صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۶:۳۶
کد خبر: 8258
گزارشگر: 2
۶۹۹
۰
۰
۳
سرمایه گذاری و معامله گری

بازار فارکس یا رمزارز؟

بازار فارکس یا رمزارز؟
از بین بازارهای مالی شما کدامیک را انتخاب می کنید: بازار فارکس یا رمزارز؟ در ادامه تلاش می کنیم تا فاکتورهای مهمی که در این انتخاب به شما کمک می کنند را بررسی کنیم.

به نقل از وب سایت آموزش بورس، تعداد علاقه مندان به سرمایه گذاری و معامله گری روز به روز در حال افزایش است. سرمایه گذاری در بازارهای مالی با پتانسیل بالایی که برای گرفتن سود از آن ها وجود دارد، یکی از راه هایی است که افراد برای کسب درآمد انتخاب می کنند.
حتی آن هایی که شاغل هستند، تمایل زیادی به سرمایه گذاری پولشان در بازارهای مالی دارند تا بتوانند شرایط زندگی را برای خود بهتر کنند. اما از بین بازارهای مالی شما کدامیک را انتخاب می کنید: بازار فارکس یا رمزارز؟ در ادامه تلاش می کنیم تا فاکتورهای مهمی که در این انتخاب به شما کمک می کنند را بررسی کنیم.

 

بررسی فاکتور ریسک، یکی از مهم ترین تفاوت های بازار فارکس و رمزارزها

رمزارز

 

میزان ریسک یکی از فاکتورهای مهم برای سرمایه گذاران به شمار می رود. به همین خاطر در این قسمت سعی می کنیم این فاکتور مهم را در هر دو بازار فارکس و رمزارز بررسی کنیم.

 

تاثیر اخبار مهم در میزان ریسک

 

ریسک انجام معاملات در فارکس بسیار پایین است و اگر افراد با دانش و تجربه کافی در این بازار سرمایه گذاری کنند، احتمال موفقیت معاملاتشان بسیار بالاست. در بازار فارکس اخبار مهم اقتصادی و سیاسی مربوط به کشورهای بزرگ می تواند بر قیمت ارزها در مقابل یکدیگر بسیار تاثیرگذار باشد.
خوش بختانه تمامی این اطلاعات در دنیای اینترنت قابل رویت و دسترسی است و معامله گران می توانند با توجه به اخبار و تحلیلی که از آن ها به دست می آورند تا حد زیادی به پیش بینی آیندهِ قیمت بپردازند.
ریسک و امنیت در بازار رمزارزها با پیچیدگی هایی همراه است. سرمایه گذاران باید بتوانند اخبار تاثیرگذار بر این بازار را در اختیار داشته باشند اما از آن جایی که دقیقا نحوه تاثیرگذاری این اخبار بر بازار مشخص نیست، افراد ممکن است دچار ضررهای بیشمار شوند.

 

تاثیر نوسانات بازار در میزان ریسک

 

یکی از مواردی که باعث می شود ریسک سرمایه گذاری در بازار کریپتو کارنسی یا رمزارز بیشتر باشد، میزان بالای نوسانات قیمت است. این میزان نوسانات آن قدر بالاست که در برخی از کوین ها یا ارزهای دیجیتال ممکن است به میزان ۱۰۰ درصد در یک روز نیز برسد. حال اگر معامله گران با این نوسانات شدید از ضریب اهرمی یا لوریج استفاده کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
همان طور که می دانید اگر در معامله خود از لوریج استفاده کرده باشید در صورت سوددهی سود شما بیشتر و در صورت ضرر کردن در معاملات، ضرر شما نیز بیشتر می شود. با این نوسانات شدید قیمتی در صورت اشتباه در انجام معاملات در بازار رمزارز، امکان از دست دادن کل سرمایه حتی در مدتی نزدیک به فقط چند دقیقه وجود دارد.
در بازار فارکس اما ثبات بیشتری وجود دارد و هرگز دامنه نوسانات به اندازه ای که در بازار ارزهای دیجیتال است نزدیک هم نمی شود (اگر با بازار معاملات جهانی جفت ارزها یا همان فارکس آشنا نیستید این مطلب را بخوانید). در واقع میزان کم این نوسانات قیمتی باعث می شود تا معامله گران حرفه ای با اطمینان کافی برای بیشتر شدن سود خود از لوریج استفاده کنند.

 

تاثیر به رسمیت شناختن بازار در میزان ریسک

 

بازار فارکس که از قدمت زیادی برخوردار است از ابتدا برای مبادله ارزها در بین کشورهای مختلف به وجود آمد. بنابراین این بازار در بسیاری از کشورهای جهان به رسمیت شناخته می شود.
از طرف دیگر هنوز بسیاری از کشورهای جهان بازار رمزارز ها را به رسمیت نمی شناسند و این باعث ایجاد عدم قطعیت نسبت به آینده ارزهای دیجیتال می شود.

 

تاثیر نظارت بر معاملات در میزان ریسک

 

در بازار فارکس افراد از طریق بروکر یا کارگزاری می توانند به انجام معاملات بپردازند و فعالیت این بروکرها توسط سازمان های ناظر یا رگولاتور بررسی و تایید می شود و سرمایه گذاران می توانند با ثبت نام در بروکری که توسط یکی از این رگولاتورهای معتبر، تایید شده باشد با آرامش خاطر به معامله گری بپردازند.
در بازار رمزارز ها افراد باید از طریق ثبت نام در یک صرافی به بازار ارزهای دیجیتال وارد شوند اما با این وجود ناظری که فعالیت این صرافی ها را تایید کند وجود ندارد. نبودن ناظر خطر سرمایه گذاری در این بازارها را تا حد زیادی افزایش می دهد.

 

بررسی شباهت های فارکس با ارزهای دیجیتال

آموزش بورس

 

بازار رمزارز یا ارزهای دیجیتال با شروع کار در سال ۲۰۰۹ نسبت به فارکس که در سال ۱۹۷۳ به وجود آمد، قدمت بسیار کمتری دارد اما با این حال توانسته سرمایه گذاران بسیاری را در این مدت کم به خود جذب کند. در طرف دیگر اما حجم معاملات در بازار فارکس آن قدر زیاد است که بازار ارزهای دیجیتال هنوز نتوانسته است رقیبی جدی برای فارکس باشد. این دو بازار در کنار تفاوت های بسیاری که با هم دارند، از یک سری جنبه ها با هم شباهت دارند که ما در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.
زمان انجام معاملات: بازار فارکس۲۴ ساعت شبانه روز از روز دوشنبه تا جمعه یعنی ۵ روز در هفته باز است. در بازار رمزارز هم می توان هر ۷ روز هفته و به صورت شبانه روزی به معامله کردن پرداخت.
غیر متمرکز بودن: معاملات در هر دوی این بازارها به صورت غیرمتمرکز انجام می شود و این برخلاف بازار بورس است که از طرف یک نهاد متمرکز کنترل می شود.
معاملات دو طرفه: در هر دو این بازارها قابلیت معاملات دو طرفه وجود دارد یعنی شما هم با افزایش قیمت و هم با کاهش آن می توانید سود کنید.
نقدینگی: بازار رمزارز از نقدینگی نسبتا خوبی برخوردار است اما در مقایسه با بازار فارکس که میزان نقدینگی در آن بسیار بالاست همچنان در رتبه دوم قرار می گیرد.
سرمایه گذاری در هر کدام از این بازارها می تواند با سوددهی همراه باشد. ما در این مقاله سعی کردیم میزان ریسک موجود در بازار فارکس و رمزارز ها را با یکدیگر مقایسه کنیم تا شما بتوانید با آگاهی بیشتری در این بازارها سرمایه گذاری کنید. هیچ یک از این دو بازار به خودی خود بد یا خوب نیستند. شما به عنوان یک معامله گر می توانید با کسب دانش و تجربه کافی و با استفاده از روش های مدیریت سرمایه بازاری را انتخاب کنید که مطابقت بیشتری با استراتژی معاملاتی شما داشته باشد.

نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/5gu
اخبار مرتبط
بازار «رمزارز» مقصد جدید سرمایه‌گذاران در کشور است و برآورد می‌شود که حدود ۱۲ میلیون ایرانی صاحب رمزارز باشند؛ به این معنی که هر حساب کاربری در صرافی‌های دیجیتال نماینده ۴ الی ۵ نفر است؛ چراکه افراد به‌دلیل پیچیدگی‌های بازار رمزارز ترجیح می‌دهند نماینده‌ای را که آشنا با این بازار است انتحاب کنند و از این رو ممکن است در موجودی یک حساب کاربری ۴ الی ۵ نفر سهم داشته باشند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید