صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۲
کد خبر: 8299
گزارشگر: 213
۷۶۱
۰
۰
۳
ادعای سناتورهای آمریکایی در مخالفت با احیای توافق هسته ای

جمهوری‌خواهان به بایدن گفتند برجام را لغو می کنیم

جمهوری‌خواهان به بایدن گفتند برجام را لغو می کنیم
شماری از جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌ جمهور‌ این کشور، هشدار دادند در صورتی که توافق هسته‌ای با ایران به تائید کنگره نرسد، سرنوشتی همچون برجام پیدا خواهد کرد.

به گزارش آسیانیوز، شماری از جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌ جمهور‌ این کشور، هشدار دادند در صورتی که توافق هسته‌ای با ایران به تائید کنگره نرسد، سرنوشتی همجون برجام پیدا خواهد کرد.

---------

بیشتر بخوانید

ورود اسرائیل به حساس ترین دوره مذاکرات برجام+عکس
------------------------------------
اشاره آنها به سرنوشت توافق برجام میان ایران و قدرت‌های بزرگ جهان است که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ امضا شد، اما بعدا به دست دونالد ترامپ لغو شد.

در این نامه که نزدیک به ۲۰۰ نماینده مجلس نمایندگان آن را امضا کرده‌اند،ادعا شده است: «اگر بدون تأیید رسمی کنگره با رهبر ایران توافق کنید، موقتی و غیرالزام‌آور خواهد بود و به سرنوشت برجام دچار خواهد شد.»

این هشدار در شرایطی مطرح شده که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، به صراحت گفته جمهوری اسلامی علاوه بر لغو تحریم‌ها، خواستار «تضمین» آمریکا و اروپا مبنی بر محدود نبودن عمر توافق اتمی به دولت جو بایدن است.

او روز چهارشنبه خواستار یک شکل این تضمین به صورت صدور «بیانیه سیاسی» از طرف رؤسای مجالس غربی از جمله آمریکا شد.

این در حالی است که در نامه قانون‌گذاران جمهوری‌خواه به بایدن با برخی از خواسته‌های ایران از جمله درخواست «ضمانت» مخالفت شده است. آنها خطاب به جو بایدن نوشته‌اند: «به شما یادآوری می‌کنیم که قدرت ارائه چنین ضمانتی را ندارید.»

----------

بیشتر بخوانید:

بعد از مکانیسم ماشه چه می شود؟

--------------------------------------------------

نویسندگان این نامه نوشته‌اند که که هرگونه اقدامی برای لغو تحریم‌ها علیه ایران نباید «بدون تائید پایبندی کامل آنها [جمهوری اسلامی] به توافق قبلی و تائید از میان رفتن همه زیرساخت‌ها و قابلیت‌های مرتبط با غنی‌سازی» انجام شود.


 نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره مدعی شدند که نباید به رهبران ایران اعتماد کرد».

آنها ادعا کردند  که «روزی همه تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته شود که دو کشور بتوانند از روابط عادی برخوردار شوند و مردم ایران حاکمیتی داشته باشند که به کرامت انسانی احترام بگذارد.»

نویسندگان این نامه باز هم به بایدن هشدار داده‌اند که چنین روزی نخواهد آمد «اگر تحریم‌ها را  از میان بردارید.

پیش از این نیز بیش از ۳۰ تن از سناتورهای جمهوری‌خواه به رئیس‌ جمهوری آمریکا هشدار داده بودند در صورتی که بازگشت واشینگتن به توافق برجام به رای سنا منوط نشود، آنها از اختیارات خود برای جلوگیری از احیای آن استفاده خواهند کرد.

تد کروز و دیگر سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه خطاب به بایدن نوشته‌ بودند اگر دولت او به تعهدات قانونی با هدف تضمین نظارت سنا بر بازنگری یا تغییرات توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ عمل نکند، اجرای هر توافق جدیدی «به شدت» با مشکل مواجه خواهد بود.

در این نامه نیز تهدید شده بود که با احتمال پیروزی جمهوری‌خواهان در رقابت‌های ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۴، هر توافقی میان ایران و آمریکا که مورد تائید سنا نباشد، «احتمالاً در روزهای آغازین دولت ریاست‌ جمهوری بعدی از بین خواهد رفت».

این هشدارها به دولت بایدن در شرایطی مطرح می‌شود که دولت ابراهیم رئیسی نگران توافق و مذاکره مستقیم با آمریکا به دلیل فشارهای داخلی است.

وزیر خارجه  در گفت‌و‌گو با روزنامه فایننشال تایمز به روشنی گفته بود:‌ «ما... اول از همه نگران تضمین هستیم... آقای راب مالی [نماینده آمریکا در امور ایران] اعلام می‌کند که ما نمی‌توانیم متعهد شویم که دولت بعدی آمریکا بر تعهداتی که ما خود را ملزم به اجرای آن می‌دانیم باقی بماند.»

همچنین چند روز گذشته و در حالی که گزارش‌ها حاکی از نزدیک شدن مذاکرات هسته‌ای وین به مرحله حساس و نهایی خود است، اسرائیل در اقدامی غیرمنتظره روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن یک هیات دیپلماتیک به وین اعزام کرد تا در جریان گفت‌وگوها قرار گیرد.

در واکنش به این رویداد، «نور نیوز» سایت نزدیک به دبیر شورای عالی امنیت ملی، حضور دیپلمات‌های اسرائیلی در وین را «عاملی بازدارنده» در «روند پیشرفت مذاکرات در شرایط حساس فعلی» نامید.

به نوشته روزنامه جروزالم پست، اعزام هیات اسرائیلی در شرایطی است که اکثر هیات‌های حاضر در مذاکرات وین گفته‌اند که روند گفت‌وگوها به مراحل پایانی خود رسیده است./

https://www.asianews.ir/u/5hz
اخبار مرتبط
چند شایعه درباره مذاکرات برجام سبب شد بازار دلار بهم بریزد.
در حالی که اخبار حاکی از نزدیک شدن مذاکرات هسته‌ای وین به مرحله حساس و نهایی خود است، اسرائیل در اقدامی غیرمنتظره روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن یک هیات دیپلماتیک به وین اعزام کرد تا در جریان گفت‌وگوها قرار گیرد.
یک مقام آمریکایی در مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی کشورش در بحرین به نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل،گفت که این مقر در حال حاضر در حال آزمودن ده‌ها شناور بدون سرنشین رباتیک اسرائیلی در چارچوب تمرینات دریایی در خلیج فارس است.
گزارش ها حاکی از این است که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از احیای برجام ناامید شده است.
سناتورهای ارشد آمریکا طرحی به سنای این کشور تقدیم کرده‌اند که لغو تحریم‌های اصلی آمریکا علیه جمهوری اسلامی را منوط به توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران می‌کند.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت که مذاکرات با ایران به یک «مرحله فوری» رسیده است و اگر توافقی در هفته‌های آینده حاصل نشود، بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران «غیرممکن» خواهد بود.
در حالی که مشاور امنیت ملی اسرائیل، به ایالات متحده پرواز کرده است تا با جیک سالیوان دربارهٔ برجام و ایران گفت‌وگو کند، سناتورهای جمهوری‌خواه به رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار دادند در صورتی که بازگشت واشینگتن به توافق برجام به رای سنا منوط نشود، آنها از احیای آن جلوگیری می کنند.
مقام‌های آمریکایی می گویند هر توافق هسته‌ای جدید، احتمالاً ایران را در موقعیتی قرار می‌دهد که به زمانی کمتر از یک سال برای تامین سوخت بمب اتم نیاز داشته باشد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید