صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۲۱:۴۳
کد خبر: 8081
گزارشگر: 306
۴۹۴
۰
۰
۱
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزددردیدار با رئیس شورای شهر خواستارشد

بیان دستاوردهای 40 ساله دانشگاه آزاد یزد تبلیغ نیست/ توسعه آموزش عالی بدون آمایش سرزمینی به نفع استان نیست

بیان دستاوردهای 40 ساله دانشگاه آزاد یزد تبلیغ نیست/ توسعه آموزش عالی بدون آمایش سرزمینی به نفع استان نیست
یزد - رئیس دانشگاه آزاد در دیدار با رئیس شورای اسلامی شهر یزد، با انتقاد از توسعه آموزش عالی در استان یزد بدون آمایش سرزمینی گفت: در حالی که برخی مراکز دانشگاه آزاد اسلامی از نظر ظرفیت دانشگاهی در کشور اول است ولی مسئولان استان با موازی کاری و بدون آمایش سرزمینی به دنبال تأسیس مراکز آموزش عالی هستند
آسیانیوز / یزد ؛ به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، دکتر محمدرضا دهقانی اشکذری ظهر امروز در نشستی با دکتر دشتی رحمت آبادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد که با حضور هیئت رئیسه دانشگاه در محل شورای شهر یزد برگزار شد با ¬-تبریک ایام دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: از فرصت دهه فجر بخشی از کارآمدی های نظام را هرچه بیشتر برای مردم ثابت کنیم. 
وی با اظهار امیدواری از اینکه دانشگاه آزاد در آستانه چهلمین سالگرد تأسیس آن بتواند در مسیر توسعه شهریزد قدم بردارد افزود: دانشگاه آزاد یزد مولود انقلاب اسلامی و برگرفته از مشارکت مردم است و برای انقلاب و مردم کار می کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد تصریح کرد: واقعیت این است که الآن بزرگ‌ترین شبکه دانشگاهی، دانشگاه آزاد یزد است که بیش‌از 16هزار و 500 دانشجو، بیش‌از ۳۵۰ نفر عضو هیئت‌علمی، قریب به ۷۰۰ نفر کارمند و  ۵۰۰ نفر حق التدریس دارد که بزرگ‌ترین شبکه انسانی دانشگاهی را در استان رقم زده است.
دکتر دهقانی اشکذری ادامه داد: هم اکنون واحد های این دانشگاه در شهرستان های یزد، اردکان، بافق، بهاباد، اشکذر، تفت، خاتم، میبد، مهریز، یزد و خاتم شعبه دارد و در همه شهرستان‌ها الحمدلله این ظرفیت انسانی و فیزیکی وجود دارد.
بزرگترین شبکه آزمایشگاهی و زیرساختی استان یزد در دانشگاه آزاد
وی بیان کرد: بزرگترین شبکه آزمایشگاهی و زیرساختی استان مربوط به دانشگاه آزاد است که واقعاً گمنام مانده و من اینجا عنوان می کنم به نمایندگی از همه مردم شهرستان یزد که این امانت را به مردم منتقل کنید و هرجا که نیاز بود برای توسعه استان این ظرفیت ها را بکار می گیزسم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، گفت: متنوع ترین رشته های تحصیلی از مقطع مهدکودک تا دانشگاه را داریم و این سطح از گستردگی را هیچ یک از دانشگاه ها در رده های سنی مختلف با تنوع موضوعی رشته ها از علوم پایه گرفته تا فنی مهندسی، هنر و معماری، علوم پزشکی، علوم انسانی و مهارتی دارا نیستند. 
دکتر دهقانی اشکذری تصریح کرد: در حوزه فرهنگی بیشترین شهید دفاع مقدس در دانشگاه آزاد هست و بیشتر شهید گمنام دانشگاه های استان دانشگاه آزاد دارد و بعضی از شهدای مدافع حرم یزدی نیز از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.
دانشگاه کارآفرین با مسئولیت اجتماعی افق 1405
وی اظهار داشت: دانشگاه آزاد یزد از امسال برنامه تحول تعالی پنج‌ساله را پیش رو دارد که  تا سال ۱۴۰۵ یک برنامه جدی و حتی برنامه‌ها و راهکارهای عملیاتی آن هم تدوین‌شده است تا به افق دانشگاه کارآفرین با مسئولیت اجتماعی برسیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد اظها رامیدواری کرد: دانشگاه آزاد یک دانشگاه مأموریت گراست که با توجه به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب نسبت به مسئولیت اجتماعی با نگاه حل مسئله های جامعه پیش خواهد رفت و دانشگاه آزاد این موارد را مدون کرده و نظام شبکه جامع علمی درست کرده‌است.
دکتر دهقانی اشکذری ادامه داد: در سامانه پژوهشی ما لیست کل اولویت‌ها و مسائل کشور را به‌ صورت تخصصی آماده کرده ایم که دانشجویان ما موظفند در پایان‌نامه خود یکی از این زمینه‌ها را انتخاب کرده و استاد به او کمک نماید تا مسئله مورد نظر را حل کند.
وی تأکید کرد: در حوزه پژوهش کاملاً به سمت حل مسئله رفتیم و از لحاظ آموزش تغییر تحولی داریم که با دانشکده کارآفرین و با ظرفیت‌هایی که در دانشکده هست می‌توانیم مهارت را به مردم برگردانیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد ابراز کرد: اکنون مشکل ما در حوزه اشتغال بی‌مهارتی دانشجویان است و امیدواریم کاملاً از یادگیری و حافظه محور بودن به سمت یادگیری تعالی‌بخش مهارت محور پیش برویم تا مسئله اشتغال را در خود حل کند.
امضای تفاهم نامه اشتغال دانشجویان دانشگاه آزاد با بنیاد برکت
دکتر دهقانی اشکذری خاطر نشان کرد: در این بخش فراتر از این‌ها رسالتی که تهران به ما ابلاغ کرده اینکار را شروع کردیم و هفته قبل اولین دانشگاه کشور بودیم که تفاهم‌نامه طرح اشتغال را با بنیاد برکت امضا کرده‌ایم و آقای خدا دوست هم گفتند اولین دانشگاهی که در کشور در این طرح رسماً تفاهم نامه دارد.
وی افزود: در این تفاهم نامه ما در فاز یک آن حداقل ۱۰۰ نفر را به ‌لحاظ اشتغال در یک فضای دانشگاه با مشارکت بخش خصوصی با بیمه و مالیات و به‌عنوان یک کار تمام‌وقت تولیدی به آن‌ها کار می‌دهیم و دانشجویان در حین تحصیل شاغل می شوند و حتی بعضاً ممکن است دانشجو هم نباشند و ما در حوزه اشتغال جامعه را ورود می‌کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد بیان کرد: دانشگاه آزاد یزد در این ۴۰ سال خروجی‌های بزرگی داشته‌است و در حوزه نیروی انسانی از سرآمدهای استان هستیم الان در بین مسئولان استان یزد فارغ التحصیلان این دانشگاه در حال خدمت هستند.
تیم رباتیک دانشگاه آزاد یزد با افتخارات جهانی هنوز گمنام است
دکتر دهقانی اشکذری افزود: در حوزه پرورش نیرو الحمدالله دانشگاه آزاد مصداقی بوده که نیروهای واقعاً انقلابی و متعهد پرورش داده و در حوزه حل مسائل پروژه‌هایی که دانشگاه آزاد یزد در حوزه رباتیک آقای جناب زاده مدیراین  تیم بودند بیش‌از ۱۵ سال پر از افتخارات جهانی برای کشور بودند و واقعاً هم مظلوم واقع شدند و خروجی آن‌ها هم شرکت‌هایی که اکنون در حوزه های مختلف هوشمندسازی و رباتیک در حال فعالیت هستند.
وی ادامه داد: بین ۴۰ تا ۶۰ درصد از فعالان پارک علم و فناوری یزد یا کامل یا بخشی از آن‌ها را فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد یزد تشکیل می دهند و در این حوزه بعضاً ادعا می‌کنیم که خروجی‌های ما در حوزه کاربرد و حل مسئله موفق‌تر از دانشگاه دولتی بودند چون در حین تحصیل و در این فاز رشد کردند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، اظهار داشت: در مرکز آموزش تخصصی فراتر از آموزش آکادمیک رسمی فعالیت داریم که از آموزش شهروندی گرفته تا مسائلی در شهرداری هم بعضاً رسالت شورای شهر است و نیز با نظام مهندسی تفاهم‌نامه داریم و شهرداری درخواست کرده که مدیریت دانشگاه علمی کاربردی شهرداری را به دانشگاه آزاد واگذار نماید و در این زمینه کاملاً آماده هستیم که به دوستان خدمات بدهیم.
عدالت محوری در بین دانشگاه های استان مطالبه دانشگاه آزاد است
دکتر دهقانی اشکذری با اشاره به این که از مدیریت استان انتظاراتی داریم، اظهار داشت: نگاه عدالت‌محور به بحث آموزش اولین خواسته ماست ومن چون با بدنه دولت ارتباط داشته ام متأسفانه دانشگاه آزاد را به عنوان دانشگاه دست دوم حساب می کنند که در واقع ظلم در حق مردم است زیرا ما 400 عضو هیئت علمی داریم و بیش از 10 نفر آنان استاد تمام هستند و فرایندی را طی می کنند که در همه دانشگاه ها طی می شود.
وی ابراز کرد: متأسفانه در بخش دانشگاه دولتی هر وقت پروژه ای می آید اول به دانشگاه های دولتی ها پیشنهاد می شود و چون این دسته دانشگاه ها در پژوهش انحصاری هستند کیفیت را پایین آورده اند و برخی شرکت ها گله مندند که فلان دانشگاه دولتی به این پروژه ورود نمی کند و این نگاه باید مطرح باشد که عدالت آموزشی متناسب با ظرفیت  ها، ظرفیت هیئت علمی  و پژوهشیدانشگاه آزاد یزد دیده شود.
آزمایشگاه برق دانشگاه آزاد اشکذر در کشور برتر است
وی ابراز کرد: ما هیچ ادعای قدمت و یا اول بودن نداریم ولی واقعاً ظرفیت هیئت‌علمی، ظرفیت پژوهش و ظرفیت‌های دیگر دانشگاه آزاد دیده شود و اگر گاهی به مراکز دانشگاهی ما در شهرستان‌های اردکان، میبد و اشکذر بیایید به طور مثال مجموعه آزمایشگاه برق دانشگاه آزاد اشکذر بزرگ‌ترین مجموعه آموزش آزمایشگاه برق کشور است و در صنعت یزد معروف است و در سایر مراکز شهرستانی از کل کشور سفارش دارند که مغفول مانده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد اضافه کرد: در خاتم در حوزه کشاورزی، در بافق در حوزه معدن و در میبد آزمایشگاه سرامیک داریم که در اطراف ما نیست و از کل کشور سفارش به آنجا می‌دهند ازاستان های مرکزی و سمنان به اینجا می آیند و واقعاً این‌ها مغفول مانده‌است.
بیان دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی در صدا و سیما تبلیغ نیست
دکتر دهقانی اشکذری، معرفی ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان یکی از دستاورد های انقلاب اسلامی در ایام الله دهه مبارک فجر خواستار شد و افزود: صدا وسیما همیشه این ظلم را درحق ما به‌خاطر این‌که بخش خصوصی هستیم دارد و به طور مثال اگر کارشناس دانشگاه ما صحبت می کند نام دانشگاه را نمی‌زند و می‌گوید این تبلیغ است.
وی با اشاره به این که دانشگاه آزاد یک مؤسسه خصوصی شخصی نیست که تبلیغ باشد؛ تصریح کرد: اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد توسط رهبر انقلاب انتخاب می شوند.
توسعه خارج از اسناد بالادستی در استان یزد متوقف شود
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد اظهار داشت: اخباری می شنویم که آموزش عالی می‌خواهد در شهرستان‌های دیگر فعال شود و این‌هم به نظرم یک مطالبه‌ای جدی است و در شورای شهر مطرح شود که ما در استان یزد به‌عنوان یک استان دانشگاهی، خواهان این هستیم توسعه خارج از اسناد بالا دستی در کشور و متناسب با نیازسنجی باید متوقف شود.
دکتر دهقانی اشکذری افزود: در زمان استانداری سید محمد میر محمدی خدمت ایشان رفتم که آن زمان شایعه افتتاح پردیس در ابرکوه مطرح بود که من گفتم الان دانشگاه آزاد در 10 شهرستان شعبه دارد و ساختمان‌های آن خاک می‌خورد و خوابگاه‌ها و آزمایشگاه‌های آن از بین می‌رود و این‌ها مربوط به مردم است و دانشگاه پیام‌نور دارد خاک می‌خورد و  خیلی از شعبه های فنی‌حرفه‌ای فعال بوده و تعطیل شده‌است و نیز در مهریز که قول دادند تنها پردیس تحقیقاتی باشد ولی دانشگاه شد و اکنون در ابرکوه باز بحث راه اندازی آموزش عالی است چون استاندار یزد اصالتا ابرکویی هستند.
انتظارات رئیس دانشگاه آزاد یزد از مسئولان
وی خواستار شد: ما انتظار داریم که حداقل حرف حق زده شود و بیاییم با آمایش سرزمینی 10 قطب دانشگاهی در شهرستان ها درست کنیم چون دانشگاه آزاد فروشگاه رفاه نیست که زنجیره‌ای باشد بلکه یک شبکه است یعنی هر کدام یکدیگر را با یک پازلی کامل می کنند به طور مثال؛ شهرستان خاتم کشاورزی را و ابرکوه فولاد را به صورت تخصصی کار کند و در ابرکوه است که دانشگاه آزاد با آن وسعت خاک می‌خورد چه نیازی است که باز بخواهد پردیس فعال شود و همین چهار نفر هم از دانشگاه اخراج شوند. 
توسعه آموزش عالی مبتنی بر آمایش سرزمینی باشد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد ادامه داد: انتظار دوم ما توسعه آموزش عالی مبتنی بر آمایش سرزمینی باشد و این مطالبه جدی همه دلسوزان آموزش عالی‌ است و سیاست دولت در اصل 44 هم همین است که وقتی شما می‌توانید در حوزه مشکلات مالی با بودجه مردم کار کنید چرا باید هزینه دولت پای کار بیاید و توسعه بی‌رویه انجام شود.
 دکتر دهقانی اشکذری تصریح کرد: درخواست سوم ما «منطقه ای» است و خواستار نوعی بهسازی ترافیکی، فرهنگی و امنیتی هستیم که در منطقه دانشگاه آزاد و دانشگاه های اطراف ما اجرا شود که مشکل ترافیکی آن را به شهردار یزد هم گفته‌ایم ولی هنوز کاری نشده است به طور مثال این منطقه دوربین ندارد و همیشه مسئله داشته ایم.
وی اضافه کرد:  در بحث دست‌اندازهای اطراف دانشگاه چند بار گفته شد از کمربندی جاده باز شود و از زمان اقای طالبی که معاون سیاسی بود این مسئله مطرح بود و بالای 10 مکاتبه با معاونت و عمران داشتیم که بعد هم کرونا که آمد متوقف شد ولی اگر دانشجویان بودند مسئله فرق داشت زیرا از آن طرف ماشین باسرعت می‌آید جلوی دانشگاه یزد، و کنار دانشگاه یزد هم دست انداز ندارد، تا بیمارستان شاه ولی و بانک ملی که دست انداز هست، به‌شدت مشکل ترافیکی داریم و حتی ایستگاه خط مکانش مشکل دارد.
رئیس دانشگاه آزاد یزد مطالبه بعدی در حوزه ترافیکی را اجرای طرح میدان بیان کرد و گفت: در جلسه ای با آقای محی الدینی اعلام آمادگی کردیم که زمینه موقوفه ای هست که آقای مجیبیان را هم قانع کردیم که با شهرداری تهاتر کنیم و نزدیک چهار هزار متر زمین ما نبش تا میدان می‌آید و میدان کاملاً مرتب می شود در مقابل آن هم شهرداری لااقل مجوز تجاری بدهد که هم برای تقویت دانشگاه و هم برای شهر خوب است.
دکتر دهقانی اشکذری از طرح پیشنهادی دیگری خبر داد و افزود:  ما طرحی داریم که اگر بشود دیوارهای دانشگاه را بردارند و بخشی از دانشگاه را به مردم بدهند و این‌جا پارک بشود چون مسدود است.
وی ادامه داد: دانشگاه واقعاً باید دیوارهایش برداشته شود و شهردار هم از این طرح استقبال کردند و گفتند اگر این اتفاق بیفتد در خدمات نگهداری فضای سبز کمک می‌کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد یزد یکی دیگر از مطالبات این دانشگاه را در زمینه فرهنگی رسیدگی به گلزار شهدای گمنام این دانشگاه بیان کرد و افزود:  نکته چهارم و خواهش ما این است که بر اساس ظرفیت های دانشگاه آزاد و  نیاز شهرداری در خدمت شورا و شهرداری باشیم.
وی ادامه داد:  ظرفیت‌های ما، حتی در سایت سردار سلیمانی در جاده با شهردار بحث LEAVING MAPF  در حوزه آزمایشگاه شهری داشتیم و موافقت کردیم این بخش از زمین را موقت به شهرداری بدهیم تا در این فضا این آزمایشگاه را فعال کنیم و نهایتاً یک همکاری کاملاً مسئله محور است که می تواند کمک کند زیرا ما تنوع رشته هایمان کم نظیر است.
مرکز نوآوری رباتیک در یزد افتتاح می شود
دکتر دهقانی اشکذری بیان کرد:  دو مرکز نوآوری شامل یک مرکز نوآوری پوشاک و نساجی و مرکز نوآوری رباتیک و اتوماسیون اداری داریم و افتتاح مرکز نوآوری رباتیک و اتوماسیون اداری  در اسفند و فروردین است که بخشی از بودجه آن محقق شده و بخش دیگر آن هم محقق خواهد شد و این مرکز هم یک اتفاق بزرگ است که می تواند دانشجویان را در حوزه مهارت تقویت کند و این فضا را در اختیار کل شهر یزد قرار دهد.

سید محمد جواد عرفانفر

بیان دستاوردهای 40 ساله دانشگاه آزاد یزد تبلیغ نیست/ توسعه آموزش عالی بدون آمایش سرزمینی به نفع استان نیست  , دکتر محمدرضا دهقانی اشکذری  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد

https://www.asianews.ir/u/5bz
اخبار مرتبط
یزد - رئیس شورای اسلامی شهر ، بهره مندی از ظرفیت علمی دانشگاه از جمله دانشگاه آزاد اسلامی یزد را در اجرای برنامه های آینده شهرداری بر اساس راهبردهای ششمین دوره شورای اسلامی شهر یزد خواستار شد
یزد - رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده در نیمسال دوم ۱۴۰۰ مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد به شکل حضوری، کارشناسی و کاردانی هم به شکل ترکیبی برنامه‌ریزی شده است
یزد - برگزاری نخستین نشست دانشجویی رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاداسلامی یزد و چهارمین نشست آشنایی با روند برگزاری بصورت برخط مجازی
یزد - رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد گفت ، باشگاه کارآفرینان نوجوان دورهای است متمایز برای تربیت «نسل آینده کارآفرینان نوآور کشور» که آموزش مهارت های تفکر ومهارت های نرم کارآفرینی برگزار میشود
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید