صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۶:۵۵
کد خبر: 8231
گزارشگر: 213
۷۲۹
۰
۰
۴
ماجرای تعیین مالیات برای حساب های بانکی چیست

«جزییات» مالیات بر سپرده های بانکی

«جزییات» مالیات بر سپرده های بانکی
مدیرکل تحلیل فرایندهای سازمان امور مالیاتی گفت: در صورت تصویب مالیات بر سپرده های بانکی اشخاص حقوقی در قانون بودجه ۱۴۰۱، این پایه مالیاتی صرفا به حقوقی ها اختصاص خواهد یافت.

به گزارش آسیانیوز، مدیرکل تحلیل فرایندهای سازمان امور مالیاتی گفت: در صورت تصویب مالیات بر سپرده های بانکی اشخاص حقوقی در قانون بودجه ۱۴۰۱، این پایه مالیاتی صرفا به حقوقی ها اختصاص خواهد یافت.

بر اساس بند «ض» تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱، دولت خواستار دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی شده است.

-----------------

بیشتر بخوانید

عاقبت حقوقی «فرار مالیاتی» در قوانین ایران و کانادا
----------------------------------------------------------

این در حالی است که در هنگام بررسی این لایحه در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس، شرکت‌های بیمه بازرگانی، صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ساختمانی، صندوق بیمه کشاورزی، صندوق‌های بازنشستگی، صندوق تأمین خسارت‌های بدنی، صندوق توسعه ملی و صندوق نوآوری و شکوفایی از این حکم مستثنی شده و سود سپرده‌های بانکی آنها از مالیات معاف شد.

داوود منظور رییس سازمان امور مالیاتی نیز در سفر هفته گذشته به استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران از اجرای پایه مالیاتی مذکور برای اولین بار در کشور در صورت تصویب در مجلس خبر داده بود.

هر چند که پیش از این نیز بارها کارشناسان اقتصادی خواهان اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی برای انتقال نقدینگی از بخش سپرده گذاری به سمت بخش تولید شده بودند.

به نقل از مهر، از دیگر انتقاداتی که کارشناسان اقتصادی به معافیت مالیاتی سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقیقی وارد می‌دانند، احتمال تغییر نام این سپرده‌ها در بانک‌ها از اشخاص حقوقی به حقیقی خصوصاً برای شرکت‌های غیر دولتی که نیازی به حسابرسی سپرده‌های بانکی آنها از سوی سازمان حسابرسی ندارند، ذکر می‌شود.

مدیرکل تحلیل فرآیندهای سازمان مالیاتی: از سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقیقی مالیات گرفته نمی‌شود.

 

------------

بیشتر بخوانید

پیامک خانه خالی به چه کسانی ارسال می شود؟
----------------

جهانگیر رحیمی مدیرکل تحلیل فرایندهای سازمان امور مالیاتی درباره مالیات بر سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی اظهار کرد: بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ مالیات به سپرده‌های بانکی شرکت‌ها و اشخاص حقوقی تعلق می‌گیرد که پیش نویس این موضوع در لایحه آمده است.

وی افزود: این پایه مالیاتی هنوز به قانون تبدیل نشده و برای ابلاغ آن باید مراحل تصویب قانونی را طی کند تا به قانون تبدیل شود.

به گفته مدیرکل تحلیل فرایند امور مالیاتی، این پایه مالیاتی در کمیسیون تلفیق با اندکی تغییرات تصویب شد و تعدادی از شرکت‌ها از پرداخت این پایه مالیاتی معاف شدند.

رحیمی یادآور شد: در قانون بودجه سال آینده در صورت تصویب در مجلس پایه مالیاتی سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی کف رقمی ندارد و به طور کلی آمده است.

وی خاطرنشان کرد: قرار نیست از سپرده بانکی اشخاص حقیقی مالیات گرفته شود و صرفاً به اشخاص حقوقی تعلق می‌گیرد./

https://www.asianews.ir/u/5g3
اخبار مرتبط
بررسی ها نشان می دهد که نظام کیفری مالیات در قانون ایران به صورت مقتدر که موجب کاهش فرار مالیاتی شود وضع نشده است؛ به طوری که بسیاری از کاستی ها و ابهامات این قانون در برابر جرم انگاری مالیاتی موجب ایجاد بستری مناسب در جهت فرار مالیاتی خواهد شد؛ در حالی که در قوانین مالیاتی کشور کانادا این نقیصه وجود نداشته و به تناسب فرار مالیاتی مجازات در انتظار مرتکب است.
سرپرست معاونت حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی شهر و استان تهران طی نامه‌ای به رئیس اتاق بازرگانی تهران از ایجاد یک واسط نرم‌افزاری در پنجره ملی خدمات مالیاتی خبر داده است که به موجب آن، مؤدیان مالیاتی می‌توانند لیست تمامی پذیرنده‌های خود را مشاهده کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره پیامک های اخیر مالیاتی به مالکان گفت: مالکان باید تا پایان ماه جاری نسبت به تعیین وضعیت سکونتی خود در سامانه املاک و اسکان اقدام کنند.
لیست مالیات بر خودروها منتشر شد.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: سازمان مالیاتی به دلایلی نمی‌تواند از اطلاعاتی که سامانه املاک و اسکان احصاء کرده استفاده کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید