صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۵
کد خبر: 8300
گزارشگر: 213
۱۰۲۵
۰
۱
۳
اثر یولیان سمیونوف

لحظات هفده‌گانه بهاران/درباره جاسوسی و «انسان»

لحظات هفده‌گانه بهاران/درباره جاسوسی و «انسان»
«لحظات هفده‌گانه بهاران» اثر یولیان سمیونوف یکی از کتاب های مهم ژانر جاسوسی و درباره جاسوس روسیه به تازگی منتشر شده است که بخش های بسیاری از آن روایت گر پیام‌های درونی انسانی است.

به گزارش آسیانیوز، جواد لگزیان: این روزها که اخبار و حوادث جهان را خبرهای مربوط به کشمکش روسیه و غرب تشکیل می‌دهد، کتاب «لحظات هفده‌گانه بهاران» این اثر زیبای جاسوسی روسی خواندنی و تامل‌برانگیز است.

-------------

بیشتر بخوانید

بیست تا داستان هزار تومن؛ به صدای قلبت گوش بسپار

-------------------------

«لحظات هفده‌گانه بهاران» روایت تلاش اشتیرلیتز جاسوس روسی در زمان جنگ جهانی دوم است که برای اطلاع از کم‌و‌کیف توافق احتمالی متفقین در پایان جنگ دوم با نازی‌ها از سرویس‌های اطلاعاتی آلمان جاسوسی می‌کند و البته هم‌زمان برای نجات در دام‌‌افتادگان نازی‌ها نیز در تکاپویی ستودنی است.

در بخشی از متن کتاب می خوانیم:

«ابتدا که اشتیرلیتز چهچهه بلبل را در باغ شنید، باور نکرد. هوا سرد و نیلگون غرق در سکون و آرامش بهاری بود و به ظرف شیشه‌ای ظریفی می‌ماند که در آب راکد آن ماهی‌های کوچک و بی‌حرکت نفس می‌کشیدند، ولی سطح زمین را هنوز قشر فشرده‌ای از برف پوشانده بود و از آن کبودی مات و رنگ‌پریده‌ای که همیشه از درون برف پوک بهاری، پیش از آب‌شدن شبانه متشعشع می‌شود، اثری نبود.محیط پارک بوی ماهی تازه یخ‌زده می‌داد. ولی بلبل از ته دل چهچهه می‌زد و نغمه می‌سرود، نغمه‌ای سرد و جانگداز و در آن پارک خاموش و سیاه، غریب و بی‌نوا. خورشید ناپدید شد و تنه‌های سیاه درخت‌های پارک با سایه‌های صاف و کبود بر سطح برف سفید نقش بست. اشتیرلیتز فکر کرد: بلبل بیچاره یخ می‌زند. کمکی هم به او نمی‌شود کرد، چون بلبل تنها پرنده‌ای است که به انسان اعتماد نمی‌کند. بعد لبه‌های شنلش را جمع کرد و از آنجا به سوی خانه بازگشت».

 

-----------

بیشتر بخوانید: 

گریز از «تنهایی» و پناه بر شبکه‌هایی اجتماعی!

---------------------------------

«لحظات هفده‌گانه بهاران» یکی از کتابهای مهم ژانر جاسوسی است که مطالعه آن سرشار از پیام‌هایی انسانی در نبرد با دیو خودکامگی هیتلری است.
اشتیرلیتز این جیمزباند روسی در نقش سرهنگ ارتش ویژه آلمان فاشیستی به‌نام ماکسیم ایسایف یعنی نام حرفه‌ای‌اش در روسیه معروف شده، در صورتی که گویا نام واقعی‌اش وسوولود ولادیمیرف است.

در «لحظات هفده‌گانه بهاران» ما صرفا با یک جاسوس در برابر یک سیستم ویرانگر امنیتی روبه‌رو نمی‌شویم، بلکه درحقیقت یک انسان را رودرروی هیولایی با ابعادی وحشتناک می‌بینیم که آفریده برخی انسان‌ها با خلق‌و‌خوی فاشیستی است.

به همین جهت روایت داستان پیچیده و بسیار غم‌انگیز پیش می‌رود و تنهایی عمیق قهرمانی را نشان می‌دهد که در مصاف با اهریمن سیاه فاشیسم بسیار تنهاست اما ناامید هرگز.

اشتیرلیتز با تمام وجود سرمای سهمگین مناسبات فاشیستی را درک می‌کند و تنها اما با امید نشانه‌ای می‌جوید که در جای‌جای رمان طنینی بس زیبا یافته است.
نکته جالبی که رمان «لحظات هفده‌گانه بهاران» را متمایز می‌کند، زیرپوستی‌بودن شخصیت اشتیرلیتز است و اینکه او به‌جای عملیات محیرالعقول جیمزباندی در جدال با تبهکاران بیشتر درگیر یک نبرد همه‌جانبه فکری و ذهنی با هیولای فاشیسم است که ابعادی ورای باندهای تبهکار دارد.

دیالوگ‌های هوشمندانه رمان که بین اشتیرلیتز و افسران نازی ردوبدل می‌شود، همراه با فضاسازی درخشان از لحظات تنهایی و عمل اشتیرلیتز، تصویری از این نبرد را در رمان نشان می‌دهد.

رمان «لحظات هفده‌گانه بهاران» اثر یولیان سمیونوف با ترجمه رصدی و ویرایش جواد لگزیان از سوی نشر دنیای نو در ۴۳۱ صفحه راهی بازار کتاب شده است.

علاقمندان خرید کتاب با شماره تلفن نشر دنیای نو ۶۶۴۰۲۵۷۱- ۰۲۱تماس حاصل کنند./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/5i0
اخبار مرتبط
در مجموعه داستانی تازه منتشر شده اثر احمد اخلاقی می خوانیم: صدایش بلند است؛ با کت گشاد سبزرنگ، عینک ذره بینی و قدی به اندازه یک سر و گردن بلندتر از بقیه؛ وسط پیاده روی بلوار مدرس فریاد میزند: «بدو، بدو حراجه. یک حراج باورنکردنی، داستان ارزون شد!
«مارتین ایدن» رمانی از جک لندن با ترجمه محمد تقی فرامرزی به چاپ دوم رسید؛ گفته شده این نویسنده طبیعتی در آرزوی عشق داشت و در این راه سخت و آبدیده شد.
این روزها گالری بن‌بست در مشهد نمایشگاه میزبان آثار نقاشی لیلی بیدرام است؛ تصاویری با رنگهایی تند که مخاطب را به ژرفای درون می‌برد و او را معرفت و غنایی درونی می‌بخشد.
آلکسی آرکادیویچ استاریکوف، پژوهشگر روس در کتاب "فردوسی و شاهنامه" بر این باور است که هرچند تمایلات اشرافی به‌ طرزی کاملاً معین، درخشان و گوناگون در تمام منظومه‌ی فردوسی بیان شده است، این تمایل همراه با مبارزه‌ی نیکی با بدی، اولین چیزی است که هنگام مطالعه‌ی آن به چشم می‌خورد اما اساس شاهنامه، تاریخ ایران و ملت آن، که در حقیقت با سلسله‌ی شهریاران «قانونی» آن معرفی می‌شود، ملی است.
سعید تشکری، داستان نویس، در کتاب «کافه داش آقا« یک نوستالژی زیبا را تصویر می‌کند و با مهارت یک نمایشنامه‌نویس حرفه‌ای صحنه‌آرایی جالبی از زندگانی در دهه پنجاه با لوکیشن‌های سینمایی به یاد ماندنی را ارائه می‌دهد.
برای سفری تاریخی به خیابان خاطره‌انگیز و مدرن ارگ مشهد؛ کتاب خواندنی «خیابان ارگ مشهد» نوشته رضا سلیمان نوری یک پیشنهاد به یاد ماندنی است.
نمایشگاه نقاشی «شبیه من» دربرگیرنده مجموعه ای از تابلوهای نقاشی به سبک اکسپرسیونیسم اثر کوثر گلابگیر، در «هنر خانه بن بست» مشهد برگزار می شود.
تنهایی یک حس آزاردهنده نیست که باید سریع از دست آن خلاص شویم؛ بلکه فضیلتی شایان توجه است؛ در حالی که برای تامل و رستگاری و در این روزگار آنلاین آدم های بسیاری در گریز از تنهایی در شبکه‌هایی اجتماعی غرق می‌شوند و این موضوعات مورد توجه نویسنده کتاب «در ستایش زمان تلف شده» قرار گرفته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید