صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۷:۰۱
کد خبر: 8087
گزارشگر: 213
۸۰۷
۰
۰
۴
با وجود مصرف بالای سالانه

برنج ۱۰۰ هزار تومانی از سفره ایرانی‌ پر کشید!

برنج ۱۰۰ هزار تومانی از سفره ایرانی‌ پر کشید!
در حالی که ایرانی‌ها سالانه بیش از سه میلیون تُن برنج مصرف می‌کنند، امروز قیمت برنج در بازار تا ۹۵ هزار تومان هم بالا رفت؛ اتفاقی که ممکن است باعث حذف کامل برنج از سفره ایرانی‌ها شود.

به گزارش آسیانیوز، در حالی که وزیر جهاد کشاورزی اولویت وزارتخانه متبوعش را خودکفایی برنج می‌داند، اما امروز قیمت برنج در بازار تا ۹۵ هزار تومان هم بالا رفت. اتفاقی که ممکن است باعث حذف کامل برنج از سفره ایرانی‌ها شود.

ایرانی‌ها سالانه بیش از سه میلیون تُن برنج مصرف می‌کنند. آماری که به‌خوبی نشان می‌دهد برنج قوت غالب ایرانیان است. گرچه انتظار می‌رود دولت در تامین این نیاز اساسی و تعیین قیمت برنج حساسیت بیشتری نشان دهد، اما سازمان حمایت به‌راحتی توپ را در زمین تولیدکنندگان و شالی‌کوبان می‌اندازد.

حال اگر کشاورزان چنین نفوذی در بازار دارند، جلسات تنظیم بازار چه دستاوردی دارد که وزارت صمت به برگزاری منظم آن اصرار می‌ورزد؟

----------------

بیشتر بخوانید

مردم ایران در دهه ۹۰ کمتر از دهه ۸۰ غذا خوردند/افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی خوراکی ها در شهریور!
----------------------------------------

قیمت برنج در نیمه بهمن ۱۴۰۰
از سوی دیگر، برخی مسئولان افزایش قیمت برنج را شایعه می‌دانند. اما کافی است به فروشگاه‌های شهر سری بزنیم تا مشخص شود انواع برنج مرغوب ایرانی در نیمه بهمن ۱۴۰۰ بین ۷۵ هزار تا ۹۵ هزار تومان به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

حتی گزارش‌های رسمی مرکز آمار از رشد سالانه ۶۸ درصدی قیمت برنج در پایان دی حکایت دارد.

با این حال بالاترین نرخ رسمی ثبت‌شده برای برنج ایرانی در پایان دی ۶۴ هزار تومان بود. اکنون اما سوداگران تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا هر کیلوگرم برنج را به نرخ ۱۰۰ هزار تومان برسانند.

درباره اینکه دولت مقصر گران‌شدن برنج است یا کشاورز و کارخانه‌دار، نظرات متفاوتی وجود دارد. اما در نهایت این دولت است که باید به این پرسش پاسخ دهد که چرا برنج گران شد؟

دبیر انجمن برنج با تائید افزایش قیمت برنج، گفت: پایان شهریور فصل برداشت برنج است. همان زمان این محصول از دست کشاورز خارج می‌شود. در نتیجه از ابتدای پاییز تولیدکننده نقشی در تعیین قیمت‌ها ندارد.

جمیل علیزاده‌شایق عنوان کرد: امروز برخی کارخانجات تولیدی وارد حوزه تجارت هم شده‌اند. اتفاقا همان‌ها مدام در مصاحبه‌ها از افزایش قیمت برنج سخن می‌گویند.

افزایش ۸۰ درصدی قیمت برنج از تولید تا مصرف
او افزود: مشخصا چنین شرایطی منجر به تعارض منافع می‌شود. امروز قیمت برنج تا به دست مصرف‌کننده برسد نسبت به زمان دریافت از تولیدکننده حدود ۸۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

این فعال صنفی در رابطه با کاهش تولید برنج نیز توضیح داد: وزارت صمت و کشاورزی در علت‌یابی دچاره اشتباه شده‌اند. وقتی گفته می‌شود تولید برنج ۲۰ درصد کاهش یافته باید مبدا مقایسه مشخص شود.

وی ادامه داد: سال قبل از لحاظ بارش و تامین آب استثنا بود و ما ۲۰۰ هزار تُن مازاد تولید داشتیم. اما امسال به روال طبیعی تولید بازگشته‌ایم.

به گفته علیزاده‌شایق تعدادی از بازرگانان عامل افزایش قیمت برنج هستند که از غفلت و بی‌تفاوتی سازمان‌های نظارتی نهایت استفاده را می‌برند. آن‌ها با شایعه‌پراکنی و رفتاری سوداگرانه موفق به بالابردن نرخ این محصول شده‌اند.

او در پایان با اشاره به ماجرای واردات برنج بی‌کیفیت هندی به جای نفت خاطرنشان کرد: این موضوع توسط وزارت نفت تکذیب شد. اما از آن‌ها می‌خواهیم توضیح دهند در قبال فروش نفت چه آورده‌ای از هندوستان دارند؟(تجارت نیوز)

این در حالی است که چند روز پس از اعلام خبر ورود قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران به حوزه تولید برنج از سوی وزیر کشاورزی ایران، این قرارگاه با انتشار بیانیه‌ای این موضوع را «تکذیب» کرد.

جواد ساداتی‌نژاد، وزیر کشاورزی ایران ۸ بهمن گفته بود که دولت برای تولید برنج با قرارگاه عمرانی خاتم‌الانبیا قرارداد امضا کرده و در طول یک دوره پنج‌ساله، «از محل تهاتر نفت سه میلیارد دلار» برای این کار اختصاص داده است.

ساداتی‌نژاد همچنین گفته بود که در حال حاضر ۷۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافته و قرار است با همکاری سپاه، «خودکفایی در محصول برنج» محقق شود تا نیازی به واردات «سالانه یک میلیون تن برنج» نباشد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا روز دوشنبه، ۱۱ بهمن در واکنش به این خبر ضمن «تکذیب» آن اعلام کرده که این قرارگاه هیچ برنامه‌ای برای ورود به حوزه «واردات» و «تولید» برنج در کشور ندارد.

با این حال این قرارگاه مبادله تفاهم‌نامه با وزارت کشاورزی را تایید کرده، اما گفته که موضوع آن طرح‌های زیرساختی مانند «احیا و توسعه اراضی، تکمیل و اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری، زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی، همچنین طرح احداث و ساماندهی زیرساخت‌های منابع آب و خاک در برخی استان‌ها» با «هدف بهره‌وری بیشتر اراضی زیرکشت کشاورزان و افزایش تولیدات» است./

آسیانیوز،تجارت نیوز
https://www.asianews.ir/u/5c5
اخبار مرتبط
یزد - مدیرکل تعزیرات حکومتی استان یزد از کشف و ضبط مقادیری برنج تقلبی از فروشگاه های استان خبر داد
حسن حنان قائم مقام بازرگانی دولتی گفت قیمت مصوب چند اقلام برنج برای مصرف کننده در بازار را اعلام کرد.
در حالی که برخی مسوولان دولت به ساز و کار کم و زیاد کردن یارانه ها مشغولند، گزارش وزارت تعاون اعلام کرد که قیمت برخی اقلام خوراکی در شهریور امسال نسبت به سال قبل بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است؛ گزارش اتاق بازرگانی تهران نیز حاکی از آن بود که مردم ایران در دهه ۱۳۹۰ بیشتر از دهه ۱۳۸۰ خرج کردند؛ اما غذای کمتری خوردند.
برنج قهوه ای رژیم غذایی کامل و معجزه آسایی است و در اکثر نقاط دنیا برنج جزو غذای روزانه افراد به شمار می رود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید