صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۸ / ۲۳:۳۶
کد خبر: 823
گزارشگر: 49
۷۴۹۶
۰
۰
۰

نه به بانک ربوی

به چه دلیل قانون بانکداری بدون ربا که در سال ۱۳۶۲ در ۲۷ ماده و چهار تبصره به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در آن مقرر شد که بعد از پنج سال بازنگری شود، این اتفاق نیفتاده است!
مدتی است که در صفحات مجازی کمپینی به نام نه به بانک ربوی راه افتاده است که درست یا غلط با استقبال بسیاری از کاربران روبرو شده است حال سوال این است که کدام یک از بانکها جز بانکهای ربوی هستند و آیا در یک کشور اسلامی امکانش هست که بانک ربوی وجود داشته باشد و اگر وجود دارد به چه دلیل مراجع نظام تاکنون عکس العملی نشان نداده اند و فتوای صادر ننموده اند و اگر عکس العملی نیز نشان داده اند که داده اند پس به چه دلیل شورای اعتبار پول و شورای نگهبان به این مورد ترتیب اثر نداده اند؟
مگر غیر از این است که آیین‌نامه بانکها به تصویب شورای نگهبان رسیده و از فیلترهای لازم عبور کرده است بنابراین به چه دلیل شبهه ربوی بودن بانکها وجود دارد؟
آیا به این دلیل نیست که بطور مثال دیرکرد وام حرام و یک نوع ربا می باشد و نباید از مردم دریافت شود اما بانکهای کشور این جریمه دیرکرد را دریافت می کنند!
آیا به این دلیل نیست که بانکها در کشور مشغول کسب ثروت از طریق بنگاه داری شده اند!
آیا به این دلیل نیست که بانک مرکزی سعی می کند با استفاده از واژه سود بجای واژه بهره نشان دهد که بانکداری ایران بانکداری اسلامی است چرا که بهره چیزی است که بدون هیچ قید و شرطی باید مبلغ مورد نظر پرداخت شود، اما سود عبارت است از تفاوت میان درآمد و هزینه و اصل آن حفظ می‌شود و سود با بهره کاملا متفاوت است و بانک مرکزی با تغییر الفاظ سعی می کند شبه ربوی بودن بانکها را از بین ببرد!
به چه دلیل قانون بانکداری بدون ربا که در  سال ۱۳۶۲ در ۲۷ ماده و چهار تبصره به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در آن مقرر شد که بعد از پنج سال بازنگری شود، این اتفاق نیفتاده است!
سخن آخر اینکه گناه ربا در میان فروع دین جزو بزرگ ترین گناهان است و افراد بسیاری نیز در کشور وجود دارند که با شبهه ربوی بودن عملیات نظام بانکی از سپرده‌گذاری در بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری یا دریافت تسهیلات خودداری می‌کنند بنابراین شایسته است که با گذشت ٤٠ سال از انقلاب اسلامی ، عزم ملی و جدیدصورت گیرد تا قانون بانکداری ایران اصلاح ساختاری شود چرا که اقتصاد پویا از بانکداری صحیح و استوار نشات می گیرد و یکی از دلایل اصلی از رونق افتادن تولید و ورشکسته شدن کارخانجات بدلیل قوانین نامربوط بانکداری ایران است بامید روزی که بانکهای کشور بجای مشغول شدن به بنگاه داری و کسب ثروت از طریق خرید ملک و غیره اهتمام به رونق تولید بورزند و از کار آفرینان و تولید کنندگان کشور حمایت نمایند نه اینکه به عنوان طعمه جهت بهره برداری بیشتر از اموال تولیدکنندگان استفاده نمایند.
شیرین نوری
https://www.asianews.ir/u/183
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید