صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۱
کد خبر: 8112
گزارشگر: 213
۶۶۹
۰
۰
۳
هشدار پزشکان به مرگ و میر در نوجوانان و کودکان

کودکان کمتر از ۱۲ سال و نوزادان؛ بیشترین قربانیان کرونا!

کودکان کمتر از ۱۲ سال و نوزادان؛ بیشترین قربانیان کرونا!
با ورود شهرهای پرجمعیت ایران به موج ششم کرونا، رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر از افزایش موارد ابتلای کودکان، نوجوانان و حتی نوزادان به سویه اومیکرون خبر داد.

به گزارش آسیانیوز، رئیس بیمارستان کودکان علی اصغر هشدار داد که تخت‌های بیمارستانی در حال پر شدن است.

با ورود شهرهای پرجمعیت ایران به موج ششم کرونا، رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر از افزایش موارد ابتلای کودکان به سویه اومیکرون خبر داد.

فرهاد چوبدار با اظهار نگرانی از افزایش موارد ابتلای کودکان به کرونا در ایران، به ایسنا گفت که تخت‌های بیمارستانی به سرعت در حال پر شدن است و احتمال کمبود تخت در بیمارستان‌های کودکان وجود دارد.

---------

بیشتر بخوانید

ماندگاری اُمیکرون تا هشت روز روی پوست/مرگ و میر در ایران اوج می گیرد
---------------------------

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: «برخلاف پیک‌های قبلی تعداد کودکانی که به کرونا مبتلا می‌شوند از بزرگسالان بیشتر است و ظاهرا گروه هدف اومیکرون گروه سنی زیر ۱۲ سال است؛ زیرا حتی نوزاد چند روزه‌ مبتلا به کرونای اومیکرون هم در بین بیماران‌مان بستری داریم. با این حال وضعیت عمومی کودکان نسبت به ابتلا به سویه دلتا خیلی بهتر است و نیاز به داروهای قوی مانند رمدسیویر، IVIG، کورتون و... در حد بالایی نیست.»

چوبدار همچنین به فصل آلودگی هوا و شروع فصل آلرژی که ممکن است طول دوره بیماری را افزایش دهد اشاره کرد و گفت: «کودکان گاهی ۲۰ تا ۲۵ روز هم علامت‌دار هستند که حدس می‌زنیم علت این اتفاق همراه شدن ابتلا به کرونای اومیکرون با ویروس‌هایی دیگر مانند آدنوویروس‌ها، رینوویروس‌ها یا کروناهایی با سایر سویه‌ها باشد.»

رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر افزود: «حدود ۶۰ درصد بیمارانی که تست PCR می‌دهند مثبت می‌شوند و اگر ۲۰ درصد هم برای منفی کاذب در نظر بگیریم در واقع حدود ۸۰ درصد مراجعین اورژانس ما اکنون مبتلا به کرونا هستند. در مواجهه با پیک پاندمی به سرعت با موضوع کمبود تخت بیمارستانی مواجه می‌شویم. با ابتلای کادر درمان، آنها نیز به سرعت از چرخه خارج می‌شوند و ممکن است دچار کمبود نیرو هم بشویم.»

ایران در شاخه بالارونده موج اومیکرون قرار گرفت

 با وجود هشدارهای پیشین درباره این که سویه اومیکرون کودکان را تهدید می‌کند، این گروه سنی هنوز در ایران واکسینه نیستند. مقامات بهداشتی در ایران که واکسیناسیون بزرگسالان را هم با تاخیر و اما و اگرهای فراوان آغاز کردند، به تازگی با صدور مجوز واکسیناسیون گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال موافقت کرده و واکسیناسیون این گروه سنی را در دستور کار قرار دادند.

 

-------------------

بیشتر بخوانید

نشانه های خطرناک بیماری پوستی پس از ابتلا به اومیکرون

----------------------------------------

با این حال برای خردسالان ایرانی هنوز مجوز واکسیناسیون صادر نشده است. این در حالی است که به گفته رئیس بیمارستان کودکان علی اصغر «بیشتر مراجعات بیمارستانی در گروه سنی ۲ تا ۶ سال هستند و حداکثر پیک شیوع در این محدوده قرار دارد؛ ولی مراجعه کننده زیر ۲ سال یا بین ۶ تا ۱۲ سال هم وجود دارد.»

در حال حاضر واکسیناسیون کودکان در بسیاری از کشورهای دنیا در حال انجام است. گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی نشان داده بهتر است کودکان نیز همانند بزرگ‌سالان واکسن کرونا را تزریق کنند، با این حال تازه از روز نهم بهمن مجوز واکسن کودکان در ایران صادر شده که آن هم شامل گروه سنی زیر ۹ سال نمی‌شود.

برای کودکان ۹ تا ۱۲ سال یکی از دو واکسن سینوفارم و پاستوکووک در مراکز بهداشتی ایران تزریق می‌شود و با توجه به محدودیت گزینه‌های موجود، تزریق این واکسن‌ها که به رضایت والدین نیاز دارد هنوز چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.

با این حال مسئولان بهداشتی ایران وعده داده‌اند که قرار است واکسیناسیون زیر ۹ سال را آغاز کنند اما هنوز تاریخ دقیقی را برای آغاز این کار اعلام نکرده‌اند.

واکسینه نبودن کودکان ایرانی در شرایطی است که مدارس همچنان به فعالیت حضوری خود ادامه می‌دهند. این در حالی است که رعایت نکردن موازین بهداشتی در مراکز آموزشی با تعداد ۲۱۳ مورد، دومین فراوانی شکایات از فعالیت‌های صنفی است که احتمال افزایش ابتلای دانش‌آموزان به اومیکرون را بالا می‌برد.

روز جمعه ۱۵ بهمن، وزارت بهداشت اعلام کرد که از نظر ابتلا به کرونا، ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند. میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایران در هفته منتهی به شانزدهم بهمن‌ ماه (از ششم تا شانزدهم بهمن ماه)، تنها ۵۷.۹۵ درصد اعلام شده و پیش‌بینی می‌شود نقشه ایران به زودی به رنگ قرمز کرونایی دربیاید./

https://www.asianews.ir/u/5ct
اخبار مرتبط
در حالی که ظهور سویه جدیدی از کرونای اُمیکرون امیدهایی را نسبت به پایان همه‌گیری به وجود آورده است، بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی مقامات بهداشتی بریتانیا سویه جدیدی که از کرونای اُمیکرون شناسایی شد که حتی نسبت به نسخه اولیه این سویه از ویروس کرونا سریع‌تر منتقل می‌شود.
یک اپیدمیولوژیست گفت: مطالعات جدید نشان داده است که ماندگاری اُمیکرون بر روی پوست و سطوح چند برابر وارایانت دلتا و واریانت‌های قبلی است، در آستانه پیک ششم جامعه دارد عادی برخورد می کند و ویروس هم در حال شیوع و کشنده است.
پزشک عضو ستاد کرونای استان تهران با اعلام اینکه تهران به پیک ششم کرونا رسید، گفت: نسبت به ماه‌های قبل ابتلای به کرونا در گروه سنی زیر ۱۰ سال افزایش یافته است.
یک عضو ستاد کرونا درباره افزایش آمار بستری‌ها و قربانیان در هفته‌های آینده هشدار داد.
یک پزشک درباه افرادی که آمادگی ابتلا به سویه اومیکرون را دارند، توضیحاتی ارایه کرد که در یک ویدیو آمده است.
در حالی که به گفته پزشکان والدین حتماً نسبت به واکسیناسیون کودکان اقدام کنند، یک متخصص بیماری‌های عفونی، با اشاره به شیوع سویه اومیکرون در کشور، گفت: همه سرماخوردگی ها را باید اومیکرون تلقی کنیم و تا دو هفته آینده با موج شدید بیماران بستری مواجه می شویم.
دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: با توجه به روند افزاینده تعداد مبتلایان به اُمیکرون در سراسر کشور به پیک اُمیکرون نزدیک می شویم؛ این در حالی است که پزشکان تاکید کرده اند استفاده از هر نوع واکسن در دور سوم می تواند بر سویه جدید اثرگذار باشد.
اومیکرون برآمده از سایر واریانت های کرونا نیست؛ بلکه به موازات آنها به وجود آمده و ممکن است اثربخشی واکسن ها را دور بزند.
دکتر پیام طبرسی، عضو ستاد کرونا گفت: اُمیکرون ویروسی است که گسترش سریعی دارد و به سرعت پخش می‌شود و اینکه تعداد موارد اُمیکرون تنها ۳۰ یا ۳۴ مورد تایید شده است، درست نیست و تعداد بیماری در کشور بیش از این است
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید