صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۲
کد خبر: 8105
گزارشگر: 213
۵۹۸
۰
۰
۳
در لندن

شهادت یک زن در دومین دور از دادگاه بین‌المللی آبان ۹۸

شهادت یک زن در دومین دور از دادگاه بین‌المللی آبان ۹۸
دومین دور از دادگاه بین‌المللی مردمی آبان برای رسیدگی به اعتراضات در آبان‌ ماه سال ۹۸ روز پنج‌شنبه، ۱۵ بهمن‌ماه، در لندن آغاز شد و یک زن شهادت خود را بیان کرد.

به گزارش آسیانیوز، طبق اعلام قبلی، دومین دور از دادگاه بین‌المللی مردمی آبان برای رسیدگی به اعتراضات در آبان‌ماه سال ۹۸ روز پنج‌شنبه، ۱۵ بهمن‌ماه، در لندن آغاز شد.

گفته شده برای حفظ امنیت شهود، جلسات دور دوم دادگاه آبان‌ماه به صورت غیرعلنی در لندن برگزار می‌شود. برگزارکنندگان دادگاه بین‌المللی مردمی آبان پیشتر اعلام کرده‌ بودند که دومین دور از این دادگاه در روزهای ۱۵ تا ۱۷ بهمن به صورت غیرعلنی برگزار خواهد شد.

--------------

بیشتر بخوانید

سومین روز دادگاه مردمی آبان در لندن چگونه برگزار شد؟
---------------------------------

قرار است در این دور بیش از صد شهادت جدید در دادگاه مطرح شده و مورد بررسی قرار بگیرد. در دور پیشین این دادگاه که آبان‌ماه سال جاری توسط سازمان‌های «عدالت برای ایران»، «حقوق بشر ایران» و سازمان بین‌المللی «با هم علیه اعدام» برپا شد، ۳۴ شاهد و شش کارشناس مدعی اسناد و مدارکی شدند.

بر اساس گزارش‌ها، هیئت دادستانی این دادگاه با طرح ادعاهایی پس از بررسی اسناد شاهدان جدید، ۲۷ مقام از ایران را متهم کرده است. از جمله شهودی که روز پنج‌شنبه شهادت خود را ارائه خواهند کرد یکی هم طاهره بجروانی، همسر علی فتوحی از کشته‌شدگان آبان ۹۸، است.

بجروانی گفت: «به قلب شوهرم شلیک شده بود. وقتی می‌خواستند پیکرش را به ما تحویل بدهند، از ما تعهد گرفتند و گفتند به هیچ عنوان حق مصاحبه با هیچ‌کس را ندارید. حق این که بگویید چگونه کشته شده ندارید!»

 

--------------

بیشتر بخوانید

----------------------------------

شمار دقیق کشته‌شدگان این سرکوب‌ها مشخص نیست، اما خبرگزاری رویترز اعلام کرده که حداقل ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات آبان ۹۸،کشته شده اند.

 

این در حالی است که روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور سال گذشته گفته است به ۲۳ درصد از معترضان آبان ۹۸ «از فاصله نزدیک و به شقیقه شلیک شده بود».

او در گفت‌و‌گویی در کلاب‌هاوس اضافه کرد: «۱۶ درصد کشته‌شدگان حوادث آبان ۹۸ در حمله به مراکز نظامی و ۳۱ در حال تخریب یا حمله به تاسیسات عمومی و شهری کشته شدند.»

پیش از این نیز برخی از مسوولان گفته بودند که به معترضان از فاصله نزدیک شلیک شده
، اما شلیک‌کنندگان ماموران انتظامی و امنیتی نبوده‌اند.

 

---------------------------------

بیشتر بخوانید:

حمایت معصومه ابتکار از دستور تیر فرماندار شهر قدس به معترضان

مقامات ارشد نظامی و امنیتی و زندان های مهم ایران از سوی اتحادیه اروپا تحریم شدند

---------------------------------------------------------------------------------------

از جمله علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، سوم آذر ۹۸ گفته بود که به «خیلی» از کشته‌شدگان «از فاصله یک متری و یک‌‌ونیم متری» شلیک شده بود و «این یعنی گلوله از میان خودشان شلیک شده است».

مشاور وزیر کشور همچنین گفت که برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از موضوع سهمیه‌بندی بنزین خبر داشتند.

در این نشست محمود صادقی، نماینده مجلس دهم، نیز به سخنان وزیر کشور در نشست محرمانه با نمایندگان مجلس دهم اشاره کرد. به گفته صادقی، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در این نشست گفته است که فرانسه «عرضه جمع کردن» اعتراضات پاریس را نداشت اما «ما سه روزه اعتراضات را جمع کردیم»./

https://www.asianews.ir/u/5cm
اخبار مرتبط
کمیته سوم سازمان ملل نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز این قطعنامه را «فاقد وجاهت و اثر قانونی» خواند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت که حضور دانش آموزان در مدارس تا پایان سال پیرو شرایطی است و مدیران مکلفند غیبت دانش‌آموزان را به خانواده‌ها اطلاع دهند و به تدریج بر روند گسترش آموزش‌های حضوری نظارت داشته باشند.
علی باقری‌کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران، گفته است به دادگاه لندن پایان دهید و اگر روند دادگاه بین‌المللی معترضان آبان متوقف نشود، تهران بخشی از مذاکرات هسته‌ای خود را متوقف خواهد کرد.
در سومین روز دادگاه بین‌المللی مردمی آبان که روز جمعه در لندن برگزار شد، دو پژوهشگر حقوق بشر گزارش‌هایی از اسناد جمع‌آوری شده درباره کشتار معترضان آبان ۹۸ ارائه کردند و چند شاهد از جمله یک پزشک نیز شهادت دادند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید