صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۲۱:۰۲
کد خبر: 8303
گزارشگر: 213
۷۵۳
۰
۰
۵
حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین و آماده باش آمریکا

«دودِ سفید» از سفارت روسیه در «کی‌یف» برخاست/سخنان جو بایدن درباره جنگ

«دودِ سفید» از سفارت روسیه در «کی‌یف» برخاست/سخنان جو بایدن درباره جنگ
براساس یک گزارش و فیلمی که امروز از خارج ساختمان سفارت روسیه در کی‌یف گرفته شده است، دود سفیدی از دودکش ساختمان سفارت روسیه بر می‌خیزد و طبق این خبر دیپلمات‌های روسی در حال سوزاندن اسناد حساس و محرمانه و اقدامی برای تخلیه سفارت هستند؛ این در حالی است که جو بایدن امروز درباره وقوع جنگ پیامی داده است.

به گزارش آسیانیوز،  کانال تلگرامی مخالف بلاروس NEXTA ویدئویی را منتشر کرد که ظاهراً در ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن) و از خارج ساختمان سفارت روسیه در کیف گرفته شده است. در این ویدئو دود سفیدی از دودکش ساختمان سفارت روسیه بر می‌خیزد.

در گزارش این کانال آمده که ظاهرا دیپلمات‌های روسی در حال سوزاندن اسناد حساس و محرمانه هستند. این عمل روس‌ها ممکن است نشانه آمادگی برای اقدام نظامی یا برای تخلیه سفارت باشد.

لازم به ذکر است که چند هفته پیش، روزنامه‌ی روسی «وزگلیاد» با به سخره گرفتن همین استدلال، اطلاعات مربوط به تخلیه سفارت در کیف را رد کرد و گفت که طرح این موضوع نشان از هیستریِ غرب نسبت به این مسئله است.

این روزنامه در این رابطه نوشت: «یک نشانه بسیار دقیق و واضح از تخلیه فوری ماموریت های دیپلماتیک وجود دارد: دود. آن‌ها روشی مطمئن‌تر و سریع‌تر از سوزاندن، برای از بین بردن اسناد محرمانه ابداع نکردند!»

طی دو روز گذشته، وزارت دفاع روسیه از خروج یگان‌هایی که برای رزمایش‌ نظامی در مرز اوکراین مستقر شده بودند خبر داد. اما مقامات کشورهای غربی این اظهارات را رد می‌کنند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز در سخنرانی دو شب گذشته خود گفت که ایالات متحده هنوز شواهدی از عقب‌نشینی نیروهای روسیه مشاهده نکرده است و تصریح کرد که بیش از ۱۵۰ هزار سرباز روسی همچنان در نزدیکی مرزهای اوکراین تجمع کرده‌اند.(Observatorial)

این در حالی است که رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۸ بهمن اعلام کرد که مسکو به‌دنبال بهانه است و خطر حمله روسیه به اوکراین «بسیار بالا» بوده و همه شواهد حاکی است که ظرف «چند روز» آینده ممکن است این حمله اتفاق بیفتد.

جو بایدن طی سخنانی در کاخ سفید تاکید کرد که هنوز هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین مشاهده نمی‌شود.

او تصریح کرد ایالات متحده «بنا به دلایلی بر این باور است» که مسکو با پیشبرد زمینه‌چینی‌های لازم، مترصد فرصت برای حمله به اوکراین است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در واشینگتن به خبرنگاران گفت: «تک‌تک نشانه‌هایی که در اختیار داریم دال بر این است که آن‌ها برای ورود به اوکراین و حمله به اوکراین آماده‌اند».

سخنان  بایدن اندکی پس از آن بیان شد که ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان هوادار روسیه در خط مقدم به تبادل آتش پرداختند. مقام‌های غربی این درگیری را بهانه احتمالی مسکو برای حمله دانسته‌اند.

در سخنانی مشابه لیندا توماس گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت: «شواهد روی زمین حاکی است که روسیه در شرف یک تهاجم قریب‌الوقوع است. لحظه سرنوشت‌سازی است».

همزمان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز در جلسه شورای امنیت سازمان ملل حاضر شد و به تفصیل درباره دامنه حملات روسیه با «پرچم دروغینی» که واشینگتن معتقد است زمینه‌چینی برای حمله به اوکراین است، سخن گفت.

 بلینکن تصریح کرد که کی‌یف، پایتخت اوکراین، با جمعیت تقریبا سه میلیون نفری و همچنین «گروه‌های خاصی از مردم» از جمله اهداف کلیدی و از پیش تعیین‌شده مسکو در تهاجم احتمالی هستند.

او گفت آمریکا اطلاعاتی را که در اختیار دارد با دنیا به اشتراک می‌گذارد به امید این‌که بتوان تغییری در مسیری پیشبرد جنگ به دست روسیه ایجاد کرد.

پیشتر، وزیر دفاع آمریکا با رد ادعاهای مسکو در مورد عقب‌نشینی شماری از نیروهایش، از نزدیک‌تر شدن نیروهای روسی به مرزهای اوکراین همزمان با افزایش شمار جنگنده‌های هوایی این کشور در دریای سیاه و انباشت ذخایر خونی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین خبر داد.

لوید آستین که در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت با اشاره به افزایش شمار نیروهای روسیه و تحرکات تازه از سوی مسکو، خطاب به مقامات کرملین گفت:‌‌ «شما بی‌دلیل دست به انجام این‌جور کارها نمی‌زنید. اگر قصد عقب‌نشینی داشتید قطعا این کارها را انجام نمی‌دادید. بنابراین، ما و متحدان‌مان گوش‌به‌زنگ خواهیم ماند».

بنا بر اعلام یک شرکت خصوصی آمریکایی که افزایش استقرار نیروهای نظامی روسیه را پیگیری می‌کند، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد در حالی‌که روسیه برخی از تجهیزات نظامی را از نزدیکی مرز اوکراین بازگردانده اما سخت‌افزارهای دیگری را به منطقه آورده است./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/5i3
اخبار مرتبط
«لحظات هفده‌گانه بهاران» اثر یولیان سمیونوف یکی از کتاب های مهم ژانر جاسوسی و درباره جاسوس روسیه به تازگی منتشر شده است که بخش های بسیاری از آن روایت گر پیام‌های درونی انسانی است.
در حالی که رئیس‌جمهوری اوکراین گفته است انتشار اخباری در زمینه زمان حمله روس‌ها برای ترساندن ما است؛ اعلام کرد که روسیه چهارشنبه به اوکراین حمله می‌کند؛ همچنین جو بایدن چند روز گذشته درباره وقوع جنگ جهانی در صورت حمله روسیه به اوکراین سخن گفته بود.
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد فشار فروش در معاملات فردا کاهش یابد و بازار به تعادل برسد؛ همچنین بنا بر انتظار بورس در هفته آینده وضعیت بهتری خواهد داشت.
شدت گرفتن بحران اوکراین و به نتیجه نرسیدن گفتگوهای جاری در برلین بر سر اجرایی شدن توافقنامه سال ۲۰۱۵ مینسک، رئیس جمهوری ایالات متحده را بسیار نگران کرده؛ تا جایی که او آغاز جنگ جهانی را محتمل دانست و گفت: با تیراندازی ارتش آمریکایی‌ها و نیروهای روسیه به سمت یکدیگر جنگ جهانی آغاز می شود.
ایالات متحده برای تقویت قوای دفاعی اروپای شرقی حدود سه هزار نیروی نظامی اضافی به کشورهای لهستان و رومانی اعزام می‌کند؛ در حالی که نیروهایی که از آلمان به رومانی اعزام می‌شوند، نیروهای یگان زرهی استریکر هستند.
احتمال حمله روسیه به اوکراین سبب شد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کند نیروهای آمریکایی را به شرق اروپا می‌فرستد.
یک روزنامه در واکنش به اظهارات سرلشگر صفوی نوشت: چه چیز تعامل ما با روس و چین رشک برانگیز است؟ کدام کشور خواسته با روسیه ارتباط بگیره که اینها راه نداده باشند؟ روس‌ها و چینی‌ها برای اسراییل هم غش و ریسه رفته‌اند!
جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، ضمن بیان این هشدار که حمله احتمالی روسیه عواقبی سهمگین خواهد داشت و حتی می‌تواند «جهان را تغییر دهد»، گفت که در نظر دارد تحریم‌هایی را علیه شخص پوتین وضع کند.
یک رسانه خارجی مدعی شده است که ایران تا حد امکان با طولانی کردن روند گفت و گوها به برنامه پیشرفته هسته‌ای خود ادامه می‌دهد؛ در حالی که قدرت‌های جهان به منظور ادامه مذاکرات، واکنشی نشان نداده اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید