صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۱
کد خبر: 8365
گزارشگر: 213
۱۶۱۰
۰
۰
۸
جت های اف ۵ یا کوثرها؛ کابین مرگ خلبان ها در تبریز

علت های اصلی کشته شدن خلبانان ارتش در جنگنده ها

علت های اصلی کشته شدن خلبانان ارتش در جنگنده ها
همچنانکه که از یازدهم خرداد امسال که آخرین تلفات هواپیماهای نظامی اف ۵ در دزفول اعلام و شهادت دو خلبان جوان آن مخابره شد، زمان زیادی نگذشته است، دیروز هم خبر حادثه ناگوار جان باختن دو خلبان دیگر در جت های اف ۵ باز هم جامعه را تلخکام کرد؛ در حالی که پیشینه قابل تامل این جت های جنگی و وضعیت آنها را در سال های اخیر نباید از نظر دور داشت.

به گزارش آسیانیوز، در حالی که از یازدهم خرداد امسال که آخرین تلفات هواپیماهای نظامی اف ۵ در دزفول اعلام و شهادت دو خلبان جوان آن مخابره شد، زمان زیادی نگذشته است، امروز هم خبر حادثه ناگوار جان باختن دو خلبان دیگر در جت های اف ۵ جامعه را تلخکام کرد؛ این در حالی است که پیشینه قابل تامل این جت های جنگی و وضعیت آنها را در سال های اخیر نباید از نظر دور داشت.

صبح  روز دوم اسفند 1400 جنگنده اف ۵ گردان ۲۱ شکاری ارتش به دلیل نقص فنی سقوط کرد و هر دو خلبان این جنگنده رزمی آموزشی همراه با یک شهروند عابر جان باخته اند.

پس از این سانحه سخنگوی ارتش درباره جزییات آن گفت هواپیمای آموزشی ارتش در بازگشت به پایگاه دچار اشکال فنی می‌شود و خلبانان برای کاهش تلفات در منطقه مسکونی، هواپیما را به محله کم جمعیت هدایت می‌کنند.
خلبانان جوان ایرانی در کدام جنگنده ها جان می دهند؟  

بنا بر گفته او، سرهنگ دوم صادق فلاحی و سروان علیرضا حنیفه زاد خلبانان این هواپیما کشته شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز گفت هواپیمای آموزشی ارتش در بازگشت به پایگاه دچار اشکال فنی شده است و ظاهرا  خلبانان برای کاهش تلفات در منطقه مسکونی، هواپیما را به محله کم جمعیت هدایت کرده است.

 

در پی این اتفاق و رخ دادن چندین سانحه هوایی مشابه در سال ها و دهه های اخیر با جنگنده های اف ۵ که به مرگ دلخراش خلبانان منجر می شود، نگاهی به پیشینه این جنگنده ها مساله ای درخور تامل است:

به گفته برخی کارشناسان صنعت هواپیما سازی و نظامی صندلی های پران جنگنده های اف ۵ آیی و اف نیروی هوایی ارتش از نوع مارتین بیکر مارک ۷ هستند که در ارتفاع پایین با عملکرد سست اغلب حادثه ساز می شوند و بنابر گفته برخی متخصصان گفته شده اگر جنگنده حادثه دیده به صندلی های صفر امروزی مجهز بود جان خلبان کابین عقب هنگان خروج اضطراری نجات می یافت.

همچنین با بررسی تصاویر به دست آمده از خبرنگاران و شاهدان خلبانان تنها فرصتی یک ثانیه ای پس از فرود آمدن برای خروج از جنگنده داشتند که در این زمان نجات یافتن آنها از کام مرگ ناممکن بود و جان باختن آنان را رقم زد...

 

ورود جنگنده ها به ایران

ورود این جنگنده ها به ابران در سال ۱۳۵۱ و زمان جنگ احتمالی ایران ‌‌عراق رقم خورده است که ۹ نمونه دو سرنشینه آن یعنی اف ۵ بی گردان های ۲۱ و ۲۲ شکاری را به وجود آوردند و تا قبل از انقلاب حدود ۹ فروند اف ۵ ایی و‌یک اف ۵ اف به پایگاه دو‌ شکاری تحویل داده شد...

سخن کوتاه کنیم که بنا بر اظهار نظرهای کارشناسان نظامی، از سال ۵۷ فعالیت های پروازی پایگاه ۲۱ شکاری رو به محدودیت گرایید و برخی خلبانان آن اخراج شدند؛ در حالی که برخی از  آنان همچنان در جنگ ایران و عراق داوطلبانه جانفشانی کردند..

پایان عمر صندلی های اف ۵ و ساخت صندلی های سریر ایرانی

براساس تحقیقات نظامی پس از محدودیت ها در پایگاه شکاری و عدم جایگزینی صندلی های غیر استاندارد با نوع پیشرفته آنها یعنی مارک ۱۰ در سال های آغازین دهه ۶۰ بسیاری از خلبانان نیروی هوایی ارتش جان خود را از دادند ..

و در نهایت سرنوشت صندلی ها با صندلی های «سریر» مختومه شد که در شرکت هسا که با کمک به اصطلاح تکنسین های روسی ساخته و بر روی دو فروند از جنگنده های رزمی ، آموزشی اف پنج و تعدادی از جت های اف ۵ بی سیمرغ جایگذاری شد که در حادثه ۱۱ خرداد امسال نیز پس از روشن شدن موتور جت اف ۵ بی سیمرغ در دزفول در اثر عملکرد ناگهانی، صندلی ها به بیرون پرتاب شدند و شهادت خلبان ها؛ حسین نامنی و کیانوش بسطامی را رقم زدند...

 

ارتباط جنگنده کوثر چند منظوره با اف ۵ 

این در حالی است که از سوی دیگر در سال 1397در برخی رسانه ها فرآیند رونمایی جنگنده آموزشی کوثر به عنوان نسخه ارتقا یافته اف ۵ نمایش داده شد؛ نسخه ای که به دلیل دیجیتالی شدن، اف ۵ را جا گذاشته ؛ ولی کارشناسان ساخت آن را نوعی مهندسی معکوس قلمداد کرده اند ..

حال سوال اینجاست که در چند سال اخیر و حتی روز گذشته کدام گزینه ها در پروازهای رزمی آموزشی به کار می رود؛ و جت هایی که تلفات می گیرند آیا ارتباطی با کوثرهای ارتقا یافته هم دارند؟!/

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/5jq
اخبار مرتبط
در حالی که جزییات بیشتری از سقوط هواپیمای ارتش در تبریز به دست آمده است، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت هواپیمای آموزشی ارتش در بازگشت به پایگاه دچار اشکال فنی شده است و ظاهرا خلبانان جوان که هر دو جان باختند برای کاهش تلفات در منطقه مسکونی، هواپیما را به محله کم جمعیت هدایت کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید