صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ / ۲۱:۱۲
کد خبر: 8328
گزارشگر: 213
۲۹۶۵
۲
۰
۴
پدیده جدید اجتماعی در ایران با تایید چند همسری

چرا شوگرددی؟

چرا شوگرددی؟
در سال های اخیر در ایران در حالی که مردان جوان توانایی ازدواج ندارند، زنان و دختران به مردان مسن گرایش نشان می‌دهند و برخی مردان مسن حاضرند برای زنان جوانتر که گاه تفاوت سنی آن‌ها به بیش از ۳۰ سال می‌رسد، ماهیانه هزینه‌های میلیونی را انجام دهند؛ این قبیل مردان به «شوگرددی» معروف هستند.

به گزارش آسیانیوز، علاقه به ایجاد رابطه با افراد بزرگتر از سن خود در میان جوانان وجود دارد و این افراد به راحتی با این افراد ارتباط برقرار کرده و این رابطه را در میان دوستان و حتی فضای مجازی بدون هیچ ترس یا خجالتی فریاد می‌زنند.

-------------

بیشتر بخوانید

سخنان جنجالی «آرش فرزین» درباره ازدواج با دختر علی پروین+فیلم

------------------------------------------------

همه‌شان به فکر زندگی بهتر و امکانات بیشتر هستند و به همین خاطر سعی می‌کنند با فردی بزرگتر از خود ارتباط گرفته و و حتی ابایی ندارند که با مردی زن دار دوست شوند، برای آن‌ها فقط مهم این است که به خواسته خود که رفاه اجتماعی است، برسند.

آن‌ها می‌خواهند در میان همسالان خود یک سر و گردن بالاتر باشند و در یک خانه نسبتا خوب مستقل زندگی کرده و بتوانند خوب بپوشند و خوب بخورند.این افراد تنها راه رسیدن به این آرزو‌ها را در جیب مردی می‌بینند که به « شوگرددی» معروف است؛ مرد مسنی که حاضر است برای بودن با دختران و زنان جوانتر ماهیانه هزینه‌های میلیونی را انجام دهد و دختران نیز برای اینکه زندگی خوب داشته باشند، حاضرند با مردانی که گاه تفاوت سنی آن‌ها به بیش از ۳۰ سال می‌رسد زیر یک سقف باشند.

چرا شوگرددی؟ asianews


از آن عجایب چند سال اخیر جامعه ایرانی، در حالی که پسران جوان توانایی ازدواج ندارند، دختران به مردان مسن گرایش نشان می‌دهند، این مطلب درباره این گرایش حرف‌هایی دارد.یکی از شایع‌ترین ازدواج‌ها طی ۲ دهه اخیر ازدواج دختران جوان با مردان بسیار بزرگتر از خودشان است. ازدواج دختران جوان با مردان مسن اغلب به علت تحولاتی است که طی سال‌های اخیر در الگوی روابط زن و مرد رخ داده است. گسترش روابط دختران جوان با مردان مسن موجب شکل گیری روابطی می‌شود که در تقابل با هنجار‌ها و سنت‌های جامعه ایرانی قرار دارند.

شوگر‌ها از چه زمانی آمدند؟

  از اواسط دهه هفتاد بود که واژه «شوگر ددی» به دایره لغات مردم وارد شد. در آن زمان به مردان مسنی که حاضر بودند با دختران کوچکتر از خود ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها به نوعی در برابر سوء استفاده جنسی حمایت مالی کنند، « شوگر ددی » می‌گفتند.

----------

بیشتر بخوانید

نشانه های «نگران کننده» طلاق

----------------------------

در آن زمان بیشترین شوگر ددی‌ها حاجی‌ بازاری‌ها بودند، اما کم‌کم این فرهنگ غلط گسترش یافت و در ابتدای دهه ۹۰ به امری عادی تبدیل شد.

حال با وجود مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر این موضوع افزایش یافته و حتی دامنه آن به شوگر مامی‌ها هم کشیده شده است. در این مورد پسران جوان و نوجوان از سوی زنان برای رسیدن به امیالشان استثمار شده و به نوعی به بردگی نوین گرفتار می‌شوند. این افراد برای رسیدن به پول حاضر هستند وارد رابطه با زنان شده و در ازای آن خرج ماهیانه خود را از آن‌ها دریافت کنند.


مشکلات عاطفی و شخصیتی ارتباط با شوگر‌ ددی ها و شوگر مامی ها

محسن مرادیان نژاد، جامعه شناس نیز در مورد مشکلات عاطفی و شخصیتی ارتباط با شوگر‌ها به جامعه ۲۴ گفت: معمولا افراد برای رفع خلاء مالی اقدام به ایجاد رابطه با افراد بزرگتر از خود می‌کنند و اصلا به موضوع ارتباط عاطفی فکر نمی‌کنند. در درصد کمی از ارتباطات شوگری خلاء عاطفی وجود ندارد و بیشتر این ارتباطات برای این ایجاد می‌شود که افراد نیاز‌های مالی خود را برطرف کنند. به احتمال بسیار زیاد طرف مقابل هم فقط به همین دلیل با دختران جوان ارتباط برقرار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در روابطی که افراد از یکدیگر انتظاراتی دارند هیچ وقت مهر و محبت ایجاد نمی‌شود، تاکید کرد: متاسفانه خانواده‌ها روی نیاز‌های مالی و اجتماعی فرزندان خود نظارت کافی را ندارند و همین باعث می‌شود افراد به سمت این بروند که می‌خواهند با یک انتخاب اشتباه آینده خود را تباه کرده و جوانی خود را در مسیری غلط طی کنند.

-----------------

بیشتر بخوانید

«پایداری جوانی» در زنان و افزایش سن بارداری/ زنان ۴۰ و ۵۰ ساله همانند ۲۰ ساله ها هستند!/سن شناسنامه ای بی اهمیت شد

-------------------------------------

به گفته مرادیان‌نژاد، افرادی که از آن‌ها به عنوان شوگر یاد می‌شود کمبود‌هایی دارند که حاضر هستند برای رفع این کمبود‌ها هزینه کنند، آن‌ها نیاز‌های عاطفی و جنسی خود را از طریق پول به دست می‌آورند و برای همین تعهدی به فرد مقابل خود ندارند و هرلحظه امکان دارد او را رها کند و به سراغ زندگی‌اش برود. در این موقع است که فرد روبرو تمام زندگی گذشته خود را باخته دیده و با مشکلات روحی و روانی روبرو می‌شود.

کار و اشتغال، تأمین مسکن، تأمین مخارج ازدواج و خرید لوازم مورد نیاز و پرداخت مهریه از جمله دلایل اصلی برای کاهش ازدواج عنوان شده است.

یک جامعه‌شناس با اشاره به دلایل کاهش ازدواج و لزوم ارائه راهکار و فرهنگ‌سازی برای مقابله با آن گفت: می‌توان نمونه‌هایی از خانواده‌های موفق را به جوانان نشان داد و البته باید بخشی از واقعیت جامعه را نیز پذیرفت و خروج از قاعده‌مندی را تحت نظر قرار داد.

حسن خدمتگزار، با اشاره به کاهش ازدواج در یک دهه گذشته اظهار کرد: دلایل کاهش ازدواج بر اساس ترتیب و اولویت نیستند اما می‌توان به مواردی اشاره کرد. یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش ازدواج، مسائل و مشکلات اقتصادی است.

وی افزود: کار و اشتغال، تأمین مسکن، تأمین مخارج ازدواج و خرید لوازم مورد نیاز و پرداخت مهریه از جمله دلایل اصلی برای کاهش ازدواج عنوان شده است.

خدمتگزار با اشاره به اهمیت و کارکرد خانواده، بیان کرد: کارکرد خانواده سنتی شامل چند مورد اساسی از جمله تنظیم روابط جنسی، ادامه نسل، تامین نیازهای مادی و عاطفی، تامین امنیت، حمایت در شرایط دشوار و به ارمغان آوردن اعتبار اجتماعی برای افراد است.

وی افزود: در جهان مدرن، این کارکردها از خانواده گرفته شده است و افراد برای تامین نیازهای گفته‌شده، آن‌ها را در بیرون از خانواده جست‌وجو می‌کنند. مثلا اگر یک فرد سال‌ها پیش ازدواج می‌کرد افراد خانواده و اقوام برای شروع زندگی به او کمک می‌کردند اما حالا این کمک به صورت وام و از طریق بانک صورت می‌گیرد.

این جامعه‌شناس ادامه داد: از این بدتر، امروزه، پدیده شوگر مامی‌ها و شوگر ددی‌ها رواج پیدا کرده است و در این پدیده، فضای اجتماعی جدیدی برای ارائه خدمات مالی و عاطفی جدید ایجاد شده است.

وی گفت: شوگر مامی(زن مسن) حاضر است که نیازهای مادی یک پسر جوان را رفع کند تا او در کنارش قدم بزند و یا اعتبار کسب کند. شوگر ددی‌ها(مردان مسن) نیز این گونه هستند. علی‌رغم اینکه در جامعه فکر می‌کنیم این مسائل وجود ندارد اما اگر فضای مجازی را ببینیم متوجه می‌شویم که چقدر برای رواج شوگر ددی‌ها و شوگر مامی‌ها فضا وجود دارد. در واقع اصطلاحات جدید و فرهنگ جدیدی می‌بینیم.

خدمتگزار با بیان اینکه درباره این پدیده‌ها آماری در دست نیست، گفت: در این زمینه آماری وجود ندارد اما می‌شود آن‌ها را رصد کرد. بخشی از این را می‌توان در فضای مجازی و واقعی دید اما این پدیده وجود دارد. در این خصوص زمینه‌های برآوردی اطلاعاتی وجود ندارد که البته طبیعی است زیرا مطرح کردن این مسائل باعث شکستن قبح آن می‌شود.

راهکار چیست؟
وی ادامه داد: مهم‌ترین موضوع، راهکار پیدا کردن برای دلایل کاهش ازدواج است اما چه کسی در این خصوص فرهنگ‌سازی می‌کند؟ می‌توان از رادیو، تلویزیون، رسانه‌ها، منبرها، سازمان تبلیغات و دانشگاه برای صحبت در این مورد استفاده کرد. اگر قادر به حل بخشی از این مسائل باشیم، قطعا می‌توان مسیر را پیدا کرد.

این جامعه‌شناس افزود: برای این کار می‌توان نمونه‌هایی از خانواده‌های موفق را به جوانان نشان داد و البته باید بخشی از واقعیت جامعه را نیز پذیرفت و خروج از قاعده‌مندی را تحت نظر قرار داد.

وی گفت: به عنوان مثال در یک زمانی آن قدر درباره اعتیاد و صحبت کردن درباره آن سخت گرفتیم که هیچ کس نمی‌توانست اطلاعات لازم را به دست بیاورد و در نهایت باعث رواج آن شد و تبدیل به بیماری شد اما بعد از آن، فضایی برای ترک اعتیاد افراد و کمک کردن به آن‌ها ایجاد و مسیر درمانی طی شد./(ایسنا)

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/5is
اخبار مرتبط
آرش فرزین، فرزند زنده یاد فرزین، خواننده پرسپولیسی، سخنانی جنجالی درباره علی پروین و ماجرای ازدواجش با دختر علی پروین را در یک مصاحبه بیان کرد.
هر دختر و پسری که در این روز بازداشت شود نکاح آنان شرعاً توسط منسوبین امارت صورت خواهد گرفت.
فرش قرمز فیلم «با من ازدواج کن» (Marry Me) در لس‌آنجلس بار دیگر صحنه ابراز محبت صمیمانه بن افلک و جنیفر لوپز شد و در یک صحنه بسیار پراحساس افلک، جنیفر را در آغوش گرفت و سر او را بوسید.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ از مصوبه افزایش وام ازدواج جوانان به ۱۵۰ میلیون تومان و همچنین پرداخت وام فرزندآوری خبر داده است.
مطابق با آخرین سرشماری کشور، اگر علت و توجیه رواج تعدد زوجین در کشور را کاهش آمار دختران مجرد در کشور و افزایش آمار ازدواج تلقی کنیم، باید بدانیم رواج پدیده چند همسری در کشور به افزایش آمار مردان مجرد در جامعه دامن می زند و این سوال در ذهن تداعی می شود که با جمعیت زیاد پسران و مردان مجرد در کشور چه باید کرد؟!
به عقیده روانشناسان مردان اصلا دوست ندارند که همسرشان در برابر دیگران از آنها ایراد گرفته و انتقاد کند.
براساس تحقیقات جهانی ۵۰ درصد افراد مجرد آماده‌اند تا سال ۲۰۲۲ را با شروع رابطه‌ای پرشور و عاشقانه آغاز کنند و به اصطلاح از پیله بیرون بیایند؛ چرا که روندهای آغاز روابط امسال خوب به نظر می‌رسند.
در طلاق عاطفی، زوج ها با اینکه زیر یک سقف زندگی می کنند؛ اما پیوند عاطفی آنها متزلزل و ناپایدار است یعنی مشکلات و افکار دیگری برایشان اهمیتی ندارد؛ در حالی که مسایل نگران کننده دیگری نیز قبل از طلاق عاطفی رخ می دهد که اغلب از آن بی اطلاعیم.
در حالی که به گفته تحقیقات پزشکی «پایداری جوانی» و «سن بارداری زنان» افزایش یافته، طبق آمار سازمان ثبت احوال نیز، میانگین سن ازدواج در کشور به نسبت ۵۰ سال گذشته حدود ۱۰ سال افزایش پیدا کرده است و این موضوع در اغلب کشورهای جهان مشاهده می شود؛ همچنانکه استاد دانشگاه تهران معتقد است در ازدواج و فرزندآوری سن زیستی و روانی مهم‌تر از سن شناسنامه‌ای است.
یزد - سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد گفت: مسؤلان باید طبق قانون زمینه ازدواج را برای جوانان فراهم و در این امر ایجاد انگیزه کنند
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
Sahar
۱۴۰۱/۰۵/۲۷
0
0
0

علت مجرد موندن و افزایش سن ازدواج کونی بودن پسرهای جدید هست . همه شون کونی و سو استفاده گر و خیانت کار و پولپرست و هرزه هستن و دوست دارن که سر بقیه رو شیره بمالن و هر چند ماه و هر سال با یه دختر جدید باشن و بعد که خسته شدن برن با یکی دیگه . دخترها هم گول اینارو میخورن و دیگه به کسی اعتماد ندارن و در نهایت ممکنه که با شوگرددی ازدواج کنن . کدوم آدم عاقلی با همچین پسرهایی ازدواج میکنه ؟؟؟؟؟؟

ناشناس
۱۴۰۲/۰۲/۰۴
0
0
0

شوگر یا همسن هردو یه،شکلن،فقط ضربه تنها چیزی که میدونم گاهی فک میکنم ... شاید مجردی به از متاهلی


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید