صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۲:۳۲
کد خبر: 8200
گزارشگر: 213
۹۰۸
۰
۰
۵
انتقاد رئیس بنیاد مستضعفان از گفتمان ها درباره رژیم سابق

چرا در برخی گفت‌وگوها چهره خاندان پهلوی تطهیر می شود؟

چرا در برخی گفت‌وگوها چهره خاندان پهلوی تطهیر می شود؟
رئیس بنیاد مستضعفان که در یک مراسم مربوط به املاک مصادره‌شده مربوط به قبل از انقلاب ۵۷ سخن می‌گفت، اظهار داشت که «متأسفانه امروز برخی‌ها با سوءاستفاده از مشکلات اقتصادی، در فضای مجازی به دنبال تطهیر چهره خاندان پهلوی هستند.»

به گزارش آسیانیوز، رئیس «بنیاد مستضعفان» روز چهارشنبه ۲۰ بهمن با انتقاد تند از گفتمان رایج در فضای مجازی در مورد دوران حکومت پهلوی، به انتقاد از وضعیت اقتصادی ایران در زمان محمدرضا شاه پهلوی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، پرویز فتاح که در یک مراسم مربوط به املاک مصادره‌شده مربوط به قبل از انقلاب ۵۷ سخن می‌گفت، اظهار داشت که «متأسفانه امروز برخی‌ها با سوءاستفاده از مشکلات اقتصادی، در فضای مجازی به دنبال تطهیر چهره خاندان پهلوی هستند.»

-------------

بیشتر بخوانید

چرا خاورمیانه از دهه ۷۰ میلادی نوستالژی دارد؟
------------------------------------

او همچنین در مورد اسنادی که بنیاد او مصادره کرده گفت که «شناسنامه فرح، شاه و ولیعهد در دست ما است» و در ادامه نیز این سؤال را مطرح کرد که «آن زمان وضعیت مردم ایران که تنها ۲۵ میلیون نفر جمعیت داشت و وضع فروش نفت آن زمان هم بسیار خوب بود و هیچ تحریمی هم نبود، چه طور بود؟»

پرویز فتاح سپس به انتقاد تند از وضعیت اقتصادی مردم ایران در زمان پیش از جمهوری اسلامی پرداخت. این انتقادهای او در حالی مطرح می‌شود که به گفته خود مسئولان جمهوری اسلامی ایران تمامی شاخص‌های اقتصادی ایران در وضعیت وخیمی قرار دارد و شمار شهروندان زیر خط فقر و حاشیه‌نشین نیز در این آمارها روند فزاینده‌ای را نشان می‌دهد.

انتقاد از نوع گفت‌وگوی شهروندان در مورد دوران پهلوی در میان مسوولان در هفته‌های اخیر بیشتر شده است و رهبر انقلاب نیز در سخنرانی روز سه‌شنبه خود با حمله به رسانه‌هایی که آن‌ها را «معاند» خواند، گفت مطالبی که این رسانه‌ها در مورد دوران حکومت پهلوی منتشر می‌کنند منفی نیست و از این امر به‌شدت انتقاد کرد.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، نیز روز هفتم دی گفته بود که ۵۰ میلیون نفر از مردم ایران از فعالیت‌های روحانیت علیه حکومت پهلوی «اطلاعاتی ندارند» و «به دلیل عدم آگاهی»، برخی فیلم‌های مربوط به دوره پهلوی را باور می‌کنند.

او این فیلم‌ها را «تقطیع‌شده و تحریف‌شده» خواند و گفت این فیلم‌ها برای این پخش می‌شود که «به مردم القاء کند که انقلاب مردم ایران اشتباه بود».

-------------

بیشتر بخوانید

شگرد آمریکایی چیست؟

-----------------------------------------------

سخنگوی سپاه پاسداران آذرماه ۹۸ هم اظهارنظری مشابه کرده و گفته بود ۴۰ میلیون نفر از مردم ایران دربارهٔ دوره پهلوی را «درک و لمس نکرده‌اند» و جمهوری اسلامی نتوانسته دربارهٔ حکومت پهلوی آگاهی‌بخشی کند و نسل جوان در ایران «دچار شک شده‌است»./

https://www.asianews.ir/u/5f8
اخبار مرتبط
اوایل دهه شصت تا اواسط دهه هفتاد قرن گذشته میلادی که برابر است با دهه چهل و پنجاه خورشیدی در خاطر مردم ایران به عنوان یک دوران طلایی؛ خصوصا از حیث رشد اقتصادی، دیپلماسی سازنده و آزادی‌های اجتماعی به جا مانده است و اکثر ایرانیانی که در آن دوره می‌زیسته‌اند از آن دوران نوستالژی داشته و این نوستالژی با وجود تبلیغات وسیعی که علیه آن طی چهار دهه اخیر چه از طرف حکومت و چه جریان‌های سیاسی و محافل دانشگاهی و روشنفکری انجام شده، به نسل فعلی رسیده است.
آلکسی آرکادیویچ استاریکوف، پژوهشگر روس در کتاب "فردوسی و شاهنامه" بر این باور است که هرچند تمایلات اشرافی به‌ طرزی کاملاً معین، درخشان و گوناگون در تمام منظومه‌ی فردوسی بیان شده است، این تمایل همراه با مبارزه‌ی نیکی با بدی، اولین چیزی است که هنگام مطالعه‌ی آن به چشم می‌خورد اما اساس شاهنامه، تاریخ ایران و ملت آن، که در حقیقت با سلسله‌ی شهریاران «قانونی» آن معرفی می‌شود، ملی است.
آمریکا همواره سعی دارد به دولت‌های مستقر با انواع امتیازات در قبال همراهی با خود ثابت کند که به دنبال حفظ و ثباتشان است و همزمان به اپوزیسیون و مردم ناراضی نیز اینگونه وانمود کند که چیزی تا براندازی و کسب قدرت باقی نمانده است و در کنار آن‌هاست.
اگر تا پیش از سال ۱۳۹۶ خورشیدی کسی در معرفی گرایش سیاسی خود می گفت که جمهوری خواه است قطعا یا به او می‌خندیدند و می‌گفتند به چه معنا؟! یا گمان می‌کردند منظورش نومحافظه‌کاری به تقلید از حزب جمهوری‌خواه آمریکاست؛ اما اعتراضات دی ماه ۹۶ با شعارهایش اثراتی در ساحت سیاسی ایران بر جای گذاشت.
تحلیل‌های بسیاری تا کنون درباره تسخیر سفارت امریکا توسط دانشجویان انقلابی در ۱۳ آبان سال ۵۸ و علل وقوع و شرح روند آن ارائه شده‌است؛ در حالی که آنچه که می‌توان درباره اکثر تحلیل‌های این واقعه با وجود گرایش‌های فکری و حزبی مختلف ارائه‌کنندگان آن گفت این است که به اثرات این واقعه بر معادلات قدرت در خاورمیانه و به طور کلی جنگ سرد نپرداخته‌اند!
گروه‌های چپ ایرانی برخلاف تصور عمومی چه برای شاه و چه برای حکومت اسلامی تازه تاسیس خطری جدی نبودند! از سویی انقلاب ایران باعث تقویت موج اسلامگرایی در منطقه شد و ضربات مرگباری به شوروی در افغانستان و مرزهای جنوبی‌اش وارد کرد و نقشی اساسی در سقوط شوروی داشت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید