صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۱
کد خبر: 8287
گزارشگر: 213
۳۹۵۸
۰
۰
۲
گروهی از مردم اقدام به فروختن سلول های خونی می کنند

ماجرای فروش پلاسما چیست؟

ماجرای فروش پلاسما چیست؟
برخی افراد دو بار در ماه برای فروش پلاسما به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

به گزارش آسیانیوز، برخی افراد دو بار در ماه برای فروش پلاسما مراجعه می‌کنند تا به جای ۹۰ هزار تومان، ۱۸۰ هزار تومان دریافت کنند؛ این در حالی است که اهدای پلاسما نسبت به اهدای خون عوارض کمتری دارد و در مدت ۴۸ ساعت سلول‌های خونی بدن جایگزین می‌شوند.(برنا)

----------------------

بیشتر بخوانید:

بانک جهانی ایران را کشور «به سوی فقر» اعلام کرد!/افزایش ۹۰ درصدی قیمت «مواد غذایی ضروری»
--------------------------------------------------------------

گسترش فقر و تنگناهای اقتصادی و ناتوانی در تامین هزینه‌های زندگی برخی مردم را به فروش اعضای بدن و پلاسمای خون وادار کرده است. پس از رواج فزاینده فروش کلیه، حالا خبرهایی منتشر می‌شود مبنی بر اینکه برخی افراد فقط برای دریافت ۹۰ هزار تومان پلاسمای خون خود را می‌فروشند.

هر فرد در صورتی‌ که دو بار در ماه برای فروش پلاسمای خون خود مراجعه کند، می‌تواند ۱۸۰ هزار تومان بگیرد که این مبلغ به قول یکی از داوطلبان، چهار برابر یارانه پرداختی دولت و کمک‌خرجی زنان خانه‌دار است.

 

---------

بیشتر بخوانید

دلایل اصلی افزایش خودکشی در ایران
------------------------------------------------

پلاسما بخش مایع خون است که حدود ۵۵ درصد حجم آن را تشکیل می‌دهد. اهدای پلاسما نسبت به اهدای خون عوارض کمتری دارد و با مصرف مایعات، در مدت ۴۸ ساعت، سلول‌های خونی بدن فرد جایگزین می‌شوند. کارشناسان می‌گویند هر فرد ۲۴ بار در سال می‌تواند پلاسما اهدا کند؛ با این حال هشدار می‌دهند اهدای پلاسما برای افرادی مبتلا به کم‌خونی یا بیماری زمینه‌ای خطرناک است.

شرکت‌های دارویی از پلاسمای خونی افراد برای ساخت دارو استفاده می‌کنند. این داروها اغلب برای بیماران مبتلا به سرطان، هموفیلی و تالاسمی استفاده می‌شود. در بسیاری نقاط جهان، اهدای پلاسما از این جهت که به درمان بیماران کمک می‌کند، اقدامی بشردوستانه است اما آنچه وضعیت را در ایران متفاوت می‌کند، این است که افراد به دلیل فقر و نیاز مالی پلاسمای خود را می‌فروشند.

به گزارش آسیانیوز، در همین حال بانک جهانی نیز در گزارش تازه خود درباره چشم‌انداز فقر و نابرابری در ایران که تیر امسال منتشر کرده بود، اعلام کرد که رکود ادامه‌دار چند فصل اخیر و ظهور تورم بالا، تعداد قابل توجهی از جمعیت ایران را به سمت خط فقر سوق داده است، به گونه‌ای که از میزان مصرف سرانه در ایران به میزان قابل توجهی کاسته شده و فقر به شدت افزایش یافته است.

این در حالی است که حسین راغفر، پژوهشگر اقتصادی در سال 1398 اعلام کرد که 33 درصد از جمعیت ایران در فقر مطلق به سر می برند و خط فقر بین نقاط مختلف کشور و حتی روستاهای مختلف متفاوت است.

وی همچنین درباره آسیب های یارانه به اقتصاد کشور گفته است به چند دلیل پرداخت یارانه به کاهش فقر کمک نکرده است: اول آنکه این حجم بزرگ نقدینگی که وارد کشور می‌شود خودش تورم‌زاست و در تورم گروه‌های پایین بیشتر آسیب می‌بینند؛ دوم آنکه شیوه درست برخورد و کاهش فقر، اشتغال‌زایی برای خانوارهاست./ 

https://www.asianews.ir/u/5hn
اخبار مرتبط
کارشناسان می گویند آمار خودکشی در ایران اغلب در میان مشاغل خانگی، آزاد و بیکار است و روندی هشدار دهنده و افزایشی دارد.
رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل باید بین ۱۰ میلیون تا ۱۱ میلیون تومان باشد تا بتوانند زندگیشان با شرایط فعلی اقتصادی و تورم تامین کنند.
در حالی که نماینده مجلس سخن نگران کننده خط فقر خط فقر ۴ میلیونی را به کار برده است، ضرورت «دستمزد شایسته»یا همان Decent Wage طرح می شود که نه تنها خط فقر و حداقل‌های مورد نیاز برای یک زندگی بسیار ساده را پوشش می‌دهد، بلکه دیگر عناصر مورد نیاز برای یک زندگی شایسته، مانند تفریحات، سفر، مطالعه و هزینه‌های فرهنگی را تامین می‌کند.
یک نماینده مجلس گفت چرا بعد از گذشت ۲۰ ماه از مجلس انقلابی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشور هیچ تغییری نکرده است؟
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به کسری بودجه، نرخ تورم بالا و خشک‌سالی اشاره کرد و گفت: طی این سال‌ها که قطار حرکت اقتصاد کشور متوقف بود، توسعه زیادی در دنیا صورت ‌گرفته است و اگر به همین منوال شرایط ادامه یابد، اقتصاد کشور ما رو به زوال خواهد بود.
در حالی که ماه های اخیر اخباری مبنی بر افزایس قابل توجه نرخ دلار و ورشکستگی اقتصادی متتشر شد، امروز نیز در پی افزایش قیمت ارزهای خارجی در ایران طی هفته‌های گذشته، قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ایران به بیش از ۲۹ هزار تومان رسید.
پروانه سلحشوری، نماینده سابق مجلس گفت: نمی توان با تفنگ در اتاق خواب مردم حضور داشت، واقعا قوانین جدید؛ مانند خارج شدن وسایل ضد بارداری از دسترس مردم، دست کمی از با تفنگ رفتن در اتاق خواب ندارد!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید