صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۹
کد خبر: 8452
گزارشگر: 213
۷۹۱
۲
۱
۴
یادداشت/پروفسور سیدحسن امین

ایران باید حمله روسیه را محکوم کند/ تبعات خطرناک سیاست یک بام و دو هوا!

ایران باید حمله روسیه را محکوم کند/ تبعات خطرناک سیاست یک بام و دو هوا!
پروفسور سیدحسن امین در یادداشتی که برای آسیانیوز ارسال کرده نوشته است: من به عنوان یک ایرانی مخالف جنگ و خشونت، از دولت ایران می خواهم از حمله نظامی هیچ کشوری از جمله متحد فعلی خود روسیه حمایت نکند؛ سیاست یک بام و دو هوا در روابط بین الملل، نه تنها از جهت حقوقی و اخلاقی نادرست است، بلکه در عمل هم در درازمدت به زیان اعتبار و عزت کشور با فرهنگی همچون ایران تمام خواهد شد.

به گزارش آسیانیوز، در یاداشت ارسالی پروفسور سید حسن امین  برای تحریریه آسیانیوز آمده است: من، سیدحسن امین، به عنوان یک استاد حقوق بین الملل و یک شهروند ایرانی صلح دوست، به حکم قواعد حقوق بین الملل، هرگونه توسل به زور و از جمله حمله نظامی روسیه به کشور اوکراین را نامشروع و غیر قانونی اعلام می کنم و پی آمدهای آوارگی، پناهندگی و بی پناهی هزاران انسان زیان‌دیده از جنگ را یک فاجعه انسانی می دانم که مسوولیت کیفری و حقوقی این خسارات مالی و تلفات جانی بر گردن آمران و عاملان ایجاد این فاجعه است.

-----------

بیشتر بخوانید

تحریم «بانک مرکزی روسیه» و قطع دسترسی به سوییفت تا چند روز آینده

------------------------------------

من به عنوان یک ایرانی مخالف جنگ و خشونت، از دولت ایران می خواهم از حمله نظامی هیچ کشوری از جمله متحد فعلی خود روسیه حمایت نکند و با تکیه بر مواضع اصولی حقوق بین الملل، هرگونه توسل به زور و حمله نظامی و آغاز جنگ را قاطعانه محکوم کند.

سیاست یک بام و دو هوا در روابط بین الملل، نه تنها از جهت حقوقی و اخلاقی نادرست است، بلکه در عمل هم در درازمدت به زبان اعتبار و عزت کشور با فرهنگی همچون ایران تمام خواهد شد.

ایران از آغاز تأسیس سازمان ملل متحد، عضو موسس و موثر آن بوده و مکرر برای احقاق حقوق خود به آن پناه برده است. نگاهی تاریخی به عملکرد ایران در این باب سودمند است:

  ۱. روسیه شوروی و انگلستان در شهریور ۱۳۲۰ ایران را با حمله نظامی اشغال کردند. در ۱۳۲۴ روسیه شوروی ارتش سرخ را پس از پایان جنگ جهانی دوم از ایران بیرون نمی برد و برای تجزیه آذربایجان و مهاباد به دست پیشه وری و قاضی محمد، دسیسه می کرد و با مطالبه امتیاز نفت شمال از ایران باج خواهی می کرد. ایران با همه ضعف، شجاعانه به استناد حقوق بین الملل زیر بار نمی رفت و دولت ایران در کابینه ابراهیم حکیمی (حکیم الملک تبریزی) به توصیه سیدحسن تقی زاده (یکی دیگر از رجال آذربایجان)، به شورای امنیت تازه تاسیس سازمان ملل شکایت برد.

یشتر بخوانید

سرنوشت ذخیره نفتی ایران در بشکه ها/نقش ایران در جنگ اوکراین چه خواهد شد؟

-------------------------------------

 سیدحسن تقی زاده سفیر ایران در لندن و حسین علا سفیر ایران در آمریکا به رغم توافق احمد قوام و استالین در مسکو، شکایت رسمی ایران را از شوروی در شورای امنیت پس نگرفتند و با فشار دیپلماتیک خود در صحنه بین الملل دست دولت مرکزی قوام را قوی نگه داشتند. شوروی پشت مزدوران فرقه را در جمهوری های خلق الساعه آذربایجان و مهاباد خالی کرد و به آنها دستور داد بدون مقاومت به آن سوی ارس فرار کنند و پناهنده شوند، تا قوام بتواند مقدمات دادن امتیاز نفت شمال به شوروی را فراهم کند که البته آرزویی خام بود و قوام می دانست که مجلس شورای ملی هیچگاه چنین امتیازی را تصویب نخواهد کرد.

۲. دولت ایران در اوج انقلاب و آمریکا ستیزی، مداخله نظامی شوروی در افغانستان را تجاوز و تهاجم خواند و محکوم کرد.

۳. ایران در پی حمله نظامی صدام به ایران که خسارات مالی و تلفات انسانی هشت ساله اش رکوردها را شکست، همیشه از مجامع بین المللی می خواست که عراق را آغازگر جنگ اعلام کنند تا مقاومت و تحرکات نظامی ایران به دفاع مشروع تعبیر شود.

۴.ایران حمله صدام به کویت را محکوم کرد.

۵. ایران حمله آمریکا به عراق را محکوم کرد.

با این سوابق جالب، مناسب؛ بلکه واجب است که دولت ایران حمله اخیر روسیه به کشور مستقل اوکراین را نیز محکوم کند و طرفین را به مذاکره و گفتگو برای رفع اختلافات با میانجیگری سازمان ملل دعوت کند./

-------

بیشتر بخوانید

پیش بینی عاقبت جنگ روسیه و اوکراین توسط کارتون سیمپسون‌ها+ویدئو

------------------------------------------

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/5m1
اخبار مرتبط
بلومبرگ از تصمیم آمریکا برای تحریم بانک مرکزی این کشور خبر داد؛ در حالی که مواضع آمریکا به کشور های اروپایی برای منع دسترسی روسیه به سیستم مالی سوئیفت هم نزدیک شده است.
علی دایی از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرد و در اینستاگرام واکنش نشان داد.
حمله روسیه و اوکراین نه‌تنها باعث شوک آنی به بازار نفت شد، بلکه اهمیت مسئله تنوع‌بخشی به منابع انرژی را بیش از بیش مشخص‌ کرد؛ در حالی که تداوم بحران انرژی و کمبود عرضه نفت در کنار حمله روسیه به اوکراین سبب شد تا به مذاکرات هسته‌ای و توافق وین به گونه متفاوت نگریسته شود.
مقامات آمریکایی و اوکراینی از آمادگی دولت جو بایدن برای کمک به خروج ولودیمیر زلینسکی از کی‌یف، پایتخت اوکراین، خبر دادند؛ در حالی که زلنسکی گفت دشمن هدف نابودی من را دارد.
مدیر آژانس فضایی روسیه، آمریکا و اروپا را به سقوط ایستگاه فضایی بین‌المللی بر روی آمریکا، اروپا، چین یا هند تهدید کرد و گفت: آقایان وقتی در حال برنامه‌ریزی برای تحریم هستید، آلزایمر داشتن فردی که این تحریم‌ها را نوشته نیز بررسی کنند.
در حالی که منتقدان روسیه و جنگ اوکراین می گویند تحریم‌های بانکی از جمله مسدودسازی دارایی‌های یک تریلیون دلاری بانک‌های روسیه از سوی واشینگتن، بدون قطع دسترسی مسکو به سامانه نقل و انتقال بین‌بانکی سوئیفت امکان پذیر نیست، وزیر دفاع بریتانیا در این باره اظهارات قاطعی را بیان کرد.
در حالی که جو بایدن از حمله روسیه به اوکراین اطمینان داشت و این حمله را آغاز جنگ جهانی توصیف کرده بود، گفت: آمریکا و هم‌پیمانانش به شکلی یکپارچه و قاطعانه به حمله روسیه به اوکراین پاسخ خواهند داد.
مصادف با حمله‌ی روسیه به اوکراین، ویدئویی منتشر شده که نشان می‌دهد سیمپسون‌ها حمله‌ی روسیه به اوکراین را نیز پیش‌بینی کرده بودند!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ناشناس
۱۴۰۰/۱۲/۰۸
0
0
0

آقای پروفسور سید حسن امین، حمله روسیه به اوکراین آخرین مرحله از سلسله مراحل اقدامات استراتژیک توسط قدرت های مستکبر دنیا است که مراحل قبلی عمدتا توسط آمریکا و ناتو انجام شده و کار به اینجا رسیده است. حالا سوال این است که شما فقط همین مرحله آخر را محکوم میکنید و تمام اقدامات قبلی که باعث ناامنی در جهان شده را نادیده میگیرید؟ آیا شما گسترش ناتو را هم قبلا محکوم کرده بودید؟ آیا ایجاد داعش و حمله به کشورهای اسلامی توسط آمریکا را هم محکوم کرده بودید؟ آیا جنایات اسرائیل را محکوم کرده اید قبلا؟ اگر نه پس از شما قابل پذیرش نیست که فقط یک طرفه محکوم کنید و سایر ابعاد ماجرا را نادیده بگیرید

ناشناس
۱۴۰۰/۱۲/۰۸
0
0
0

اتفاقا باید از روسیه حمایت کند اکراین کشور تازه استقلال یافته که روسیه مالک انجا بوده دولت اکراین دست نشانده دشمنان روسیه است امنیت روسیه را در خطر انداخته روسیه حق دارد به خاطر خیانت اکران استقلال انرا باطل کند اکر کشتار شده مقصر اصلی زلنسکی که با دشمنان روسیه هم پیمان شدة حاضر نیست از قدرت کنار بره زنسکی مهره سوخته نخواد هم کنارش می زنند ایران گندم و غلات از روسیه وارد میکند گند زدن به روابط با روسیه امنیت غذایی را از بین میبرد قحطی میشود


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید