صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۰
کد خبر: 8392
گزارشگر: 213
۸۴۹
۰
۰
۴
آشوب اقتصادی در تجارت های جهانی با جنگ علیه اوکراین

تکان های شدید بازارهای اقتصادی و سهام با آغاز حمله روسیه/نفت و طلا به اوج رسید

تکان های شدید بازارهای اقتصادی و سهام با آغاز حمله روسیه/نفت و طلا به اوج رسید
با آغاز حمله روسیه به اوکراین بازارهای سهام در سراسر دنیا همگی افتی شدید را تجربه کردند و وضعیت طلا و نفت نیز شوکه کننده شد.

به گزارش آسیانیوز، در پی حمله روسیه به اوکراین و آغاز جنگ میان این دو کشور، بازارهای کالاهای اساسی و مالی به شدت تحت تاثیر قرار گرفتند.

-----------

بیشتر بخوانید

جزییات عرضه اولیه جدید در هفته آینده/تکان عجیب بازارهای مالی در تلاطم جنگ اوکراین و مذاکرات وین
-------------------------------------------
در پی حمله روسیه به اوکراین و آغاز جنگ میان این دو کشور، بازارهای کالاهای اساسی و مالی به شدت تحت تاثیر قرار گرفتند.

بازارهای سهام در سراسر دنیا همگی افتی شدید را تجربه کردند. شاخص اس‌اندپی بیش از دو درصد افت کرد. بورس ژاپن افتی ۱٫۴ درصدی را تجربه کرد و شاخص یورو استاکس هم ۳٫۷ درصد ریخت.

این در حالی بود که بازدهی اوراق خزانه آمریکا با افتی ۱۲ واحد درصدی به ۱٫۸۷ درصد رسید.

قیمت هر بشکه نفت برنت با عبور از مرز ۱۰۰ دلاری به بشکه‌ای ۱۰۲ دلار رسید. نفت وست تگزاس اینترمدییت هم با حدود پنج درصد رشد بشکه‌ای ۹۷ دلار شد.

اونس جهانی هم به روند صعودی روزهای اخیر خود ادامه داد. طلا که به صورت سنتی دارایی امن به حساب می‌آید با حدود دو درصد رشد حالا در محدوده ۱۹۴۰ دلاری معامله می‌شود.

بازار ارزهای دیجیتال هم از این قاعده مستثنی نبوده و ارزش این بازار در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۰ درصد ریخته است. در حال حاضر بیت‌کوین در کانال ۳۴ هزار دلاری و اتریوم در کانال ۲۳۰۰ دلاری معامله می‌شوند.

در پی این حملات ارزش روبل روسیه هم با افتی چشمگیر مواجه شد. در معاملات امروز هر دلار معادل ۸۹٫۸۹ روبل ارزش داشت که نشان از افت حدود ۱۰ درصدی ارزش روبل در برابر دلار آمریکا دارد.(تجارت نیوز)

به گزارش آسیانیوز ، این در حالی است که قیمت نفت خام در روز سه‌شنبه، ۲۲ فوریه، به بالاترین حد خود در هفت سال گذشته رسید و ۹۹.۵۰ دلار شد؛ اما روز چهارشنبه با دو دلار کاهش قیمت، به بشکه‌ای ۹۷.۲۵ دلار کاهش یافت. قیمت نفت خام وست اینترمدیت آمریکا نیز روز سه‌شنبه به بالاترین حد خود از سال ۲۰۱۴ تاکنون صعود کرد و بشکه‌ای ۹۶ دلار قیمت‌گذاری شد و در پایان روز به ۹۲.۳۵ دلار رسید. این در حالی است که بازار روز دوشنبه به دلیل تعطیلات رسمی بسته بود.

به نقل از رویترز در پی صعود قیمت نفت، نوربرت راکر، تحلیلگر اقتصادی، به رویترز گفت که بازار نفت متاثر از نگرانی‌ها و رفتارهای ژئوپلیتیکی، متلاطم شده است. او پیش‌بینی کرد در صورت ادامه روند کنونی، قیمت نفت در مدت کوتاهی سه‌رقمی شود.

اندی لیپو، رئیس انجمن نفت لیپو، نیز گفت که در صورت ادامه تنش‌ها، ممکن است قیمت نفت خام به بشکه‌ای ۱۱۰ دلار صعود کند.

یکی از مقام‌های بریتانیا روز سه‌شنبه حرکت روسیه به سمت شرق اوکراین را هم‌رده بحران موشکی کوبا ارزیابی کرد.

بحران موشکی کوبا که از آن به‌عنوان «بحران کاراییب» نیز یاد می‌شود، در سال ۱۹۶۲ اتفاق افتاد و در جریان آن، ایالات‌متحده و شوروی سابق در یک درگیری ۱۳ روزه مقابل هم قرار گرفتند. تحلیلگران می‌گویند این بحران می‌توانست به یک جنگ هسته‌ای تبدیل شود.

بحران اوکراین و مقاومت کشورهای عضو اوپک برای عرضه بیشتر نفت خام بازار نفت را متاثر کرده است اما در صورت احیای برجام، با بازگشت روزانه یک‌میلیون بشکه نفت خام ایران به بازار، وضعیت متعادل‌تر می‌شود./

https://www.asianews.ir/u/5kh
اخبار مرتبط
در حالی که خبر عرضه اولیه در هفته آینده زمزمه شده است، بازار سرمایه جزو اولین بازارهایی است که از مذاکرات وین تاثیر می گیرد و تمامی اخبار مثبت و منفی بر معاملات تاثیر گذار است.
ولادیمیر پوتین شامگاه دیروز، فرمانی مبنی بر شناسایی استقلال دو منطقه جدایی‌طلب لوهانسک و دونتسک را که تحت کنترل شورشیان شرق اوکراین است، امضاء کرد و گفت: ناتو به طور کامل خواسته‌های امنیتی روسیه را نادیده گرفته است و غرب را متهم کرد که در صدد است نگرانی‌های امنیتی روسیه را نادیده بگیرد.‎
سخنگوی وزارت خارجه امروز در نشست خبری هفتگی خود رسیدن به توافق را موکول به اقدام‌های آمریکا و اروپا کرد و گفت: «هنوز اراده‌ای از سوی اروپا و آمریکا ندیده ایم که تصمیمات اصلی گرفته شود.»
بازارهای مالی به اخبار جنگ روسیه واکنش نشان داده‌اند؛ به گونه‌ای که اونس جهانی افزایشی است و نفت نیز گران شد.
براساس یک گزارش و فیلمی که امروز از خارج ساختمان سفارت روسیه در کی‌یف گرفته شده است، دود سفیدی از دودکش ساختمان سفارت روسیه بر می‌خیزد و طبق این خبر دیپلمات‌های روسی در حال سوزاندن اسناد حساس و محرمانه و اقدامی برای تخلیه سفارت هستند؛ این در حالی است که جو بایدن امروز درباره وقوع جنگ پیامی داده است.
در حالی که رئیس‌جمهوری اوکراین گفته است انتشار اخباری در زمینه زمان حمله روس‌ها برای ترساندن ما است؛ اعلام کرد که روسیه چهارشنبه به اوکراین حمله می‌کند؛ همچنین جو بایدن چند روز گذشته درباره وقوع جنگ جهانی در صورت حمله روسیه به اوکراین سخن گفته بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید