صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۹
کد خبر: 8064
گزارشگر: 213
۶۹۶
۰
۰
۵
دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا

به ایران اجازه توافق نمی دهیم!

به ایران اجازه توافق نمی دهیم!
رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران ما را با تهدیداتش به یک توافق بد یا یک توافق موقت بکشاند، توافقی که درنهایت به این کشور اجازه افزایش ظرفیت هسته‌ای‌اش را بدهد

به گزارش آسیانیوز، باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، روز سه‌شنبه، ۱۲ بهمن، برای بیان نگرانی‌های «فزاینده» خود در مورد آخرین دور مذاکرات دولت بایدن بر سر برجام، در مجلس سنای ایالات متحده سخنرانی کرد.

او در سخنرانی خود تأکید کرد: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران ما را با تهدیداتش به یک توافق بد یا یک توافق موقت بکشاند، توافقی که در نهایت به این کشور اجازه افزایش ظرفیت هسته‌ای‌اش را بدهد.»

این سناتورِ هم‌حزبیِ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با فهرست کردن نگرانی‌های فزاینده خود در مورد جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: «من از دولت بایدن و شرکای بین‌المللی‌مان می‌خواهم که فشار بیشتری بر ایران برای مقابله با برنامه هسته‌ای، برنامه موشکی‌اش و رفتار خطرناکش در خاورمیانه، از جمله حمله به پرسنل و دارایی‌های آمریکا اعمال کنند.»

او همچنین این دیدگاه را تکرار کرد که می‌گوید برای تغییر رفتار مقام‌های ایرانی، باید از تهدید معتبر نظامی به روشنی سخن گفت و تنها به بیان جمله «تمام گزینه‌ها روی میز است» اکتفا نکرد.

رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در سخنرانی سه‌شنبه شب خود با نمایش یک تابلو به نقل از کارشناسان گفت که جمهوری اسلامی اگر قصد ساخت سلاح هسته‌ای را داشته باشد، با تدارک مواد مورد نیاز، اکنون «کمتر از سه تا چهار هفته» فاصله دارد.

او دربارهٔ پیشروی برنامه هسته‌ای ایران گفت که کارشناسان می‌گویند پس از آن، ایران اگر بخواهد می‌تواند طی حدود چهار ماه مواد لازم برای ساخت بمب دوم را تولید کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد نظارتی بر پایه برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، بارها به نقض محدودیت‌های پادمانی و برجامی ایران اشاره داشته است.

منندز هم تأکید کرد که ایران ۲۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده دارد که هشت برابر سقف تعیین شده در توافق سال ۲۰۱۵ برجام است.

دولت جو بایدن از چند ماه پیش مذاکرات غیرمستقیمی را با جمهوری اسلامی در وین اتریش در پیش گرفته است.

رئیس‌ جمهوری آمریکا پس از خروج دولت پیشین آمریکا از برجام وعده داده است که اگر جمهوری اسلامی به تعهدات خود در برجام بازگردد، او نیز آمریکا را به توافق هسته‌ای بازمی‌گرداند. تهران در مقابل می‌گوید باید همه تحریم‌ها برداشته شود، بعد ایران به توافق متعهد می‌شود.

مسوولان می‌گویند برنامه‌ هسته‌ای‌ ایران صلح‌آمیز است، اما باب منندز گفت دربارهٔ برنامه هسته‌ای ایران خیلی چیزها را نمی‌دانیم چون جمهوری اسلامی اقدام به پنهانکاری کرده است.

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود گفت که می‌دانیم که ایران موشک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای دارد؛ می‌دانیم در آستانه تولید مواد مورد نیاز برای ساخت یک بمب هسته‌ای است، ولی نمی‌دانیم برای ساخت کلاهک هسته‌ای تا چه مرحله‌ای پیش رفته‌ است.

به گفته این سناتور ایالت نیوجرسی، «تضمینی» که رهبران ایران در مذاکرات احیای برجام به دنبال آن هستند، تنها در صورتی خواهد بود که هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا از یک سازوکار توافق شده دربارهٔ ایران حمایت کنند.

 منندز در پایان سخنانش نیز گفت به همراه سناتور جمهوری‌خواه، لیندزی گراهام، طرح بانک سوخت منطقه‌ای را ارائه کرده است که کشورهای منطقه خاورمیانه می‌توانند سوخت هسته‌ای مورد نیاز خود را از آن بگیرند و این طرح مانع رقابت تسلیحاتی در منطقه می‌شود./

https://www.asianews.ir/u/5bj
اخبار مرتبط
نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام از بازگشت هیئت‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌های خود خبر داد و گفت اکنون زمان اتخاذ تصمیم‌های سیاسی است.
همچنانکه نماینده روسیه سخنان پبشین خود درباره احتمال حصول توافق با ایران در روزهای آینده را تغییر داد، برت مک‌گرک هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا، از احتمال زیاد عدم دستیابی به توافق با ایران سخن گفت.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در اظهار نظری به صراحت اعلام کرد که «هرگز» موافق مذاکره مستقیم با دولت ایالات متحده نبوده است.
در حالی که دو نفر دیگر از تیم امریکایی در اعتراض به مماشات‌ رابرت مالی در قبال ایران از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین جدا شده‌اند، یک منبع آگاه غربی گفته است که احتمال گفت‌وگوهای مستقیم میان نمایندگان ایران و آمریکا در وین در شرایط کنونی وجود ندارد.
یک رسانه خارجی مدعی شده است که ایران تا حد امکان با طولانی کردن روند گفت و گوها به برنامه پیشرفته هسته‌ای خود ادامه می‌دهد؛ در حالی که قدرت‌های جهان به منظور ادامه مذاکرات، واکنشی نشان نداده اند.
براساس گفته مقامات و برخی اخبار رسانه های معتبر، ایران «پیشنهاد توافق اتمی موقت» از طرف روسیه را رد کرده است.
در برخی خبرها ادعا شده که استفاده از ناوگان سوخت‌رسانی هوایی اسرائیل نشان می دهد که اسرائیل در حال برنامه‌ریزی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است.
شاخص کل بورس امروز با رشد بیش از 3 هزار واحدی در ارتفاع یک میلیون و 314 هزار واحد قرار گرفت؛ در حالی که شاخص کل هم وزن بورس امروز هم مثبت شد.
ارتش اسرائیل مدعی شد که نیروی هوایی این کشور دوشادوش تیمی از خلبانان و شماری از اسکادران‌های نیروی هوایی آمریکا تمرین‌هایی را با عنوان «شاهین صحرا» برای «پاسخ مشترک به تهدیدات هوایی» و «حملات به اهداف مورد نظر از طریق آموزش و همکاری متقابل، شبیه‌سازی کردند.
گروهی از کهنه‌سربازان ارتش آمریکا و خانواده‌های آنان از دولت جو بایدن، خواستند تا زمانی که غرامت کشته شدگان آمریکایی پرداخت نشده است،اموال مسدودشده ایران را آزاد نکند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید