صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۷:۳۰
کد خبر: 8225
گزارشگر: 213
۶۰۰
۰
۰
۱
طرح سناتورهای آمریکا برای ایران و خاورمیانه

لغو تحریم ها فقط با توقف غنی‌سازی اورانیوم!

لغو تحریم ها فقط با توقف غنی‌سازی اورانیوم!
سناتورهای ارشد آمریکا طرحی به سنای این کشور تقدیم کرده‌اند که لغو تحریم‌های اصلی آمریکا علیه جمهوری اسلامی را منوط به توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران می‌کند.

به گزارش آسیانیوز، دو سناتور ارشد آمریکا طرحی به سنای این کشور تقدیم کرده‌اند که لغو تحریم‌های «اصلی» آمریکا علیه جمهوری اسلامی را منوط به توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران می‌کند.

باب منندز از حزب دموکرات و رییس این کمیته به همراه لیندسی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه از ایالت کارولینای جنوبی، قطعنامه‌ای برای تصویب ارائه کرده‌اند که می‌گوید آمریکا باید یک بانک سوخت هسته‌ای در منطقه خاورمیانه راه‌اندازی کند که سوخت هسته‌ای لازم برای همه کشورهای منطقه را تهیه کند.

این سناتورها می‌گویند که بدین ترتیب جلو اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه گرفته خواهد شد و ایران نیز باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرده و سوخت هسته‌ای مورد نیازش را از همین بانک سوخت هسته‌ای فراهم کند.

----------------

بیشتر بخوانید

مجلس سنا باید اجازه بازگشت به برجام را بدهد!/سفر مشاور امنیت ملی اسرائیل به آمریکا در آستانه نشست وین
-----------------------------

به گزارش سایت کمیته روابط خارجی سنا،سناتورهای ارشد آمریکایی به مورد ایجاد بانک هسته‌ای سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در قزاقستان در سال ۲۰۱۹ اشاره کرده و گفته‌اند دولت آمریکا می‌تواند این طرح را توسعه دهد یا طرحی مجزا برای خاورمیانه به اجرا بگذارد و به همه کشورهای دارای نیروگاه هسته‌ای، از جمله ایران، تضمین ارائه سوخت داده شود.

سناتور منندز و گراهام در ادامه مدعی شده اند اگر ایران وارد توافقی شود که از غنی‌سازی اورانیوم چشم‌پوشی کند، آمریکا باید فراتر از برجام، دست به لغو تحریم بزند: «تحریم‌های اصلی» علیه ایران با چشم‌پوشی جمهوری اسلامی از غنی‌سازی اورانیوم لغو خواهد شد و تحریم‌های دیگر نیز باید به مرور زمان و در صورتی لغو شود که ایران به حمایت خود از تروریسم، جنگ‌های نیابتی، بی‌ثباتی منطقه، نقض حقوق بشر و ادبیات خصمانه پایان دهد و تضمین کند که هرگز این اتفاقات تکرار نخواهد شد.

 

---------------

بیشتر بخوانید

تصمیم سیاسی «مبهم» آمریکا چیست؟
----------------------------------------------------

سناتورهای آمریکایی به حمایت محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ایران در سال ۲۰۰۹ از ایجاد بانک هسته‌ای منطقه‌ای، همچنین گفته های رهبر انقلاب مبنی بر حرام بودن استفاده از بمب هسته‌ای اشاره کرده و گفته‌اند با توجه به افزایش شمار کشورهای خاورمیانه که خواهان برق هسته‌ای هستند، آمریکا می‌تواند با ایجاد یک بانک سوخت هسته‌ای، کمک‌های مالی و فنی، همچنین تشویق دیگر کشورها به کمک‌های مالی برای این استقرار این بانک، جلو اشاعه تسلیحات هسته‌ای را بگیرد.


دولت جو بایدن از بهار امسال مذاکرات غیرمستقیمی با ایران و با میانجی‌گری اروپا و اعضای برجام آغاز کرده تا در صورت بازگشت ایران به تعهدات برجام، تحریم‌های هسته‌ای را برچیند.

طی روزهای گذشته مقامات غربی و روسی از پیشرفت در مذاکرات خبر داده و گفته‌اند این دور از مذاکرات احتمالا «گفت‌وگوهای نهایی» برای احیای برجام باشد.

طبق برجام ایران حق غنی‌سازی محدود اورانیوم در سطح ۳.۵ درصدی را دارد.

ایران نیز به نوبه خود خواهان گرفتن تضمین از آمریکا برای عدم خروج این کشور از برجام در آینده است؛ موضوعی که دولت جو بایدن می‌گوید صلاحیت ارائه چنین تضمینی را ندارد.

در این میان، ۱۹ بهمن‌ماه نیز بیش از ۳۰ تن از سناتورهای جمهوری‌خواه به رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار دادند در صورتی که بازگشت واشینگتن به توافق برجام به رای سنا منوط نشود، آنها از اختیارات خود برای جلوگیری از احیای آن استفاده خواهند کرد. این نامه را که تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه تدوین کرده، بیش از ۳۳ سناتور امضا کرده‌اند.

سناتورهای امضاکننده این نامه می‌گویند که هر گونه توافق هسته‌ای با ایران، به اندازه‌ای برای امنیت ملی ایالات متحده «اهمیت» دارد، که باید بازتعریف شده و رای مثبت دو سوم سنا را نیز کسب کند./


https://www.asianews.ir/u/5fy
اخبار مرتبط
در بیانیه امسال ۲۲ بهمن از دولت، مجلس و قوه‌ قضاییه تقدیر و گفته شده است که آمریکا برای ایران «نقشه‌های شوم» دارد‌.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت که مذاکرات با ایران به یک «مرحله فوری» رسیده است و اگر توافقی در هفته‌های آینده حاصل نشود، بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران «غیرممکن» خواهد بود.
در حالی که مشاور امنیت ملی اسرائیل، به ایالات متحده پرواز کرده است تا با جیک سالیوان دربارهٔ برجام و ایران گفت‌وگو کند، سناتورهای جمهوری‌خواه به رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار دادند در صورتی که بازگشت واشینگتن به توافق برجام به رای سنا منوط نشود، آنها از احیای آن جلوگیری می کنند.
مقام‌های آمریکایی می گویند هر توافق هسته‌ای جدید، احتمالاً ایران را در موقعیتی قرار می‌دهد که به زمانی کمتر از یک سال برای تامین سوخت بمب اتم نیاز داشته باشد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بار دیگر خطاب به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که پنجره فرصت برای احیای توافق برجام «بسیار بسیار کوچک» شده است.
رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران ما را با تهدیداتش به یک توافق بد یا یک توافق موقت بکشاند، توافقی که درنهایت به این کشور اجازه افزایش ظرفیت هسته‌ای‌اش را بدهد
همچنانکه همه هیأت‌ها بر ضرورت رسیدن مذاکرات در آستانه توقف آن به مرحله «تصمیم سیاسی» آمریکا تاکید کرده اند، برت مک‌گرک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا، از احتمال زیاد عدم دستیابی به توافق با ایران سخن گفته است.
نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام از بازگشت هیئت‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌های خود خبر داد و گفت اکنون زمان اتخاذ تصمیم‌های سیاسی است.
همچنانکه نماینده روسیه سخنان پبشین خود درباره احتمال حصول توافق با ایران در روزهای آینده را تغییر داد، برت مک‌گرک هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا، از احتمال زیاد عدم دستیابی به توافق با ایران سخن گفت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید