صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۳
کد خبر: 8285
گزارشگر: 213
۶۱۷
۰
۰
۲
پیش بینی قیمت ارز و دور آخر مذاکرات وین

شایعه در بازار دلار چه بود؟

شایعه در بازار دلار چه بود؟
چند شایعه درباره مذاکرات برجام سبب شد بازار دلار بهم بریزد.

به گزارش آسیانیوز، روز گذشته شایعه رفع 98 درصدی اختلافات در مذاکرات برجام موجب شد بازار دلار شبانه بهم بریزد.

-------------

بیشتر بخوانید:

کارزار گزارش ورشکستگی دولت در شبکه های اجتماعی/چندین برابر شدن نرخ دلار چقدر واقعی است؟

------------------------------------------

بازار ارز از ابتدای هفته جاری تا روز دوشنبه با سیگنال جنگ احتمالی بین روسیه و اوکراین بر مدار افزایش قرار گرفت. قیمت دلار روز دوشنبه با 300 تومان افزایش وارد کانال 27 هزار تومان شد. نرخ دلار عصر روز دوشنبه با 27 هزار و 270 تومان بسته شد. روز سه شنبه بازار ارز تهران به علت ولادت حضرت امام علی (ع) نیمه تعطیل بود اما اخبار مذاکرات برجام همچنان در بازار دلار برجسته بود.

شایعه هسته ای در بازار ارز
روز گذشته منابعی در هیأت‌های غربی شرکت کننده در مذاکرات وین در گفتگو با المیادین گفته بودند: مذاکرات با طرف ایرانی به مراحل تعیین کننده و حساس رسیده است و برای ۹۸ درصد از اختلافات در مذاکرات وین به راه حل رسیده‌ایم.منابع خبری گفته بودند هدف ما پایان دادن به مذاکرات در وین تا پایان ماه جاری (فوریه) است.

همین شایعه ترس و دلهره به تن معامله گران افزایشی انداخت و باعث شد افراد زیادی در موقعیت فروش قرار بگیرند. برخی از تحلیگران بازار دلار ایران معتقدند در صورتی که این خبر نتواند بازار ارز امروز چهارشنبه 27 بهمن ماه را تحت تاثیر قرار دهد احتمالا دلار با برگشت به کانال 27 هزار تومانی، حرکت نوسانی آرام خود را از سر خواهد گرفت.

اما معامله گران قیمت دلار را برای امروز 27 بهمن 1400 چگونه پیش بینی کرده اند؟

پیش بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم
قیمت درهم در معاملات پشت خطی دیشب بر روی 7 هزار و 320 تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت معاملات نقدی روز دوشنبه 80 تومان پایین رفته بود. بنابراین پیش بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم نزولی است.

پیش بینی قیمت دلار از مسیر بازار فردایی
قیمت دلار فردایی در معاملات پشت خطی شب گذشته بر روی 26 هزار و 950 تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت دلار در معاملات پشت خطی یکشنبه شب 320 تومان عقب نشینی کرده بود. . در معاملات پشت خطی یکشنبه شب قیمت دلار فردایی بر روی 27 هزار و 270 تومان قرار داشت. بنابراین معامله گران قیمت دلار در بازار ارز امروز چهارشنبه 27 بهمن 1400 را نزولی پیش بینی کرده اند.

پیش بینی قیمت دلار از کانال هرات
در معاملات پشت خطی دلار هرات دیشب با 26 هزار و 280 تومان معامله شد که نسبت به قیمت یکشنبه شب 250 تومان کاهش را نشان می دهد. یکشنبه شب در معاملات پشت خطی قیمت دلار بر روی 26 هزار و 530 تومان قرار داشت. بدین ترتیب در بازار هرات معامله گران به استقبال کاهش قیمت دلار رفتند. در واقع معامله گران دلار پیش بینی کردند که قیمت دلار در بازار ارز امروز چهارشنبه 27 بهمن بر مدار نزول قرار می گیرد./(اقتصاد نیوز)

به گزارش آسیانیوز، این در حالی است که گزارش منسوب به سازمان برنامه و بودجه که در مردادماه امسال، اواخر دوران ریاست جمهوری حسن روحانی تنظیم شد، نشان می‌دهد که در صورت ادامه تحریم‌ها، دولت در سال ۱۴۰۳ در آستانه ورشکستگی قرار می‌گیرد و نرخ دلار نیز در سال ۱۴۰۶ تا ۲۸۴ هزار تومان اوج خواهد گرفت.

--------------------

بیشتر بخوانید:

توقع ایران در سند ۲۵ ساله با چین و «فروش نفت» برآورده نمی شود/«عدم تمایل» چین به رودر رویی با ایالات متحده!

--------------------------------------------

البته هنوز دولت سیزدهم واکنشی صریح به این گزارش که روز شنبه ۲۴ مهرماه در رسانه‌های داخلی بازتاب یافته، نشان نداده و اعلام نکرده است نظر کنونی سازمان برنامه و بودجه در دولت سیزدهم درباره وضعیت اقتصاد کشور چیست.

گزارش یاد شده می‌گوید تا سال ۱۴۰۳ میزان بدهی‌های دولتی به نصف تولید ناخالص داخلی می‌رسد و بدین ترتیب، دولت در آستانه ورشکستگی قرار می‌گیرد و در صورت ادامه تحریم‌ها، نسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی تا حدود ۱۵۰ درصد اوج خواهد گرفت.

این گزارش می‌گوید در سال جاری خورشیدی این نسبت حدود ۳۰ درصد است.

قبلا صندوق بین‌المللی پول نیز برآورد کرده بود که میزان بدهی دولتی در سال گذشته خورشیدی به معادل ۳۶ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور رسیده و نسبت به سال ۹۸ بیش از ۲ برابر شده است.

صندوق بین‌المللی پول برآورد کرده است که کل بدهی خالص دولت ایران در سال گذشته خورشیدی به ۲۲۷ میلیارد دلار رسید که معادل نزدیک ۳۶ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران است. این رقم بر اساس نرخ ارز آزاد حدود ۵ برابر بودجه دولت در سال جاری و بر اساس نرخ ارز دولتی، ۳۲ برابر بودجه عمومی دولت است.

دولت تاکنون آماری از کل بدهی دولتی منتشر نکرده، اما آخرین آمار بانک مرکزی که ۱۷ مهرماه منتشر شد، نشان می‌دهد که تنها بدهی بخش دولتی به بانک‌ها در مرداد امسال نسبت به مرداد پارسال ۳۵ درصد افزایش یافته و تا بیش از ۶۵۵ هزار میلیارد تومان اوج گرفته است. از این رقم، ۲۰۱ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک مرکزی است که رشدی ۵۰ درصدی نسبت به مرداد پارسال نشان می‌دهد.

بخش دیگری از گزارش منتسب به سازمان برنامه و بودجه دولت حسن روحانی نشان می‌دهد که اگر تحریم‌ها ادامه یابد، نرخ دلار تا پایان دولت بعدی در سال ۱۴۰۴ به ۱۰۰ هزار تومان و در سال ۱۴۰۶ به ۲۸۴ هزار تومان اوج خواهد گرفت.

این گزارش می‌گوید حتی اگر تحریم‌ها لغو شود، باز هم نرخ دلار در سال ۱۴۰۶ به بالای ۵۵ هزار تومان خواهد رسید.

بر اساس این گزارش متوسط نرخ تورم سالانه در شش سال آینده به شرط برچیده شدن تحریم‌ها ۲۸ درصد و با ادامه تحریم‌ها نزدیک ۵۴ درصد خواهد بود./

https://www.asianews.ir/u/5hl
اخبار مرتبط
گزارش ها حاکی از این است که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از احیای برجام ناامید شده است.
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد فشار فروش در معاملات فردا کاهش یابد و بازار به تعادل برسد؛ همچنین بنا بر انتظار بورس در هفته آینده وضعیت بهتری خواهد داشت.
سناتورهای ارشد آمریکا طرحی به سنای این کشور تقدیم کرده‌اند که لغو تحریم‌های اصلی آمریکا علیه جمهوری اسلامی را منوط به توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران می‌کند.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت که مذاکرات با ایران به یک «مرحله فوری» رسیده است و اگر توافقی در هفته‌های آینده حاصل نشود، بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران «غیرممکن» خواهد بود.
کارشناسان گفتند بیت کوین همچنان پادشاه است و احتمالا این ارز دیجیتال می‌تواند در نیمه دوم سال به اوج خود برسد.
کارشناسان در حالی از تغییرات مبهم قیمت طلا و دلار در روزهای اخیر و تلاطم مذاکرات وین خبر می دهند که درباره رمزارزها عقیده دارند اگر بیت‌کوین بالای مقاومت ۴۲ هزار دلار تثبیت شود احتمال رشد ۴۰ درصدی این ارز وجود دارد.
کوین ترودو در نامه جدیدش که به تحریریه آسیانیوز رسیده، نوشته است، افراد موفق بیشتر از بقیه افراد شکست می خورن، اونا عقب نشینی های بیشتری دارن، با راه‌بندهای بیشتری روبرو میشن و با موانع بیشتری برخورد می کنن.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید