صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۲
کد خبر: 8367
گزارشگر: 213
۱۰۹۸
۰
۰
۳
انگیزه های تصویب طرح برای فضای مجازی

طرح صیانت؛ قطع اینترنت و خداحافظی با اینستاگرام؟

طرح صیانت؛ قطع اینترنت و خداحافظی با اینستاگرام؟
کلیات طرح «صیانت از فضای مجازی» در حالی امروز در مجلس تصویب شد که مخالفان آن هشدار داده‌اند که موضوع محدود به تحدید پیام‌‌رسان‌های خارجی مهم مانند اینستاگرام نیست و در صورت تصویب این طرح، محدودیت شدید در زمینه دسترسی به اینترنت ایجاد خواهد شد.

به گزارش آسیانیوز، کلیات طرح مجلس برای محدودسازی حداکثری اینترنت تصویب شد.

----------

بیشتر بخوانید

آماده اینترنت جهانی رایگان شویم؟
-----------------------------------------
کمیسیون مشترک مجلس که تحت عنوان «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» فعالیت می‌کند، با ۱۸ رای مثبت و یک رای منفی کلیات طرحی را که به گفته برخی کارشناسان در راستای محدودسازی حداکثری اینترنت و افزایش نظارت بر اینترنت تهیه شده است، تصویب کرد.

جلسه بررسی این طرح که عنوان آن « «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» اعلام شده و به طرح «صیانت» نیز مشهور است، روز سه‌شنبه سوم اسفند در حالی تشکیل شد که مجلس ایران درگیر بررسی بودجه سال آینده است و برخی نمایندگان اصرار داشتند که جلسه کمیسیون پس از پایان رسیدگی به بودجه تشکیل شود، ولی این درخواست مورد قبول نمایندگان حامی محدودیت اینترنت قرار نگرفت.

«طرح صیانت» پس از آن‌ در دستور کار مجلس قرار گرفت که رهبر انقلاب، در سخنرانی‌های متعدد، فضای مجازی در ایران را «ول و رها» خواند و از محدود نکردن آن توسط نهادهای مسئول انتقاد کرد.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشته که در جلسه کمیسیون مشترک، جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس، گفته است: «عده‌ای برای موافقت با این طرح با من تماس می‌گیرند و من را تهدید می‌کنند. این در حالی است که بعد از گذشت مدتی از آغاز به کار کمیسیون مشترک مردم هنوز نگران تصویب این طرح هستند.»

-----------

بیشتر بخوانید

اینترنت ماهواره ای «استارلینک» عملیاتی شد
-------------------------------------------------

مخالفان «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» هشدار داده‌اند که موضوع محدود به تحدید پیام‌‌رسان‌های خارجی مهم مانند اینستاگرام نیست و در صورت تصویب این طرح، تغییرات بنیادینی در نحوه فعالیت کاربران، نظارت بر اینترنت و پهنای باند ایجاد خواهد شد و هدف از آن اعمال محدودیت شدید در زمینه دسترسی به اینترنت است.

در صورت تصویب این طرح به‌عنوان قانون، چنان‌که در متن آن آمده است، از آن پس «همه داده‌ها نیز ضبط و نگهداری خواهند شد» و طبق این طرح، «ذخیره‌سازی و پردازش داده‌های کاربران ایرانی مطابق مصوبات شورا و ضوابط و مقررات مربوط» یک روال عادی خواهد بود.

بنابر این متن، همچنین مقرر شده که ایجاد و نگهداری و بهره‌برداری از گذرگاه‌های مرزی اینترنتی از سوی بخش خصوصی و غیردولتی بعد از لازم‌الاجراشدن این قانون ممنوع شود و این امر به‌دست نظامیان سپرده خواهد شد.

منتقدان همچنین می‌گویند حامیان این طرح به دنبال اعمال فیلترینگ گسترده‌تر و پس از آن جایگزینی برخی اپلیکیشن‌ها هستند. یکی از اپلیکیشن‌های پیشنهادی اپلیکیشن روبینو است که قرار است جایگزین اینستاگرام شود.

این اپلیکیشن را یک شرکت‌ وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اداره می‌کند. ستاد اجرایی فرمان امام، بزرگ‌ترین هلدینگ اقتصادی وابسته به دفتر رهبر انقلاب است.

برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری دولت ایران برای محدودیت بیشتر اینترنت در حالی صورت می‌گیرد که «خانه آزادی» (فریدم هاوس) در گزارش تازه خود مربوط به سال ۲۰۲۱، شاخص آزادی اینترنت کشورهای جهان را اعلام کرد و در این جدول ایران یکی از بدترین کشورها با کمترین آزادی اینترنت -حتی پایین‌تر از کشورهایی همچون بلاروس، ازبکستان و پاکستان- رده‌بندی شده است.

برخی مسوولان در ایران به‌موازات پیگیری برای تصویب این طرح، سال‌ها است که به دلایل امنیتی ، تحت عنوان راه‌اندازی «شبکه ملی» درصدد جدا کردن اینترنت داخلی (اینترانت) از اینترنت جهانی هستند. این طرح که از آن به‌عنوان «کلید قطع ارتباط با اینترنت جهانی» نام می‌برند، قرار است تا پایان سال ۱۴۰۲ نهایی شود.

برخی مقام‌های پیشنهاد داده‌اند که در مسیر ایجاد شبکه ملی اطلاعات از تجربه کشورهایی چون روسیه و چین استفاده شود.

--------------

بیشتر بخوانید

پروژه اینترنتی استارلینگ مردم جهان را به اطلاعات آزاد می رساند/ایجاد کارگروهی برای مقابله با اینترنت ماهواره ای در ایران
--------------------------------------------

یشتر بخوانیداز سوی دیگر، در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی درباره کاهش عامدانه سرعت اینترنت برای اختلال در دسترسی به شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار مانند اینستاگرام منتشر شده است.

در همین زمینه، روز گذشته وب‌سایت زومیت که اخبار حوزه فناوری را پوشش می‌دهد، در گزارشی نوشت که برخی شرکت‌های اینترنتی گفته‌اند پهنای شبکه‌های خارجی مانند اینستاگرام، واتس‌اپ، تلگرام و کلاب‌هاوس «به‌عمد کم شده است».

روزنامه «اعتماد»، چاپ تهران، نیز روز دوم اسفند در گزارشی نوشت که یکی از اهداف کاهش سرعت در اینترنت محدود کردن دسترسی به شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار است و «به نظر می‌رسد اتفاقی که برای پیام‌رسان وایبر در سال ۹۴ افتاد، قرار است برای اینستاگرام نیز رخ ده
د و پهنای باند آن به قدری کاهش یابد که عملاً کاربران فراموش کنند که شبکه اجتماعی‌ای به نام اینستاگرام وجود داشته است»./

https://www.asianews.ir/u/5js
اخبار مرتبط
یزد - مهندس علی جم با اشاره به تخلیه حساب بانکی برخی مردم با دریافت پیامک جعلی کلاهبرداران ، گفت :کلاهبرداران با ارسال پیامک‌های هشدار قطعی برق و قراردادن لینک‌های جعلی در پیامک‌های ارسال شده، با ترغیب هموطنان به ورود و ثبت نام در وب سایت جعلی و دریافت اپلیکیشن جعلی برق من ، حساب آنان را خالی می کنند
تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا پس از رسیدن به مقصد نهایی خود نخستین داده‌های خود را اواسط سال جاری ارسال خواهد کرد؛ دانشمندان تا پایان سال، نتایج پروژه‌ای را که هدف آن نقشه‌برداری از ساختار ابتدایی در کیهان است، به دست خواهند آورد و سرآغاز تشکیل کهکشان‌ها را مشاهده خواهند کرد.
در حالی که مدت هاست شبهه و نگرانی های بسیاری در خصوص فیلتر اینستاگرام وجود دارد، به تازگی سامانه رادار ابرآروان اختلال گسترده‌‌ای در شبکه اجتماعی اینستاگرام نشان می دهد که بیشتر در اپراتورهای همراه‌اول و ایرانسل در اغلب شهرهای کشور دیده می‌شود.
بحث داغ اینترنت ماهواره‌ای با اخبار مطرح شده از سوی ایلان ماسک درباره توسعه وسیع این فناوری، در سراسر جهان پرطرفدار شده است؛ این فناوری به طور جدی در ایران زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که وی در پاسخ به توییت یک ایرانی گفت: به بهترین شکل ممکن پشتیبانی خواهیم کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید