکرون امیدهایی را نسبت به پایان همه‌گیری به وجود آورده است، بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی مقامات بهداشتی بریتانیا سویه جدیدی که از کرونای اُمیکرون شناسایی شد که حتی نسبت به نسخه اولیه این سویه از ویروس کرونا سریع‌تر منتقل می‌شود.

به گزارش آسیانیوز، در حالی‌ که اکثر کشورها با کرونای اُمیکرون به پیک‌های جدید می‌رسند، سویه جدیدی از این کرونا نیز ظاهر شده است. سویه جدید اُمیکرون نسبت به نسخه اولیه سریع‌تر منتقل می‌شود اما بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این سویه نسبت به سویه‌های قبلی نظیر دلتا قدرت تخریبی کمتری دارد. کارشناسان پیش‌بینی کردند شیوع کرونای اُمیکرون در کشورهای مختلف و افزایش واکسیناسیون باعث پایان همه‌گیری کرونا شود.

--------------

بیشتر بخوانید

ماندگاری اُمیکرون تا هشت روز روی پوست/مرگ و میر در ایران اوج می گیرد
---------------------------------

 روزنامه دنیای‌ اقتصاد در ادامه این گونه نوشته است: «ظهور سویه جدیدی از کرونای اُمیکرون امیدهایی را نسبت به پایان همه‌گیری به وجود آورده است. بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی مقامات بهداشتی بریتانیا که هفته قبل در دسترس قرار گرفته است، سویه جدیدی که از کرونای اُمیکرون شناسایی شده است که حتی نسبت به نسخه اولیه این سویه از ویروس کرونا سریع‌تر منتقل می‌شود. این سرعت بالای انتقال ویروس موجب شده تا با توجه به موج جدید ابتلا به کرونای اُمیکرون در جهان، امیدها برای پایان هر چه سریع‌تر همه‌گیری کرونا تقویت شود؛ چرا که با در دسترس‌تر شدن واکسن و ابتلای بیشتر افراد به شکل خفیف، ایمنی جمعیت نسبت به بیماری بالاتر می‌رود و نرخ مرگ و میر پایین باقی خواهد ماند.

این موارد می‌تواند نشانه‌ای از پایان همه‌گیری به حساب بیاید. با این حال محققان دانشگاهی در کالیفرنیا در مطالعه‌ای نشان داده‌اند که میزان آنتی‌بادی ایجادشده در بدن بیماران با شدت بیماری رابطه ‌مثبت دارد و از همین رو افرادی که به شکل خفیف به این سویه دچار می‌شوند نسبت به افرادی که واکسینه شده‌اند، در برابر سویه‌های موجود و آتی ویروس کرونا آسیب‌پذیرترند. از طرفی این مطالعه نشان داد که محافظت حاصل‌شده از طریق ابتلا به ویروس یک‌سوم محافظتی است که از طریق دز سوم واکسن به دست می‌آید.

ظهور سویه خفیف‌تر

نتایج تحقیقات جدیدی که هفته گذشته از سوی مسئولان بهداشتی بریتانیا منتشر شد، نشان می‌دهد که سویه جدیدی از کرونای اُمیکرون ‌شناسایی شده است که نسبت به سویه‌های اولیه اُمیکرون مسری‌تر است و قدرت انتشار بیشتری دارد. این مساله موجب شده تا دو رویکرد و احتمال متفاوت نسبت به این سویه وجود داشته باشد.

---------------

بیشتر بخوانید

افزایش ابتلای کودکان به کرونا و آغاز پیک ششم در تهران

------------------------------

اول از همه این که با توجه به مسری‌تربودن این بیماری و قدرت کمتر آن نسبت به سویه‌های قبلی کرونا مانند دلتا امید آن می‌رود که با ابتلای جمعیت بیشتری به این بیماری و ایجاد ایمنی طبیعی نسبت به این بیماری راه برای پایان همه‌گیری جهانی هموار شود؛ چرا که با در دسترس‌تر شدن واکسن، افزایش مقاومت افراد نسبت به این بیماری و کاهش آمار مرگ و میر، فشار افکار عمومی برای بازگشت برای شرایط عادی بیشتر می‌شود.

با این حال از سوی دیگر بیم آن می‌رود با بهبود وضعیت به دلیل همه‌گیری این سویه و ایجاد ایمنی موقت، افراد در برابر سویه‌های قوی‌تر و حادتری که در آینده ممکن است ظهور کنند مقاومت پائین‌تری داشته باشند. در نتیجه ممکن است این وضعیت به ظهور وضعیتی وخیم‌تر در آینده منجر شود.

ایمنی طبیعی اُمیکرون

مطالعاتی که از سوی یکی از دانشگاه‌های مستقر در ایالت کالیفرنیا انجام شده است، حاکی از آن است که آنتی‌بادی تولیدشده در بدن مبتلایان به کرونای اُمیکرون و محافظت طبیعی بدن آنها به این بیماری ارتباط مثبتی با شدت درگیری با بیماری دارد؛ یعنی هر چه وضعیت بیمار حادتر و ابتلا به کرونا با سختی بیشتری همراه باشد، مصونیتی که در برابر ابتلا به ویروس کرونا پیدا می‌کند، بیشتر خواهد بود. از طرفی از آنجا که بیشتر ابتلاها به سویه اُمیکرون و انواع جدیدتر آن خفیف است، به‌رغم شیوع گسترده به نظر می‌رسد نتواند محافظت قابل‌ توجهی را در برابر ابتلاهای بعدی به این بیماری به ارمغان بیاورد. از این رو تزریق دزهای یادآور واکسن کرونا می‌تواند ضرورت تلقی شود.

دز سوم یا مصونیت طبیعی؟

پیش از این به این نکته اشاره شد که حفاظت حاصل‌شده از ابتلا به ویروس کرونا و سویه اُمیکرون به شدت بیماری بستگی دارد. بر همین اساس مطالعه‌ پژوهشگران دانشگاه سانفرانسیسکو نشان می‌دهد که مصونیت ایجادشده از طریق ابتلا به بیماری تقریبا یک‌سوم مصونیت ایجادشده از طریق دز سوم واکسن است. از همین رو محققان این دانشگاه تاکید دارند ممکن است ایمنی ایجادشده از ابتلا به ویروس کرونا کافی نباشد و از همین رو، تزریق دزهای تقویت‌کننده به صورت مداوم را در تقویت ایمنی بدن موثر می‌دانند.

اُمیکرون و تاثیرات احتمالی

سویه جدید ویروس کرونا به نام اُمیکرون در اواخر نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی شناسایی و نگرانی‌های بابت عدم‌ اثرگذاری واکسیناسیون روی این سویه از سوی مراجع بهداشتی بین‌المللی ابراز شد. نشریه اکونومیست در گزارشی اعلام کرده بود که این سویه می‌تواند از سه کانال مختلف، اقتصادهای جهانی را تحت‌ تاثیر قرار دهد. اول آن که باعث تشدید محدودیت‌ها شود و به وخیم‌ترشدن شرایط اقتصادی بینجامد.

محدودیت‌های بیشتر به معنای اخلال در کسب‌وکار، کاهش رشد و افزایش بیکاری است؛ اتفاقی که در صورت وقوع محدودیت بیشتر با توجه به رشد تورم در اقتصادهای بزرگ و بسته‌شدن دست بانک‌های مرکزی برای استفاده بیشتر از بسته‌های حمایتی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

این وضعیت در اقتصادهای نوظهور بدتر خواهد بود و می‌تواند به ناآرامی‌های اجتماعی منتهی شود. این مساله به قدری حائز اهمیت است که به عنوان دومین کانال اثرگذاری سویه اُمیکرون شناخته شده است. سومین کانالی که از طریق آن اقتصاد جهانی از سوی اُمیکرون تهدید می‌شود کاهش رشد چین است. سیاست مخرب کووید صفر این کشور موجب شده تا طولانی‌شدن قرنطینه به دلیل شیوع اُمیکرون دور از انتظار نباشد.

تاثیر مثبت واکسن علیه اُمیکرون

چندی پس از گمانه‌زنی‌ها از اثرگذاری واکسن کرونا بر سویه جدید، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که واکسن‌های فعلی جلوی ابتلا به موارد حاد بیماری کرونا را می‌گیرد و از بستری‌شدن در بیمارستان و مرگ جلوگیری می‌کند. مطالعه‌ای در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که اگر چه اُمیکرون توانایی دورزدن واکسن‌های فعلی را به طور جزئی داراست اما این توانایی کامل نیست و واکسن‌های فعلی همچنان عملکرد قابل قبولی در برابر این سویه دارند.

رکورد اُمیکرون در آمریکا

ای‌بی‌سی نیوز در گزارش اخیر خود از آمار بالای مرگ و میر کرونا در آمریکا خبر داد. بنا بر اعلام دانشگاه جان هاپکینز، در یک ماه گذشته آمریکا برای نخستین بار یک‌میلیون و ۸۰‌ هزار و ۲۱۱ مورد جدید ابتلا را در یک روز گزارش کرد که به عنوان بالاترین آمار روزانه ابتلا در جهان ثبت شد. اکنون تخمین زده می‌شود که سویه اُمیکرون تقریبا عامل تمام سرایت‌های کرونا در آمریکا باشد.

نکته مهم درباره خطر کمتر این سویه این است که حتی اگر این بیماری برای اکثر مردم بیماری‌زایی کمتری داشته باشد، این واقعیت که بیشتر قابل انتقال است به این معناست که افراد بیشتری بیمار شده و در نتیجه افراد بیشتری نیز جان خود را از دست می‌دهند. بنا بر گزارش اخیر ای بی‌سی نیوز، آمریکا با بیش از ۸۷۸‌ هزار مرگ‌ومیر ناشی از عوارض ابتلا به کووید-۱۹، بالاترین نرخ مرگ‌ومیر کرونایی را در حال حاضر در جهان دارد. در حال حاضر سویه اُمیکرون اکثریت موارد ابتلا در آمریکا را تشکیل می‌دهد. با شیوع اُمیکرون همچنین برخی مناطق در این کشور بازگشایی مدارس را تا بعد از تعطیلات زمستانی به تاخیر انداختند.

همزمان نگرانی‌هایی در مورد مشکلات تهیه کیت تست سریع برای دانش‌آموزان و آموزگاران وجود دارد. مقام‌های بهداشتی ایالات مختلف گزارش می‌دهند که اکثریت موارد ابتلا به غیرواکسینه‌ها مربوط می‌شود و همچنین گفته‌اند شمار کودکانی که به دلیل ابتلا به کووید در بیمارستان بستری می‌شوند نیز افزایش داشته است. همزمان جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواستار ادامه تشکیل حضوری کلاس‌های درس در مدارس است؛ موضوعی که به انتقادها علیه وی دامن زده است.

موضوع در اروپا هم چندان بهتر نیست و مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا در این زمینه هشدار داد: در صورتی که وضعیت ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در شرایط کنونی باقی بماند، تا دو ماه دیگر نیمی از شهروندان کشورهای اروپایی مبتلا به اُمیکرون می‌شوند./

https://www.asianews.ir/u/5ba
اخبار مرتبط
یک اپیدمیولوژیست گفت: مطالعات جدید نشان داده است که ماندگاری اُمیکرون بر روی پوست و سطوح چند برابر وارایانت دلتا و واریانت‌های قبلی است، در آستانه پیک ششم جامعه دارد عادی برخورد می کند و ویروس هم در حال شیوع و کشنده است.
پزشک عضو ستاد کرونای استان تهران با اعلام اینکه تهران به پیک ششم کرونا رسید، گفت: نسبت به ماه‌های قبل ابتلای به کرونا در گروه سنی زیر ۱۰ سال افزایش یافته است.
یک عضو ستاد کرونا درباره افزایش آمار بستری‌ها و قربانیان در هفته‌های آینده هشدار داد.
یک پزشک درباه افرادی که آمادگی ابتلا به سویه اومیکرون را دارند، توضیحاتی ارایه کرد که در یک ویدیو آمده است.
در حالی که به گفته پزشکان والدین حتماً نسبت به واکسیناسیون کودکان اقدام کنند، یک متخصص بیماری‌های عفونی، با اشاره به شیوع سویه اومیکرون در کشور، گفت: همه سرماخوردگی ها را باید اومیکرون تلقی کنیم و تا دو هفته آینده با موج شدید بیماران بستری مواجه می شویم.
دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: با توجه به روند افزاینده تعداد مبتلایان به اُمیکرون در سراسر کشور به پیک اُمیکرون نزدیک می شویم؛ این در حالی است که پزشکان تاکید کرده اند استفاده از هر نوع واکسن در دور سوم می تواند بر سویه جدید اثرگذار باشد.
اومیکرون برآمده از سایر واریانت های کرونا نیست؛ بلکه به موازات آنها به وجود آمده و ممکن است اثربخشی واکسن ها را دور بزند.
همچنانکه شهردار لندن میزان گسترش سویه اومیکرون در پایتخت کشورش را یک واقعه خواند؛ تحقیقات پژوهشی پزشکی آلمان نیز نشان می‌دهد که قابلیت پادتن‌های ایجادشده با واکسن‌های فایزر بیونتک، مدرنا و آکسفورد زنکا در مقابل سویه اومیکرون به‌گونه‌ای چشمگیر کاهش یافته است و به ساختن واکسن مخصوص اومیکرن نیاز مبرم وجود دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید