صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۸:۱۳
کد خبر: 8088
گزارشگر: 213
۴۴۰
۰
۰
۴
وزارت خارجه آمریکا از احتمال حاصل نشدن توافق خبر داد

«پنجره برجام» در حال بسته شدن است

«پنجره برجام» در حال بسته شدن است
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بار دیگر خطاب به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که پنجره فرصت برای احیای توافق برجام «بسیار بسیار کوچک» شده است.

به گزارش آسیانیوز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بار دیگر خطاب به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که «پنجره فرصت» برای احیای توافق برجام «بسیار بسیار کوچک» شده است.

وی در یک نشست خبری که روز چهارشنبه، ۱۳ بهمن، برگزار شد، گفت: «ما در شرایط نامطلوبی قرار داریم که حاکی از فرصت بسیار بسیار کوتاه در مذاکرات وین است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا «فرصت» رسیدن به توافق در وین را از آن رو «بسیار بسیار اندک» توصیف کرده که، به گفته او، «اگر پیشرفت‌های هسته‌ای‌ ایران، مزایای منع اشاعه هسته‌ای مصوب در برجام را از بین ببرد، بازگشت به برجام دیگر فایده‌ای نخواهد داشت.»

------------------

بیشتر بخوانید

به ایران اجازه توافق نمی دهیم!
-------------------------------------------

پرایس به صراحت هشدار داد که در صورتی که چنین اتفاقی رخ بدهد، دیگر منافع امنیت ملی ایالات متحده و متحدان آن با بازگشت متقابل به برجام تامین نخواهد شد و «باید دنبال مسیر دیگری باشیم.»

وی دو روز پیش از این نیز زمان برای نجات برجام را «خیلی کم» عنوان کرده و از «افزایش فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک» آمریکا بر ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین خبر داده بود.

مذاکرات احیای برجام که با حضور ایران و کشورهای عضو برجام و حضور غیرمستقیم آمریکا در وین در جریان بود، پس از وقفه‌ای چند روزه قرار است در هفته جاری دوباره از سر گرفته شود.

دیپلمات‌های حاضر در این مذاکرات از جمله میخایل اولیانوف، نماینده روسیه، از ماه فوریه، ماه جاری میلادی، به عنوان آخرین فرصت برای پایان دادن به مذاکرات و تصمیم‌گیری درباره توافق و احیای برجام نام برده‌اند.

دیپلمات‌های ایران و آمریکا در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که مذاکرات وارد آخرین مرحله شده است و باید تصمیمات سیاسی گرفته شود و یکدیگر را متهم می‌کنند که با پرهیز از چنین تصمیماتی، مانع رسیدن به توافق هستند.

مقام‌های ایران در هفته‌های گذشته بارها گفته‌اند خواستار لغو تمام تحریم‌هایی هستند که در دوران دونالد ترامپ اعمال شده است.

 

------------------

بیشتر بخوانید

تصمیم سیاسی «مبهم» آمریکا چیست؟
----------------------------------------------------

دولت بایدن اما می‌گوید فقط می‌تواند تحریم‌های ناقض برجام را لغو کند و تحریم‌هایی را که با عناوینی چون «حمایت از تروریسم» یا «نقض حقوق بشر» وضع شده‌اند نمی‌تواند لغو کند.

هشدارهای آمریکا درباره فرصت محدود به نتیجه‌ رسیدن مذاکرات وین در شرایطی مطرح می‌شود که طرف‌های ایرانی و غربی پیش از این از وجود نشانه‌هایی دال بر «احتمال توافق» خبر داده بودند./


https://www.asianews.ir/u/5c6
اخبار مرتبط
رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران ما را با تهدیداتش به یک توافق بد یا یک توافق موقت بکشاند، توافقی که درنهایت به این کشور اجازه افزایش ظرفیت هسته‌ای‌اش را بدهد
همچنانکه همه هیأت‌ها بر ضرورت رسیدن مذاکرات در آستانه توقف آن به مرحله «تصمیم سیاسی» آمریکا تاکید کرده اند، برت مک‌گرک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا، از احتمال زیاد عدم دستیابی به توافق با ایران سخن گفته است.
نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام از بازگشت هیئت‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌های خود خبر داد و گفت اکنون زمان اتخاذ تصمیم‌های سیاسی است.
همچنانکه نماینده روسیه سخنان پبشین خود درباره احتمال حصول توافق با ایران در روزهای آینده را تغییر داد، برت مک‌گرک هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا، از احتمال زیاد عدم دستیابی به توافق با ایران سخن گفت.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در اظهار نظری به صراحت اعلام کرد که «هرگز» موافق مذاکره مستقیم با دولت ایالات متحده نبوده است.
یک روزنامه در واکنش به اظهارات سرلشگر صفوی نوشت: چه چیز تعامل ما با روس و چین رشک برانگیز است؟ کدام کشور خواسته با روسیه ارتباط بگیره که اینها راه نداده باشند؟ روس‌ها و چینی‌ها برای اسراییل هم غش و ریسه رفته‌اند!
در حالی که دو نفر دیگر از تیم امریکایی در اعتراض به مماشات‌ رابرت مالی در قبال ایران از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین جدا شده‌اند، یک منبع آگاه غربی گفته است که احتمال گفت‌وگوهای مستقیم میان نمایندگان ایران و آمریکا در وین در شرایط کنونی وجود ندارد.
براساس گفته مقامات و برخی اخبار رسانه های معتبر، ایران «پیشنهاد توافق اتمی موقت» از طرف روسیه را رد کرده است.
در برخی خبرها ادعا شده که استفاده از ناوگان سوخت‌رسانی هوایی اسرائیل نشان می دهد که اسرائیل در حال برنامه‌ریزی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید