صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۴:۵۵
کد خبر: 8092
گزارشگر: 213
۵۹۱
۰
۱
۳
مقام‌های آمریکایی گفتند مذاکرات جلوی غنی سازی ایران را نمی گیرد

توافق هسته‌ای ایران را به بمب می رساند

توافق هسته‌ای ایران را به بمب می رساند
مقام‌های آمریکایی می گویند هر توافق هسته‌ای جدید، احتمالاً ایران را در موقعیتی قرار می‌دهد که به زمانی کمتر از یک سال برای تامین سوخت بمب اتم نیاز داشته باشد.

 به گزارش آسیانیوز، وال استریت ژورنال نوشت مقام‌های آمریکایی می‌گویند که هر توافق هسته‌ای جدید، احتمالاً ایران را در موقعیتی قرار می‌دهد که به زمانی کمتر از یک سال برای تامین سوخت بمب اتم نیاز داشته باشد.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز پنج‌شنبه ۱۴ بهمن (۳ فوریه) از قول مقام‌های آمریکایی نوشت که به این ترتیب و نسبت به توافق برجام، ایران به زمان ''بسیار کمتری'' برای تامین سوخت بمب اتم احتیاج دارد.

بر پایه این گزارش، مقام‌های دولت بایدن در اواخر سال میلادی گذشته به این نتیجه رسیدند که برنامه هسته‌ای ایران بیش از حد پیشرفت کرده است به گونه‌ای که نمی‌توان بازه زمانی ۱۲ ماه را همچنان برای گریز هسته‌ای این کشور در نظر گرفت.

اگرچه بازه زمانی ''یک ساله'' برای گریز هسته‌ای جمهوری اسلامی به روشنی در متن برجام نیامده اما مبنای این توافق بر آن بود که در صورت خروج ایران از چهارچوب‌های برجام با هدف تامین سوخت هسته‌ای لازم برای ساخت بمب اتم، این کشور باز هم یک سال زمان نیاز داشته باشد.

به نقل از دویچه وله، کوتاه‌تر شدن زمان مورد نیاز ایران برای گریز هسته‌ای، شک و تردیدهای جدیدی را درباره توانایی دولت بایدن برای مذاکره و دستیابی به یک توافق قوی‌تر و طولانی‌تر ایجاد می‌کند.
 
به گفته مقام‌های آمریکایی، در صورت بازگشت ایران به برجام، ''بخش عمده‌ای'' از تحریم‌های آمریکا علیه ایران که در زمان دولت ترامپ وضع شده بود، لغو خواهند شد.
در همین خصوص، یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر صریح درباره گزارش وال ‌استریت ژورنال خودداری کرد اما گفت که دولت بایدن اطمینان دارد که دستیابی به توافق ''به نگرانی‌های فوری درباره عدم اشاعه اتمی پاسخ می‌دهد''.

او تاکید کرد: «تنها چند هفته فرصت داریم تا تفاهم را به نتیجه برسانیم چرا که پس از آن، سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، بازگشت به برجام را غیرممکن خواهد کرد».

پنجره احیای برجام؛ بسیار بسیار بسته‌تر

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه ۱۳ بهمن (۲ فوریه) گفت که پنجره فرصت برای احیای برجام در وین در حال بسته شدن است.
ند پرایس در پاسخ به سوالی درباره روند مذاکرات احیای برجام در وین تصریح کرد: «ما خود را در مجموعه‌ای از شرایط ناگوار می‌بینیم؛ به این معنی که پنجره‌بازگشت به برجام بسیار بسیار بسته‌تر می‌شود».

او گفت: «چنانچه ایران به نقطه‌ای برسد که پیشرفت‌های هسته‌ای آن، مزایای عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ذکر شده در برجام را از بین ببرد، پیگیری بازگشت متقابل به برجام دیگر فایده‌ای نخواهد داشت».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد که در این صورت ''ما باید به دنبال مسیر دیگری باشیم''.

 به گفته او، دلیل اینکه زمان گریز هسته‌ای ایران از چند ماه به ''چند هفته رسیده'' این است که ایران خود را به توافقی که دولت ترامپ از آن خارج شد، پایبند نمی‌داند.
یک روز پیش از این اظهارات، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هشدار داد که ایران چنانچه تصمیم به ساخت سلاح هسته‌ای بگیرد، تنها ''کمتر از سه تا چهار هفته'' با تهیه مواد مورد نیاز آن فاصله دارد.

همچنین باب منندز که شامگاه سه‌شنبه در سنای آمریکا سخن می‌گفت، ضمن مخالفت با ادامه مذاکرات وین، از دولت بایدن خواست برای مقابله با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران و همچنین حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه، ''سیاست جدیدی'' را اتخاذ کند.

گفتنی است، هشتمین دور مذاکرات احیای برجام در پایتخت اتریش که از ششم دی‌ماه (۲۷ دسامبر) آغاز شد دچار وقفه‌ای چند روزه شده تا مذاکره‌کنندگان برای رایزنی و دریافت دستورالعمل‌ها به پایتخت‌های خود بازگردند.

گفته شده که با این اقدام مذاکرات وارد مرحله نهایی شده است. آلمان، فرانسه و بریتانیا ماه‌هاست که با روسیه و چین برای نجات توافق اتمی سال ۲۰۱۵ میان ایران و آمریکا میانجی‌گری می‌کنند و در حالی که گفت‌وگوها اواخر هفته جاری از سرگرفته می‌شوند.مقامات وزارت خارجه آمریکا بارها هشدار داده‌اند که زمان اندکی برای کسب توافق باقی است.

خروج از برجام و معاملاتی که دود می‌شوند

با  امضای دونالد ترامپ، دولت آمریکا نه‌ تنها از توافقنامه اتمی "برجام" خارج شده، بلکه می‌خواهد تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی را نیز بار دیگر از سر ‌گیرد. بدین ترتیب هر شرکتی که با آمریکا و با دلار در سطح جهانی معامله می‌کند در صورتی که با ایران معامله کند، می‌تواند مشمول جریمه سنگینی بشود./

https://www.asianews.ir/u/5c9
اخبار مرتبط
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بار دیگر خطاب به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که پنجره فرصت برای احیای توافق برجام «بسیار بسیار کوچک» شده است.
رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران ما را با تهدیداتش به یک توافق بد یا یک توافق موقت بکشاند، توافقی که درنهایت به این کشور اجازه افزایش ظرفیت هسته‌ای‌اش را بدهد
نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام از بازگشت هیئت‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌های خود خبر داد و گفت اکنون زمان اتخاذ تصمیم‌های سیاسی است.
همچنانکه نماینده روسیه سخنان پبشین خود درباره احتمال حصول توافق با ایران در روزهای آینده را تغییر داد، برت مک‌گرک هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا، از احتمال زیاد عدم دستیابی به توافق با ایران سخن گفت.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در اظهار نظری به صراحت اعلام کرد که «هرگز» موافق مذاکره مستقیم با دولت ایالات متحده نبوده است.
یک روزنامه در واکنش به اظهارات سرلشگر صفوی نوشت: چه چیز تعامل ما با روس و چین رشک برانگیز است؟ کدام کشور خواسته با روسیه ارتباط بگیره که اینها راه نداده باشند؟ روس‌ها و چینی‌ها برای اسراییل هم غش و ریسه رفته‌اند!
در حالی که دو نفر دیگر از تیم امریکایی در اعتراض به مماشات‌ رابرت مالی در قبال ایران از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین جدا شده‌اند، یک منبع آگاه غربی گفته است که احتمال گفت‌وگوهای مستقیم میان نمایندگان ایران و آمریکا در وین در شرایط کنونی وجود ندارد.
یک رسانه خارجی مدعی شده است که ایران تا حد امکان با طولانی کردن روند گفت و گوها به برنامه پیشرفته هسته‌ای خود ادامه می‌دهد؛ در حالی که قدرت‌های جهان به منظور ادامه مذاکرات، واکنشی نشان نداده اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید