صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۸:۲۹
کد خبر: 8221
گزارشگر: 213
۸۳۱
۰
۰
۶
در ادامه بحران ها در خاورمیانه و شدت گرفتن تنش روسیه با اوکراین

آمریکا از آغاز «جنگ جهانی» خبر داد

آمریکا از آغاز «جنگ جهانی» خبر داد
شدت گرفتن بحران اوکراین و به نتیجه نرسیدن گفتگوهای جاری در برلین بر سر اجرایی شدن توافقنامه سال ۲۰۱۵ مینسک، رئیس جمهوری ایالات متحده را بسیار نگران کرده؛ تا جایی که او آغاز جنگ جهانی را محتمل دانست و گفت: با تیراندازی ارتش آمریکایی‌ها و نیروهای روسیه به سمت یکدیگر جنگ جهانی آغاز می شود.

به گزارش آسیانیوز، مسکو و کی‌یف می‌گویند تلاش‌های دیپلماتیک جاری در برلین برای یافتن راه حل بحران اوکراین دستاوردی به همراه نداشت.

این مواضع پس از یک روز مذاکره میان نمایندگان روسیه و اوکراین با مقامات فرانسوی و آلمانی در برلین با هدف پایان دادن به مناقشه هشت ساله کی‌یف با جدایی‌طلبان تحت حمایت مسکو در شرق اوکراین اتخاذ شده است.

دست نیافتن به پیشرفت‌های مد نظر در این مذاکرات سبب شکست تلاش‌ها برای خنثی کردن بحران گسترده‌‌‌ای شده که با اقدام جنجال‌برانگیز مسکو در گردآوردن بیش از یکصد هزار سرباز در مرزهای غربی خود با اوکراین شدت گرفته است.

این بحران اکنون نه تنها نگرانی‌ها از وقوع جنگی تازه در اوکراین را افزایش داده بلکه بسیاری از کشورهای بزرگ غربی و اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو را نیز درگیر خود کرده است.

دیمیتری کوزاک، فرستاده روسیه در مذاکرات برلین شامگاه پنجشنبه، پس از یک روز مذاکرات فشرده بر سر بحران اوکراین گفت که در حال حاضر امکان نزدیک کردن دیدگاه‌های متفاوت موجود میان مسکو و کی‌یف نسبت به مفاد توافقنامه سال ۲۰۱۵ با هدف پایان دادن به مناقشه و درگیری میان جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه و نیروهای دولتی در شرق اوکراین وجود ندارد.

وی ضمن اعلام این مطلب به صراحت یادآور شد که در جریان مذاکرات پیشرفتی در زمینه نزدیک کردن مواضع دو طرف بر سر این پیمان به دست نیامد.

از سوی دیگر آندری یرماک، فرستاده اوکراین در این مذاکرات نیز ضمن تایید این نکته که هیچ پیشرفتی در مذاکرات روز پنجشنبه حاصل نشد بر تمایل دو طرف برای ادامه گفتگوها تاکید کرد.

وی در این خصوص تصریح کرد: «امیدوارم خیلی زود دوباره با یکدیگر ملاقات کنیم و این مذاکرات را ادامه دهیم. همه مصمم هستند به نتیجه برسیم.»

به نقل از یورونیوز، مذاکرات میان مسکو و کی‌یف با میانجی‌گری قدرت‌های اروپایی در حالی همچنان در بن‌بست قرار دارد که به رغم توافق فرضیِ آتش‌بس درگیری‌های همچنان در مناطق جدایی طلب دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین ادامه دارد.

ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا تا کنون موارد متعددی از نقض آتش‌بس را که گاهی روزانه با صدها حادثه و درگیری مختلف همراه می‌‌شود گزارش و ثبت کرده‌اند.

به گفته مقامات دولت اوکراین درگیری‌های یاد شده از سال ۲۰۱۴ تا کنون دست کم ۱۵ هزار کشته بر جای گذاشته است.

نمایندگان روسیه، اوکراین، سازمان امنیت و همکاری اروپا و دو منطقه جدایی طلب، فوریه سال ۲۰۱۵ در مینسک توافقنامه ۱۳ ماده ای را امضا کردند که مورد حمایت رهبران فرانسه و آلمان نیز قرار گرفت.


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اوکراین را متهم کرد که در تلاش برای بازنویسی این توافق است و تنها بر بخش‌هایی از توافق که به نفع این کشور است انعطاف نشان می‌دهد؛ ادعایی که کی‌یف آنرا رد می‌کند.

اوکراین همچنین ادعای مسکو مبنی بر اینکه هیچ ارتباطی با درگیری‌ها در شرق این کشور ندارد را رد می کند و می گوید روسیه نیروهایی در داخل اوکراین دارد که در کنار جدایی طلبان می جنگند.

کی‌یف از مذاکره با سران مناطق جدا شده امتناع می ورزد، اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پیشنهاد مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را داده است که کرملین تاکنون با آن موافقت نکرده است.

چرا اوکراین برای روسیه و پوتین مهم است؟

شدت گرفتن بحران اوکراین و به نتیجه نرسیدن گفتگوهای جاری در برلین بر سر اجرایی شدن توافقنامه سال ۲۰۱۵ مینسک که هدف آن پایان دادن به مناقشه جاری میان کی‌یف و جدایی‌طلبان در شرق اوکراین است رئیس جمهوری ایالات متحده را بسیار نگران کرده است.

جو بایدن روز پنجشنبه ضمن تاکید بر بحرانی شدن شرایط در مرز اوکراین با روسیه هشدار داد که اوضاع هر لحظه ممکن است دیوانه‌وار وخیم شود.

رئیس جمهوری ایالات متحده علاوه بر طرح این هشدار از اتباع کشورش که مقیم اوکراین هستند خواست هر چه سریعتر این کشور را ترک کنند.

 بایدن با اشاره به اقدام روسیه در جمع‌آوری نیرو در مرز اوکراین یادآور شد: «اینطور نیست که با یک سازمان تروریستی سر و کار داشته باشیم. ما با یکی از بزرگترین ارتش های جهان روبرو هستیم. این وضعیت بسیار متفاوت است. همه چیز می تواند به سرعت و دیوانه‌وار وخیم شود.»

وی در جریان مصاحبه با شبکه ان بی سی گفت که در شرایط موجود امکان اعزام نیرو از سوی ایالات متحده به منطقه برای نجات آمریکایی‌هایی که قصد خروج از اوکراین را دارد، فراهم نیست.

رئیس کاخ سفید در ادامه تاکید کرد: «در صورتی که آمریکایی‌ها و نیروهای روسیه شروع به تیراندازی به سمت یکدیگر کنند باید منتظر وقوع یک جنگ جهانی بود.»

بایدن سپس افزود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه حتی اگر «این قدر احمق باشد که خود را وارد این مخمصه (جنگ) کند، از هوش و ذکاوت لازم برای جلوگیری از تاثیر آن بر شهروندان آمریکایی برخوردار خواهد بود.»

از سوی دیگر سی‌ان‌ان در گزارشی که به سخنان بایدن اختصاص داده به نقل از دو منبع مطلع اعلام کرده که کاخ سفید طرحی در دست دارد تا در صورت حمله روسیه به اوکراین حدود دو هزار نیرو به لهستان اعزام کند.

بر اساس این طرح نیروهای اعزامی به لهستان به شهروندان آمریکایی برای خروج از اوکراین در صورت وقوع یک تهاجم نظامی کمک خواهند کرد./

https://www.asianews.ir/u/5ft
اخبار مرتبط
ایالات متحده برای تقویت قوای دفاعی اروپای شرقی حدود سه هزار نیروی نظامی اضافی به کشورهای لهستان و رومانی اعزام می‌کند؛ در حالی که نیروهایی که از آلمان به رومانی اعزام می‌شوند، نیروهای یگان زرهی استریکر هستند.
احتمال حمله روسیه به اوکراین سبب شد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کند نیروهای آمریکایی را به شرق اروپا می‌فرستد.
جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، ضمن بیان این هشدار که حمله احتمالی روسیه عواقبی سهمگین خواهد داشت و حتی می‌تواند «جهان را تغییر دهد»، گفت که در نظر دارد تحریم‌هایی را علیه شخص پوتین وضع کند.
والدین دو قربانی هواپیمای اوکراینی(پرواز 752) فاش ساختند، کسی که به آنها گفته است اگر هواپیما سقوط نمی‌کرد جنگ با آمریکا درمی‌گرفت، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، بوده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید