صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۵
کد خبر: 8175
گزارشگر: 213
۲۱۳۳
۰
۲
۵
واکنش جنجالی به قتل فجیع زن ۱۷ ساله

قتل مونا حیدری؛ تازه ترین روایت/مردان در خلأ قانونی غیرتی می شوند

قتل مونا حیدری؛ تازه ترین روایت/مردان در خلأ قانونی غیرتی می شوند
در حالی که بسیاری از مسوولان خواستار اشد مجازات برای شوهر همسرکودک مونا حیدری شده اند، در اغلب تریبون‌های رسمی مردانی که به زنان خود اجازه می‌دهند بی‌توجه به پوشش استاندارد قوانین جمهوری اسلامی ایران از منزل خارج شوند، «بی‌غیرت» خوانده می‌شوند.
به گزارش آسیانیوز، پس از اعلام این خبر که روز شنبه مردی جوان در اهواز سر همسر ۱۷ ساله خود، مونا (غزل) حیدری، را با انگیزه «ناموسی»‌ بریده و در خیابان چرخانده است، بحث در مورد تأثیر خلأ قانونی در قوانین بر ادامه رخ دادن این‌گونه قتل‌ها در مجلس شورای اسلامی بالا گرفت.

از جمله حسین حاتمی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس مدعی شد که در «مباحث خشونت علیه زنان خلاء قانونی نداریم» و «این اتفاق بعضاً در جامعه می‌افتد و اتفاق جدیدی نیست.»

حاتمی در عین حال هرگونه ارتباط این قتل با لایحه حمایت از زنان در مقابل خشونت را که هنوز از سوی مجلس تصویب نشده، نیز رد کرد.

علی اصغر عنابستانی، دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم با بیان اینکه «تمام تقصیر‌ها را نمی‌توان به گردن نقص در قانون انداخت»، گفت که به باور او «این قتل به کودک‌همسری ارتباطی نداشت و همه مسائل را نباید به هم ارتباط دهیم.»

این در حالی است که انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری خواستار اقدام فوری مجلس در «ترمیم بخشی از خلاءهای قانونی» برای ارتقای سطح فرهنگ عمومی مرتبط با زنان شده است.

الهام آزاد، عضو فراکسیون زنان مجلس هم به صراحت گفت که در ایران برای حفاظت از زنان در برابر خشونت، «هیچ قانونی که ضمانت اجرایی داشته باشد»، وجود ندارد.

فاطمه قاسم‌پور، نماینده تهران و رئیس فراکسیون زنان نیز خواستار تبیین دوباره واژه «غیرت» در ایران شده و گفت: «مبلغان دینی و دستگاه‌های تبلیغی و همچنین کنشگرانی که در این فضاها فعالیت می‌کنند، بایستی این مصادیق غلط را تبیین کنند تا مفهوم درست غیرت مردانه جایگزین شود.»

این در حالی است که در تریبون‌های رسمی و فرهنگی مردانی که به زنان خود اجازه می‌دهند بی‌توجه به پوشش استاندارد قوانین جمهوری اسلامی ایران از منزل خارج شوند، «بی‌غیرت» خوانده می‌شوند.

این قتل‌ها در ایران در شرایطی رخ می‌دهد که لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» نزدیک به ۱۰ سال است که تدوین شده، اما هنوز به دلیل مخالفت شماری از روحانیون با آن، تصویب نشده و سرنوشت آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه رسانه‌ها را در مورد انتشار فیلم و عکس مربوط به خبر قتل دختر اهوازی تهدید به «برخورد قاطع» کرد.

او در نشست خبری خود گفت: «فضای مجازی متولیانی دارد و متولیان فضای مجازی باید آنها را رصد کنند و مواردی که موجب جریحه‌دار شدن افکار عمومی می‌شود و مشاهده آن تصاویر بار روانی دارد را نباید اجازه داد در فضای مجازی پخش شود.»

در پی اتفافات مرگباری از این دست در ایران، دید‌بان حقوق بشر در آذر ۹۹ خواستار اصلاح و تصویب هر چه سریع‌تر لایحه منع خشونت علیه زنان از سوی جمهوری اسلامی شد.

نمایندگان مجلس در حالی از بی‌تاثیر بودن خلا قانونی بر افزایش این نوع قتل‌ها در ایران سخن می‌گویند که خبرگزاری ایرنا در گفت‌و‌گویی با شیخ کریم خلف‌زاده سواری، از بزرگان طایفه سواری، نوشته: «در قانون مجازات اسلامی، قتل ناموسی آنچنان مجازاتی ندارد و قاتلان مشمول عفو و تخفیف مجازات شده و بعد از مدتی آزاد می‌شوند.»

در سال گذشته گزارش‌های متعددی از خشونت علیه زنان و قتل‌های ناموسی در ایران منتشر شده است.

از آن جمله می‌توان به بریدن سر رومینا اشرفی، دختر ۱۳ ساله تالشی از سوی پدرش، قتل ریحانه عامری، دختر ۲۲ ساله کرمانی به دست پدرش با «میله آهنی»، کشتن فاطمه فرحی در آبادان از سوی همسرش که پسرعموی او نیز بود، کشته شدن شکیبا بختیار دختر ۱۶ ساله کرمانشاهی با ضربات چاقوی پدرش و به رگبار بستن دو دختر نوجوان سیستان و بلوچستانی از سوی خانواده آن‌ها اشاره کرد.

ایران یکی از چهار کشوری است که به کنوانسیون سازمان ملل برای رفع هر گونه تبعیض علیه زنان ملحق نشده‌‌ است.

قتل فجیع زن جوان اهوازی به دست همسرش در روزهای اخیر به داغ‌ترین موضوع شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها نیز بدل شده است.

بسیاری از کاربران فضای مجازی و رسانه‌ها با نشانه رفتن قوانین کیفری، بازدارنده نبودن این قوانین را عامل به وقوع پیوستن چنین قتل‌هایی می‌دانند./
https://www.asianews.ir/u/5ek
اخبار مرتبط
شوهر یک کودک‌همسر اهوازی پس از کشتن او، سرش را برید و دقایقی بعد به خیابان آورد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید