صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۶:۳۲
کد خبر: 8323
گزارشگر: 213
۷۸۲
۰
۰
۶
یادداشت/مهدی کریمی تفرشی

کارآفرین ایرانی باید تسلیم ناپذیر شود!

کارآفرین ایرانی باید تسلیم ناپذیر شود!
در حالی که کشور ایران اقتصادی مبتنی بر عوامل تولید دارد و هنوز نیروی کار به شکل کاملا تخصصی مورد استفاده قرار نمی گیرد، کارآفرینی و ورود به فضای کسب و کار و تولید بویژه در شرایط بحران اقتصادی، رکود و تحریم، ویژگی های شخصیتی منحصربفرد در کنار همت عالی و تسلیم ناپذیری را می طلبد.

به گزارش آسیانیوز، کارآفرینی و ورود به فضای کسب و کار و تولید بویژه در شرایط بحران اقتصادی، رکود و تحریم ویژگی های شخصیتی منحصربفرد در کنار همت عالی و شهامت مبارزه و تسلیم ناپذیری را می طلبد. توانایی مقابله با مشکلات، محدودیت ها و شکست ها از ویژگی هایی است که یک کارآفرین باید آن را داشته باشند.

------------

بیشتر بخوانید

ایران تولیدکننده بزرگ حبوبات؛ چرا محصول کشاورزان خریداری نمی شود؟!
----------------------------------------------------

وقتی تصمیم به ورود به فضای کسب و کار و کارآفرینی می گیرید باید در وهله اول به نوعی خودارزیابی از توانایی ها، مهارت ها و ویژگی های فردی و اجتماعی و روحیات خود داشته و توانمندی مدیریت بحران را در خود بررسی نمایید.

اگر چه ایران به لحاظ تولید ناخالص داخلی در رتبه 18 قرار دارد ولی بر اساس پتانسیل‌های بالقوه سرزمینی (وسعت سرزمین، دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی، تعداد همسایگان، بازار منطقه‌، کریدورهای حمل و نقل و ....) و نیروی انسانی (تعداد جمعیت در سن کار و میران تحصیلات)، ایران می‌تواند در رتبه 12 در جهان قرار گیرد و جزو اقتصادهای پیشرو در جهان به شمار آید.

کشور ایران هنوز اقتصادی مبتنی بر عوامل تولید دارد. به عبارتی هنوز نیروی کار به شکل کاملا تخصصی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

در گزارش سال 2017 موسسه جهانی" کارآفرینی و توسعه" شاخص جهانی کارآفرینی، رتبه ایران در میان کشورهای جهان، ۸5 و در میان کشورهای منطقه در رتبه 16 قرار گرفته است . که این موضوع جای تامل بسیار دارد.

حمایت از تولید داخلی و توجه به صنعتگران ایرانی از مهم ترین عوامل برای ایجاد اشتغال پایدار و افزایش بهره وری داخلی است.

همچنین نقش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در توسعه و ارتقاء کیفیت صنایع و تولیدات یک نقش کلیدی است و این در حالی است که از یک سو دست‌اندرکاران صنعت و از سوی دیگر فارغ‌التحصیلان به اهمیت جایگاه خود پی نبرده‌اند و این موضوع توجه نهاد های علمی و اجرایی تصمیم گیر را در این زمینه طلب می‌کند.

بنابراین داشتن یک پشتوانه خوب مالی و سرمایه بالا بهیچ عنوان تضمین کننده یک حضور موفق و پابرجا در عرصه تولید صنعت و کسب و کار نیست و داشتن هوش اقتصادی و یادگیری اصول و مبانی مدیریت بحران و مهارت های خاص کسب و کار و بویژه روحیه جهادی مبارزه با مشکلات و چالش ها و تبدیل آن به فرصت ها از ملزومات کلیدی حضور موفق در عرصه کسب و کار و کارآفرینی است.

---------------------

بیشتر بخوانید 

فناوری؛ ضرورت کسب و کار

--------------------------------------------------

ارزش آفرینان کسانی هستند که به چیزی ورای سود و منافع مادی از یک کسب و کار توجه می کنند. آنان که در هر شرایطی از جمله فشار و تحریم های اقتصادی تامین نیازهای اساسی مردم و حفظ کیفیت و رضایت مصرف کننده در اولویت اهداف و خط مشی آنهاست و در هر شرایطی چرخه تولید را از حرکت باز نمی دارند.

مرکز تجارت بین الملل سازمان همکاری‌های اسلامی که مقر آن در مالزی است، در راستای ترویج و توسعه تجارت بین کشورهای اسلامی، پس از ارزیابی نامزدهایی از 57 کشور اسلامی توسط شورای عالی داوران بین‌المللی، 38 نفر از مدیران برتر را از سراسر دنیا به عنوان برندگان جایزه توسعه ‏کارآفرینی جهان اسلام انتخاب و معرفی کرد.

در این مراسم اینجانب این افتخار را داشتم که به عنوان نماینده ایران موفق به دریافت جایزه کارآفرین برتر جهان اسلام شوم تا افتخاری دیگر در اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی در سطح جهان رقم بخورد./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/5il
اخبار مرتبط
در حالی که ایران پتانسیل کافی و لازم را برای رسیدن به خودکفایی در تولید حبوبات دارد، اما آمار وزارت جهادکشاورزی نشان می‌دهد که حجم واردات برخی از اقلام حبوبات به کشور هر ساله افزایش پیدا می‌کند؛ به‌‌طوری که در حال حاضر ایران یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان حبوبات در دنیاست و سوال اینجاست که چرا این قبیل محصولات نباید از کشاورزان کشور خریداری شود؟
هزینه‌کرد در آموزش و مشاوره به منزله یک سرمایه‌گذاری سودآور است که افق‌های روشنی را پیش چشم بنگاه‌های اقتصادی گشوده و سازمان را برای آینده مجهز می‌کند.
سرعت رشد فناوری و تکنولوژی بسیار زیاد است و اگر صاحبان کسب و کار نتوانند خود را با این سرعت تطبیق دهند، به طور حتم با شکست و پسرفت مواجه خواهند شد.
اگر چه رویای داشتن یک کسب و کار موفق و درآمد زا، بسیار وسوسه انگیز و جالب است اما داشتن یک رویا، به تنهایی تضمینی برای موفقیت نیست.
ماشین‌آلات مورد نیاز صنایع غذایی اکنون در کشور قدیمی و فرسوده است و نمی‌توان با این شیوه به تولید مناسب پرداخت؛ در حالی که از دیگر مشکلات این زمینه، استفاده از نیروی انسانی بیش از حد نیاز در خط تولید است.
افزایش نرخ ارز به شدت حاشیه سود اکثر صنایع کشور را کم کرده و هزینه‌های تولید آنها را افزایش داده است، زیرا رابطه‌ی نرخ ارز با واردات، رابطه‌ی معکوس و منفی است؛ یعنی با افزایش نرخ ارز، قیمت کالاهای وارداتی بالا می‌رود.
دایره دخالت دولت در امور اقتصادی به خصوص بخش تولید و قیمت‌گذاری طی چند سال اخیر گسترش یافته و تقریبا بسیاری از کالاها مشمول این لطف مخرب دولتی شده‌اند!
در راستای نقش ایران در جاده ابریشم، ایران بر سر چهار راه ترانزیتی دنیا قرار دارد، اما در سال‌های اخیر به این مقوله بی‌توجهی شده است.
چین برای تجارت به اروپا راه تجارت دریایی را در اختیار دارد، برای تجارت دریایی هم باید کشتی‌های این کشور در اقیانوس آرام از تنگه‌ای عبور کنند به نام «تنگه مالاکا» که در صورت مواجهه احتمالی با آمریکا آن تنگه عاملی برای توقف تجارت جهانی چین می شود.
نقش ایران و بخصوص بندر چابهار به عنوان یک شاهراه و گذرگاه مهم و بندر دریایی برای راه ابریشم و مرتبط ساختن خطوط دریایی به یکدیگر نقشی حیاتی است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید