صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۵
کد خبر: 8368
گزارشگر: 213
۲۳۴۵
۰
۰
۳
برنجی که قرار است به دست مردم ایران برسد

عرضه دولتی برنج هندی و پاکستانی به جای برنج ایرانی!+قیمت ها

عرضه دولتی برنج هندی و پاکستانی به جای برنج ایرانی!+قیمت ها
شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد انواع برنج وارداتی دانه بلند که توسط این شرکت در بازار توزیع می‌شود، محصول دو کشور هندوستان و پاکستان است.دو کشور هندوستان و پاکستان است.

به گزارش آسیانیوز، شرکت بازرگانی دولتی ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد که انواع برنج وارداتی ۱۱۲۱ دانه بلند که توسط این شرکت در بازار توزیع می‌شود، محصول دو کشور هندوستان و پاکستان است.

------------

بیشتر بخوانید

برنج ۱۰۰ هزار تومانی از سفره ایرانی‌ پر کشید!
------------------------

ایرنا نوشت، شرکت بازرگانی دولتی ایران، در اطلاعیه‌ای درباره انواع برنج خارجی به هموطنان سراسر کشور اعلام کرد: انواع برنج وارداتی ۱۱۲۱ دانه بلند که از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران در بازار توزیع می‌شود محصول دو کشور هندوستان و پاکستان است.

به‌تازگی برخی رسانه‌ها از روی ناآگاهی، این نوع برنج را مختص کشور هندوستان دانسته و سبب شبهه در جامعه شده‌اند که تاکید می‌شود واریته این نوع برنج در هر دو کشور یاد شده کشت می‌شود و با دو نام برنج ۱۱۲۱ هندی و پاکستانی به بازار جهانی عرضه می‌شود.

همچنین عباس عسکرزاده، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، با اعلام نرخ انواع برنج ایرانی و خارجی اعلام کرد: قیمت فروش برای مصرف کننده به منظور پیشگیری از افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها برای هر کیلوگرم برنج طارم ایرانی درجه یک ۶۵ هزار تومان، برنج طارم درجه دو ۶۰ هزار تومان، برنج ایرانی شیرودی ۴۲ هزار تومان، برنج هندی وارداتی ۳۰ هزار تومان و برنج پاکستانی وارداتی ۳۱ هزار تومان تعیین شده است.

-----------

بیشتر بخوانید

برنج در داخل «۹۰ هزار تومان» شده و ۳۳ هزار تومان صادر می‌شود!
--------------------------------------------

همچنین، قیمت برنج‌های وارداتی که توسط شرکت خدمات بازرگانی تهیه شده به‌ازای هر کیلوگرم برنج هندی ۱۱۲۱ مبلغ ۲۴ هزار تومان، پاکستانی ۱۱۲۱ مبلغ ۲۵ هزار تومان و تایلندی مبلغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است./تجارت نیوز

این در حالی است که بر اساس  قیمت گذاری دستوری و بخشنامه جدید معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی بین ۴۲ هزار تا ۶۵ هزار تومان اعلام شد. همچنین برنج وارداتی هندی و پاکستانی بین ۱۲٫۵ هزار تا ۳۱ هزار تومان قیمت خورد. اما آیا این سیاست منجر به کاهش واقعی قیمت‌ها در بازار می‌شود؟

در پاسخ به این پرسش دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: این قیمت‌ها نه مبنای دقیقی دارند و نه منجر به ارزان‌شدن برنج در بازار می‌شوند.

 مسیح کشاورز اظهار کرد: در واقع این سومین تصمیم اشتباه دولت در رابطه با تنظیم این بازار است که طی مدت اخیر از وزارت جهاد کشاورزی خارج شد. قیمت‌گذاری دستوری نتیجه‌ای جز ایجاد فضای پلیسی در بازار ندارد.

او افزود: دولت که خود نرخ ارز را هر روز بالا و پایین می‌کند، حال چطور تولیدکننده و واردکننده را وادار به ارائه کالا با قیمتی ثابت می‌کند؟ از سوی دیگر، نباید تمام برنج واردشده از هند و پاکستان را در یک سبد گذاشت. این‌ها از مزارع و شرکت‌های مختلف و توسط واردکنندگانی متفاوت به ایران رسیده‌اند.

وی همچنین توضیح داد: برخی واردکنندگان، برنج را با هزینه بیشتر از قیمت‌‌های دستوری وارد کرده‌اند. با این شرایط ممکن است گروهی از آن‌ها فعالیت خود را متوقف سازند.

------------

بیشتر بخوانید

ماجرای پرضرر فروش اینترنتی برنج برای مردم

--------------------------------


دلیلی برای کاهش قیمت وجود ندارد
به نقل از تجارت نیوز، کشاورز همچنین درباره مبنای قیمت‌گذاری‌ها تشریح کرد: قیمت‌های اعلامی هیچ سنخیتی با آنالیزهای ما ندارد. البته شاید ارزش واقعی برنج ایرانی اکنون پایین‌تر از ۵۰ هزار تومان باشد، اما کشاورز، واسطه و توزیع‌کننده به شرایط بازار نگاه می‌کند. آن‌ها دیگر مجوز فروش برنج با قیمت ۶۰ هزار تومان را هم دریافت کردند. با این حال وقتی می‌دانند که با راهکارهای مختلف می‌توانند محصول خود را تا شب عید با قیمت بالاتری عرضه کنند، چرا باید نرخ پایین‌تری اعلام کنند؟

 بحرانی جدی‌تر
این مقام صنفی همچنین اعتقاد دارد: دولت در بحرانی که خود ایجاد کرده تصمیم‌گیری می‌کند. این تصمیمات خود بحران جدید و جدی‌تر هستند. بی‌توجهی دولت به شرایط بازار و عدم همکاری با بخش خصوصی ازجمله دلایل بروز این مشکلات محسوب می‌شود./

https://www.asianews.ir/u/5ju
اخبار مرتبط
«قیمت‌گذاری دستوری»؛ گویا اولین و آخرین ایده دولت‌ها در مواجهه با هر بحرانی است و این بار نیز نوبت به بازار برنج رسید که زیر تیغ قیمت‌گذاری دستوری دولت قرار بگیرد و سوال این است که آیا واردات برنج محدود و قیمت برنج ارزان خواهد شد؟
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در حالی اعلام کرد که دولت برنج را حدود ۱۷۰ درصد گران‌تر به مردم می فروشد که در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی و طارم ایرانی بین ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان است و آمارهای گمرک نشان می‌دهد که همین برنج با نرخ حدودی ۳۳ هزار تومان به کشورهای دیگر صادر می‌شود.
در حالی دولت با عرضه اینترنتی می خواهد بازار برنج را کنترل کند که برنج ۳۵ هزار تومانی ابتدای امسال، حالا به قیمت ۹۵ هزار تومان در سفره خانوار ارزش پیدا کرده است.
یزد - مدیرکل تعزیرات حکومتی استان از کشف و ضبط مقادیری برنج تقلبی از فروشگاه های استان خبر داد
در حالی که ایرانی‌ها سالانه بیش از سه میلیون تُن برنج مصرف می‌کنند، امروز قیمت برنج در بازار تا ۹۵ هزار تومان هم بالا رفت؛ اتفاقی که ممکن است باعث حذف کامل برنج از سفره ایرانی‌ها شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید