صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۰:۱۴
کد خبر: 8398
گزارشگر: 353
۸۸۲
۰
۰
۲

حمایت آنکارا از اوکراین در پی حمله نظامی روسیه به این کشور

حمایت آنکارا از اوکراین در پی حمله نظامی روسیه به این کشور
رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که مخالف هرگونه تصمیم علیه تمامیت ارضی اوکراین است.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با همتای محبوب خود ولودیمیر زلنسکی تلفنی گفتگو کرد.
 
   به گزارش مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان در تماس تلفنی با همتای محلی خود درباره تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن جمهوری های موسوم به دونتسک و لوهانسک گفتگو کرد.
 
   رئیس جمهور ترکیه همچنین تاکید کرد که مخالف هرگونه تصمیم علیه تمامیت ارضی اوکراین است.
 
   وی با اشاره به اینکه دولت ترکیه از سوی وزارت امور خارجه معرفی شده است، گفت: به رسمیت شناختن جمهوری های موسوم به دونتسک و لوهانسک توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه غیرقابل قبول است.
 
   وی همچنین تاکید کرد: باید از همه فرصت های دیپلماسی در عرصه بین المللی برای حل مشکل استفاده کرد.

سفیر اوکراین در آنکارا روز پنجشنبه از دولت ترکیه خواست که در اعتراض به حمله نظامی روسیه تنگه های  بسفر و داردانل را به روی این کشور ببندد. روسیه پیشتر برای انجام آنچه مسکو «رزمایش» در نزدیکی آبهای سرزمینی اوکراین خوانده بود شش کشتی جنگی و یک زیردریایی را از تنگه های داردانل و بسفر برای رسیدن به دریای سیاه عبور داده بود. واسیل بودنار، سفیر اوکراین در آنکارا به خبرگزاری رویترز گفت که کشتی های جنگی روس «خطر بزرگی» برای منطقه هستند. کنوانسیون ۱۹۳۶ مونترو به ترکیه به عنوان عضوی از پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، اجازه می دهد کنترل تنگههای بسفر و داردانل را که دو دریای مدیترانه و سیاه را به هم متصل می کنند، در دست گیرد.

همچنین به دنبال حمله نظامی گسترده روسیه به اوکراین، شاخص «بازار سهام مسکو» در روز پنجشنبه پنجم اسفند، ۳۵ درصد سقوط کرد و روبل، واحد پول روسیه، نیز بیش از ۱۲ درصد ارزش خود را از دست داد. همچنین شاخص سهام «سیستم تجارت روسیه» که بخشی از «بازار سهام مسکو» و متکی به نقل و انتقالات مالی از طریق دلار آمریکا است، روز پنج شنبه ۵۰ درصد افت کرد. روبل در معاملات روز پنج شنبه به کمترین ارزش خود طی سالهای گذشته رسید و هر دلار آمریکا تقریبا با ۹۰ روبل معامله شد. اقتصاد روسیه به شدت متکی به غرب است به طوری که بیش از یک سوم کل تجارت خارجی روسیه با اتحادیه اروپا است و اروپا مشتری ۸۰ درصد از کل گاز صادراتی و نیمی از نفت و محصولات نفتی صادراتی این کشور است. اتحادیه اروپا و آمریکا روز سه شنبه تحریمهایی علیه روسیه وضع کردند اما با آغاز حمله گسترده نظامی روسیه به اوکراین، انتظار می رود تحریم های سنگین تری علیه کرملین وضع شود

https://www.asianews.ir/u/5kn
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید