صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۶
کد خبر: 8393
گزارشگر: 213
۸۳۲
۰
۰
۳
حداقل دستمزد کارگران هم رده کارمندان

جزییات افزایش پایه حقوق کارگری به ۶ میلیون تومان

جزییات افزایش پایه حقوق کارگری به ۶ میلیون تومان
با توجه به اینکه حداقل حقوق کارمندان ۵ میلیون و ۶۰۰هزار تومان تعیین شده،‌ انتظار می‌رود که حداقل حقوق کارگران هم همین مقدار و یا کمی بیشتر باشد.

به گزارش آسیانیوز، اگرچه هنوز حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ مشخص نشده اما بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق حداقل حقوق کارمندان در سال آینده ۵.۶ میلیون تومان تعیین شده است. به همین دلیل انتظار می‌رود حداقل حقوق کارگران هم در همین محدوده باشد.

---------------

بیشتر بخوانید

«جزییات» عیدی ۷ میلیون ‌تومانی کارگران/ اعلام پرداختی ها و سوابق

----------------------------------------------

تجارت نیوز نوشت حداقل حقوق کارگران، هیچ وقت از حداقل حقوق کارمندان کمتر نبوده است. حالا با توجه به اینکه حداقل حقوق کارمندان ۵ میلیون و ۶۰۰هزار تومان تعیین شده،‌ انتظار می‌رود که حداقل حقوق کارگران هم همین مقدار و یا کمی بیشتر باشد.

این خبری است که حمید حاج‌اسماعیلی داده است. این کارشناس بازار کار در گفتگو با اقتصاد آنلاین گفته امسال اتفاق نادر در تعیین حداقل مزد کارگران اتفاق افتاده است. آن هم اینکه امسال رقم سبد معیشت کارگران با دخالت مستقیم دولت تعیین شده است. یعنی دولت عدد سبد هزینه کارگران را مستقیما از وزارت امور اقتصادی و دارایی گرفته و دولت در تعیین سبد هزینه کارگران نقش مستقیم داشته است.

 هزینه ۹ میلیونی معیشت خانوار
اما اهمیت این موضوع در چیست؟ اگرچه همه ساله جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد کارگران تشکیل می‌شود، اما رقم نهایی حداقل حقوق را دولت تعیین می‌کند. بر این اساس انتظار می‌رود که امسال دولت در تعیین حداقل حقوق کارگران نیم نگاهی هم به سبد هزینه کارگران داشته باشد و حداقل حقوق را بر اساس آن تعیین کند و نه نرخ تورم.

چون حداقل حقوق کارگران باید بر اساس دو فاکتور تعیین شود، یکی تورم و دیگری سبد هزینه خانوار. دو فاکتوری که سال‌هاست در تعیین حداقل دستمزد کارگران مورد توجه قرار نمی‌گیرد و دستمزد کارگران مدت‌هاست که شکاف زیادی با سبد هزینه خانوار دارد.
 
آخرین نرخ تورم اعلام شده در اقتصاد ایران مربوط به بهمن ماه سال جاری است که نرخ تورم به ۴۱ درصد رسید. هزینه سبد معیشت خانوارها در سال ۱۴۰۰ معادل ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان است. یعنی حدود ۹ میلیون تومان. این عدد تقریبا ۲.۵ برابر حقوق دریافتی کارگران است.

حداقل حقوق کارمندان دولت چقدر است؟
حالا با توجه به این دو فاکتور، یا حداقل حقوق سال جاری باید ۴۰ درصد بیشتر شود یا اینکه به رقم ۹ میلیون تومان نزدیک شود. چنین افزایشی دور از انتطار است. اما حمید حاج‌اسماعیلی، نماینده کارگران در شورای عالی کار گفته احتمالا مبنای تعیین حقوق کارگران،‌ حداقل حقوق کارمندان دولت در سال آینده باشد. یعنی حدود ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان.

افزایش حقوق قطعی کارمندان؟

پیشنهاد دولت برای حداقل حقوق کارمندان در سال آینده عدد ۴.۵ میلیون تومان بود. اما کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه، این عدد را به ۵.۶ میلیون تومان رساند. حمید حاج اسماعیلی می‌گوید به احتمال زیاد این رقم در صحن علنی مجلس هم تصویب می‌شود و شورای نگهبان هم بعید است این عدد را رد کند.

بر این اساس چون دولت مکلف می‌شود حداقل حقوق کارمندان خود را به ۵.۶ میلیون تومان برساند، نمی‌تواند حداقل حقوق کارگران را کمتر از این رقم تعیین کند. حتی ممکن است حداقل حقوق سال آینده کارگران کمی بیشتر از کارمندان باشد و به ۶ میلیون تومان هم برسد. چون هم نرخ تورم هم رقم سبد معیشت و هم رقم تعیین شده برای حداقل حقوق کارکنان دولت این الزام را ایجاد می کند که برای رقم های بالاتر چانه زنی صورت گیرد./

https://www.asianews.ir/u/5ki
اخبار مرتبط
پیشنهاد ۶۰ درصدی حقوق کارمندان دولت از سوی کمیسیون تلفیق مطرح شد.
مبنای محاسبه عیدی و پاداش سالانه کارگران در کارگاه‌هایی که طرح طبقه‌بندی مشاغل دارند، مزد گروه و پایه یا مزد مبنا و در واحدهای فاقد طرح طبقه‌بندی، مزد ثابت یعنی مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل خواهد بود.
رئیس کانون بازنشستگانِ کارگری استان مازندران گفت: بازنشسته پایان سال فقط یک عیدی ناچیز کارمندی می‌گیرد؛ در حالیکه کارگران شاغل، دوتا حقوق به عنوان عیدی و یک حقوق به عنوان سنوات می‌گیرند که رویهم می‌شود سه تا حقوق؛ در حالی که با وجود همه تبعیض ها تورم هم همسان سازی را فعلا بلعیده است!
طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۰ میزان عیدی کارکنان دولت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است و در جلسه هیات دولت نیز مبلغ عیدی بازنشستگان به تصویب نهایی می‌رسد؛ این درحالی است که رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران از تلاش ها از پرداخت عیدی به بازنشستگان معادل کارگران صحبت کرد.
عیدی کارگران در سال جدید و برای آنهانی که ۱۲ ماه کار کرده اند، حداقل ۵ میلیون و ۳۱۰هزار و ۹۹۰تومان و حداکثر نیز ۷میلیون و ۹۶۶هزار و ۴۸۵ خواهد بود؛ در حالی که البته این مقدار برای کارگران مختلف از منظر سابقه متفاوت است.
در حالی که نماینده مجلس سخن نگران کننده خط فقر خط فقر ۴ میلیونی را به کار برده است، ضرورت «دستمزد شایسته»یا همان Decent Wage طرح می شود که نه تنها خط فقر و حداقل‌های مورد نیاز برای یک زندگی بسیار ساده را پوشش می‌دهد، بلکه دیگر عناصر مورد نیاز برای یک زندگی شایسته، مانند تفریحات، سفر، مطالعه و هزینه‌های فرهنگی را تامین می‌کند.
میزان عیدی کارگران با توجه به میزان مدت زمان اشتغال و درآمد آن‌ها متفاوت است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید