صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۳
کد خبر: 8086
گزارشگر: 213
۱۶۶۸
۱
۰
۳
تبعات سنگین یک شعار برای یک کشور

چرا علیرضا دبیر مانع سفر تیم ملی کشتی به آمریکا شد؟

چرا علیرضا دبیر مانع سفر تیم ملی کشتی به آمریکا شد؟
علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران که اخیرا گفته بود شعار «مرگ بر آمریکا» را باید در عمل اجرا کرد، در نامه‌ای خطاب به همتای آمریکایی خود از لغو سفر تیم ملی به دلیل صادر نشدن ویزا خبر داد.

به گزارش آسیانیوز، سخنگوی فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه گفته بود برای همه اعضای تیم ملی به غیر از چهار نفر ویزا صادر شده است.

دبیر در دومین سالگرد ترور سردار سلیمانی گفته بود باید «شعار مرگ بر آمریکا» را در عمل اجرا کرد. علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران که اخیرا گفته بود شعار «مرگ بر آمریکا» را باید در عمل اجرا کرد، در نامه‌ای خطاب به همتای آمریکایی خود از لغو سفر تیم ملی به دلیل صادر نشدن ویزا خبر داد.

آمریکا پس از اظهارات اخیر علیرضا دبیر درباره لزوم عملی کردن شعار مرگ بر آمریکا به او ویزا نداد. اکنون نامه دبیر حاکی از آن است که پنج عضو دیگر تیم نیز ویزای آمریکا را دریافت نکرده‌اند.

دیدار دوستانه تیم‌های کشتی ایران و آمریکا قرار بود ۲۳ بهمن‌ماه در تگزاس برگزار شود.

 در نامه دبیر خطاب به بوریس مگارتنر آمده است: «ویزای دو کشتی‌گیر، مربی، سرپرست و داور المپیکی و همچنین ویزای اینجانب صادر نشده است و چاره‌ای جز لغو سفر باقی نمانده است.»

این در حالی است که سخنگوی فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه گفته بود برای همه اعضای تیم ملی به غیر از چهار نفر ویزا صادر شده است.

دبیر بدون اشاره به مواضع ضدآمریکایی خود از برخورد «برخی عوامل سرکنسولگری آمریکا در دبی» انتقاد کرده و صادر نشدن ویزا را «جریان سیاسی ضد ورزشی» توصیف کرده است.

دبیر در دومین سالگرد ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس در بغداد برنامه تلویزیونی گفت: «ما همیشه شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهیم اما مهم این است که آن را در عمل نشان دهیم. بعضی‌ها زیاد حرف می‌زنند اما کار زیادی نمی‌کنند. ما باید این را شعار را در عمل ثابت کنیم.»

همزمان فاکس‌نیوز گزارش داد که علیرضا دبیر گرین کارت آمریکا دارد و اظهارات ضد آمریکایی او می‌تواند به لغو سفر تیم ملی ایران به آمریکا منجر شود.

دبیر سپس گفته است که گرین کارت را پس داده چون «از آمریکا خوشش نمی‌آید.»

او در این نامه به محدودیت‌ها و فشار بر ورزشکاران ایرانی در رقابت‌های خارجی برای پرهیز از مسابقه با حریفان اسرائیلی که با انگیزه سیاسی انجام می‌شود، اشاره‌ای نکرده است.

با وجود نمونه‌های متعدد اعمال فشار بر ورزشکاران ملی برای باخت اجباری یا بهانه بیماری و آسیب‌دیدگی برای پرهیز از رقابت با حریف اسرائیلی، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مدعی است که تهران می‌کوشد «رویدادهای ورزشی را سیاسی نکند.»

علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی ایران، روز ۱۳ دی‌ همزمان با دومین سالگرد ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس، در گفت‌وگویی ویدئویی با یک خبرگزاری داخلی از «التزام عملی» به شعار «مرگ بر آمریکا» سخن گفت.

پس از انتشار این سخنان علیرضا دبیر، فاکس نیوز در گزارشی با اشاره به ضدیت رئیس فدراسیون کشتی ایران با آمریکا، گرین کارت اقامت او در آمریکا را زیر سؤال برد.

ایلنا، خبرگزاری کار ایران، نیز روز ۱۹ دی‌ در خبری با عنوان «علیرضا دبیر گرین‌کارت دارد اما شعار مرگ بر آمریکا می‌دهد!» نوشت که «با توجه به صحبت‌های مطرح شده این احتمال وجود دارد سفارت آمریکا برای رئیس فدراسیون کشتی ویزا صادر نکند».

این گزارش ایلنا در حالی است که دارندگان گرین کارت آمریکا نیاز به دریافت روادید برای ورود به خاک این کشور ندارند.

این موضوع به نشست خبری سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز کشیده شد و او روز ۲۰ دی خواستار «سیاسی نکردن» موضوعات ورزشی شد.

این در خواست او در حالی مطرح شده است که شمار زیادی از ورزشکاران ایرانی با انتقاد از سیاسی کردن ورزش از سوی مسئولان کشور به کشورهای دیگر پناهنده شده و نهادهای ورزشی بین‌المللی نیز بارها در مورد پرهیز از سیاسی‌کاری در ورزش هشدار داده‌اند./

https://www.asianews.ir/u/5c4
اخبار مرتبط
فاکس نیوز در خبری اعلام کرد که علیرضا دبیر، اظهارات ضد آمریکایی داشته و احتمال جلوگیری از سفر او به آمریکا برای شرکت در یک رویداد ورزشی قوت گرفته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
غلامحسین
۱۴۰۰/۱۱/۱۴
0
0
0

درود بر علیرضا دبیر و درود بر تمامی جوانمردان ایران، که با تلاش و کوشش فراوان استقلال ایران را مقتدرانه پاس میدارند.


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید