صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۱
کد خبر: 8352
گزارشگر: 213
۱۰۲۶
۰
۰
۳
بنا براظهارات سخنگوی وزارت خارجه و پایان گفت و گوهای هسته ای

احتمال «عدم دستیابی» به توافق/اروپا و آمریکا اراده ای برای توافق نهایی نشان ندادند/نتیجه در بخش سخت مذاکرات مبهم است

احتمال «عدم دستیابی» به توافق/اروپا و آمریکا اراده ای برای توافق نهایی نشان ندادند/نتیجه در بخش سخت مذاکرات مبهم است
سخنگوی وزارت خارجه امروز در نشست خبری هفتگی خود رسیدن به توافق را موکول به اقدام‌های آمریکا و اروپا کرد و گفت: «هنوز اراده‌ای از سوی اروپا و آمریکا ندیده ایم که تصمیمات اصلی گرفته شود.»

به گزارش آسیانیوز، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری خود گفت که موضوع‌های باقی‌مانده در وین از سخت‌ترین و کلیدی‌ترین موضوع‌هاست.

------------

بیشتر بخوانید

اقدام اسرائیل بعد از امضای توافق هسته ای
--------------------------------------

خطیب‌زاده روز دوشنبه دوم اسفند در نشست خبری هفتگی خود رسیدن به توافق را موکول به اقدام‌های آمریکا و اروپا کرد و گفت: «هنوز منتظر تصمیماتی هستیم که اروپا و آمریکا باید بگیرند و هنوز اراده‌ای از سوی آنها ندیده ایم که این تصمیمات گرفته شود.»

او با وجود تاکید بر این که مذاکرات پیشرفت زیادی داشته، اضافه کرد: «اگر در مورد دو سه موضوع باقی‌مانده تعهد طرف مقابل را ببینیم وارد فاز نهایی شدن خواهیم شد.»

خطیب‌زاده اشاره نکرد که چه موضوع‌هایی محل اختلاف طرفین مذاکره در وین است که حل آن‌ها باعث رسیدن به توافق می‌شود.

در روز‌های اخیر خوشبینی نسبت به رسیدن به توافق احیای برجام میان طرفین مذاکره افزایش یافته است با این حال ایران و غرب یکدیگر را به نداشتن جدیت لازم برای برداشتن گام‌های نهایی متهم می‌کنند.

خطیب‌زاده در این رابطه گفت: «مذاکره‌کنندگان ملت در وین با دقت و سختی در حال مذاکره هستند، ما تضامین حقوقی، سیاسی و اقتصادی خود را ارائه کردیم که برخی از آن‌ها را آمریکا نپذیرفته است.»

نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل یکشنبه شب اول اسفند با هشدار درباره پیامدهای توافق احیای برجام مدعی شد که ایران در جریان مذاکرات وین خواستار حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی و همچنین بسته شدن پرونده‌های هسته‌ای باز خود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده است.

----------

بیشتر بخوانید

ورود اسرائیل به حساس ترین دوره مذاکرات برجام+عکس

------------------------------------

 


در همین حال ۲۵۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه یکم اسفند در بیانیه‌ای اعلام کردند که توافق احیای برجام نباید بدون دریافت تضمین‌های لازم از غرب، اجرایی شود.

در یکی از بندهای بیانیه مجلس از دولت خواسته شده «تعهدات از سوی طرف غربی در لغو تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های نفتی و بانکی و برگشت پول صادرات ایران را به مجلس گزارش کند» و در صورت تایید و تصویب مجلس، گام‌های کاهشی در زمینه هسته‌ای را بردارد.

این در حالی است که نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه موضع کشورش را در مخالفت با هرگونه سازش هسته‌ای با ایران تکرار کرد و نسبت به تبعات یک توافق احتمالی در وین هشدار داد.

نخست وزیر اسرائیل توافق بر سر پرونده هسته ایران را «قریب‌الوقوع» خواند و نسبت به سستی و شکنندگی آن در مقایسه با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ هشدار داد.

بنت که پیش از نشست هفتگی دولت در بیت‌المقدس سخن می‌گفت مدعی شد که مذاکرات میان هیئت ایرانی و قدرت‌های جهانی بسیار پیش رفته و ممکن است که در کوتاه مدت شاهد دستیابی طرفین به توافقی تازه باشیم.

وی در عین حال تاکید کرد که توافق جدید ضعیف‌تر و شکننده‌تر از توافقی است که سال ۲۰۱۵ میان تهران و پنج به اضافه یک به دست آمد.

نفتالی بنت در حالی نسبت به حصول یک توافق قریب الوقوع میان ایران و قدرت‌های جهانی در وین هشدار داد است که دو روز پیش در بیت‌المقدس با هیئتی از نمایندگان حزب دموکرات آمریکا و در راس آن با نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان کنگره ایالات متحده دیدار و گفتگو کرده بود./

https://www.asianews.ir/u/5je
اخبار مرتبط
نخست وزیر اسرائیل که ظاهرا نسبت به حصول توافق احیای برجام مطمئن شده تاکید کرد و مدعی شد که کشورش خود را برای روز بعد امضای این توافق در همه سطوح آماده کرده است!
وزارت خارجه روز پنج‌شنبه گزارش خبرگزاری رویترز از وجود یک پیش‌نویس برای توافق برجام را «تحریف‌شده» و «شایعه‌سازی» خواند؛ در حالی که طبق اخبار روسای هیئت‌های نمایندگی کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات می‌گویند بخش اعظم پیش‌نویس این توافق تکمیل شده، ولی هنوز چند موضوع اختلاف‌برانگیز باقی مانده است.
یک مقام آمریکایی در مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی کشورش در بحرین به نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل،گفت که این مقر در حال حاضر در حال آزمودن ده‌ها شناور بدون سرنشین رباتیک اسرائیلی در چارچوب تمرینات دریایی در خلیج فارس است.
کوبی شابتای، رئیس پلیس اسرائیل بعد از رییس جمهور این کشور در حالی در دور آخر مذاکرات وین به امارات سفر کرد که اعلام شده نیروهای انتظامی دو کشور می‌خواهند مجرای رسمی ارتباطی برای گفت‌وگو درباره چالش‌های جنایی پیش روی یکدیگر بگشایند و همکاری کنند.
مقام‌های آمریکایی می گویند هر توافق هسته‌ای جدید، احتمالاً ایران را در موقعیتی قرار می‌دهد که به زمانی کمتر از یک سال برای تامین سوخت بمب اتم نیاز داشته باشد.
همچنانکه همه هیأت‌ها بر ضرورت رسیدن مذاکرات در آستانه توقف آن به مرحله «تصمیم سیاسی» آمریکا تاکید کرده اند، برت مک‌گرک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا، از احتمال زیاد عدم دستیابی به توافق با ایران سخن گفته است.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در اظهار نظری به صراحت اعلام کرد که «هرگز» موافق مذاکره مستقیم با دولت ایالات متحده نبوده است.
یک رسانه خارجی مدعی شده است که ایران تا حد امکان با طولانی کردن روند گفت و گوها به برنامه پیشرفته هسته‌ای خود ادامه می‌دهد؛ در حالی که قدرت‌های جهان به منظور ادامه مذاکرات، واکنشی نشان نداده اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید