صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۹
کد خبر: 8307
گزارشگر: 213
۵۸۸
۰
۰
۲
جزییات آخرین مراحل احیای توافق هسته ای

کارزار «پیش‌نویس برجام» و تناقض اظهارنظرها

کارزار «پیش‌نویس برجام» و تناقض اظهارنظرها
وزارت خارجه روز پنج‌شنبه گزارش خبرگزاری رویترز از وجود یک پیش‌نویس برای توافق برجام را «تحریف‌شده» و «شایعه‌سازی» خواند؛ در حالی که طبق اخبار روسای هیئت‌های نمایندگی کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات می‌گویند بخش اعظم پیش‌نویس این توافق تکمیل شده، ولی هنوز چند موضوع اختلاف‌برانگیز باقی مانده است.
به گزارش آسیانیوز، وزارت خارجه روز پنج‌شنبه گزارش خبرگزاری رویترز از وجود یک پیش‌نویس برای توافق برجام را «تحریف‌شده» و «شایعه‌سازی» خواند. همزمان یک مقام آمریکایی می‌گوید اگر ایران جدیت نشان دهد، تنها «در عرض چند روز» می‌توان به توافق رسید.

--------------

بیشتر بخوانید

ورود اسرائیل به حساس ترین دوره مذاکرات برجام+عکس

------------------------------------

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۲۸ بهمن، در یک گزارش اختصاصی از قول «دیپلمات‌های غربی» خبر داد که در پیش‌نویس ۲۰ صفحه‌ای احیای برجام که در وین تهیه شده اقدامات دو جانبه‌ای برای بازگشت گام به گام ایران و آمریکا به اجرای تمامی تعهدات خود در نظر گرفته شده، ولی معافیت ایران از تحریم‌های نفتی شامل گام‌های اول نمی‌شود.
 
دور هشتم مذاکرات با هدف احیای برجام با شرکت نمایندگان ایران، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان و اتحادیه اروپا و آمریکا در وین ادامه دارد و دولت‌های غربی در روزهای اخیر هشدار داده‌اند که برای رسیدن به توافق فقط چند روز وقت باقی مانده است.
 
 
روسای هیئت‌های نمایندگی کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات می‌گویند بخش اعظم پیش‌نویس این توافق تکمیل شده، ولی هنوز چند موضوع اختلاف‌برانگیز باقی مانده است.
 
در واکنش به گزارش اختصاصی رویترز، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در توییتر نوشت: «توافق نهایی برای صدور مجوز بازگشت آمریکا به برجام با گزارش بی‌منبع تحریف‌شده‌ای که شایعه‌سازی کرده است، بسیار متفاوت خواهد بود.»
 
همزمان پنج‌شنبه شب، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی،‌ ایرنا، پس از آن که خبر توییت آقای خطیب‌زاده را منتشر کرد خود در واکنش به گزارش رویترز آن را جزئی از «بازی فکت‌شیت‌ها» خواند و نوشت: «بازی فکت‌شیت‌ها در موعد تصمیم‌گیری سیاسی طرف‌های مذاکره‌کننده، با انتشار خبر غیرقابل استناد رویترز آغاز شده و برای تاثیرگذاری بر تصمیم تیم‌های مختلف، در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.»
 
گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از «سه دیپلمات غربی مطلع از روند گفت‌وگوها» نوشته شده، اما به نام آنها اشاره نکرده بود.

 

---------------------

بیشتر بخوانید

جمهوری‌خواهان به بایدن گفتند برجام را لغو می کنیم

---------------------------------------------------
به گفته این دیپلمات‌ها، در پیش‌نویس توافق مورد مذاکره که بیش از ۲۰ صفحه است روند دقیقی برای بازگشت گام به گام ایران و آمریکا به اجرای تعهدات خود در قبال برجام ترسیم شده است که مهم‌ترین مورد آن توقف غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالاتر از پنج درصد است.
 
گام‌های دیگری که در پیش‌نویس توافق ذکر شده است آزاد کردن حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران است که به دلیل تحریم‌های آمریکا در بانک‌های کره جنوبی مسدود شده‌ و آزادی تمامی شهروندان غربی از زندان‌های ایران است که رابرت مالی، مسئول هیئت مذاکره‌کننده آمریکا، آن را به عنوان یک شرط الزامی برای رسیدن به توافق تعیین کرده است.
 
اما وزارت خارجه در حالی گزارش رویترز را «شایعه‌سازی» خوانده که در روز پنج‌شنبه نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نیز به این گزارش واکنش نشان داد، اما آن را تکذیب نکرد.
 
در همین حال پنج‌شنبه شب خبرگزاری فرانسه به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از «پیشرفت قابل توجه» در مذاکرات در وین خبر داد.
 
این مقام آمریکایی تاکید کرده است که اگر طرف ایرانی از خود «جدیت نشان دهد» می‌توان تنها «در عرض چند روز» به توافق رسید و برجام را احیا کرد. او همچنین گوشزد کرده است که هر چیزی «فراتر از این زمان» بازگشت به توافق را «در خطر جدی» قرار خواهد داد.
 
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز چهارشنبه گفته بود که ایران برای رسیدن به توافق نهایی چند روز بیشتر فرصت ندارد و سایر دولت‌های غربی از جمله وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده‌اند چند روز آینده سرنوشت‌ساز است.
 
هدف نهایی این مذاکرات بازگشت به روح توافق هسته‌ای تیرماه سال ۱۳۹۴ بین ایران و قدرت‌های جهانی یعنی لغو تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های مهم صنایع و صادرات نفت در ازای محدود کردن فعالیت‌های هسته ای تهران و طولانی کردن زمان لازم برای تولید اورانیوم غنی شده مورد نیاز ساخت سلاح هسته‌ای است.
 
دولت دونالد ترامپ در اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و پس از چند ماه تحریم‌های شدید علیه ایران را از سر گرفت. حکومت ایران در واکنش به این اقدام آمریکا اجرای بخشی از تعهدات خود در قبال برجام را متوقف کرد و حجم و حد نصاب غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داد./
https://www.asianews.ir/u/5i7
اخبار مرتبط
شماری از جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌ جمهور‌ این کشور، هشدار دادند در صورتی که توافق هسته‌ای با ایران به تائید کنگره نرسد، سرنوشتی همچون برجام پیدا خواهد کرد.
چند شایعه درباره مذاکرات برجام سبب شد بازار دلار بهم بریزد.
در حالی که اخبار حاکی از نزدیک شدن مذاکرات هسته‌ای وین به مرحله حساس و نهایی خود است، اسرائیل در اقدامی غیرمنتظره روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن یک هیات دیپلماتیک به وین اعزام کرد تا در جریان گفت‌وگوها قرار گیرد.
یک مقام آمریکایی در مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی کشورش در بحرین به نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل،گفت که این مقر در حال حاضر در حال آزمودن ده‌ها شناور بدون سرنشین رباتیک اسرائیلی در چارچوب تمرینات دریایی در خلیج فارس است.
گزارش ها حاکی از این است که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از احیای برجام ناامید شده است.
سناتورهای ارشد آمریکا طرحی به سنای این کشور تقدیم کرده‌اند که لغو تحریم‌های اصلی آمریکا علیه جمهوری اسلامی را منوط به توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران می‌کند.
در بیانیه امسال ۲۲ بهمن از دولت، مجلس و قوه‌ قضاییه تقدیر و گفته شده است که آمریکا برای ایران «نقشه‌های شوم» دارد‌.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت که مذاکرات با ایران به یک «مرحله فوری» رسیده است و اگر توافقی در هفته‌های آینده حاصل نشود، بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران «غیرممکن» خواهد بود.
در حالی که مشاور امنیت ملی اسرائیل، به ایالات متحده پرواز کرده است تا با جیک سالیوان دربارهٔ برجام و ایران گفت‌وگو کند، سناتورهای جمهوری‌خواه به رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار دادند در صورتی که بازگشت واشینگتن به توافق برجام به رای سنا منوط نشود، آنها از احیای آن جلوگیری می کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید