صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۲
کد خبر: 8453
گزارشگر: 213
۱۰۰۱
۰
۰
۴
آخرین وضعیت مذاکرات وین بعد از جلسه شورای عالی امنیت‌ ملی

زمزمه به «بن بست» رسیدن برجام

زمزمه به «بن بست» رسیدن برجام
یک روز پس از اعلام ضرب الاجل آمریکا برای ایران در مذاکرات وین، سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که مذاکرات در «مرز توافق یا بن بست» قرار دارد.

به گزارش آسیانیوز، یک روز پس از اعلام ضرب الاجل آمریکا برای ایران در مذاکرات وین، سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که مذاکرات در «مرز توافق یا بن بست» قرار دارد.

------------

بیشتر بخوانید

سرنوشت ذخیره نفتی ایران در بشکه ها/نقش ایران در جنگ اوکراین چه خواهد شد؟

-------------------------------------

سایت نور نیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، خبر داد که این شورا در آخرین جلسه خود درباره مذاکرات اتمی تصمیماتی را گرفته و علی باقری، رییس هیات مذاکره ایران، شامگاه یکشنبه «با دستور کار مشخص» و با هدف حل مشکلات باقی مانده برای حصول توافق، به وین بازمی گردد.


بر اساس این گزارش، در جلسه شورای عالی امنیت ملی بر ضرورت حل سریع مسائل باقی مانده که مذاکرات را در «مرز توافق یا بن بست» قرار داده، تاکید و پذیرش هرگونه توافق منوط به تعیین تکلیف این موضوعات شده است.این سایت توضیح بیشتری در اینباره نداده است.

در همین حال خبرگزاری ایرنا هم با اعلام خبر سفر باقری به وین نوشته که در آخرین جلسه شورای عالی امنیت ملی بر ضرورت رعایت خط‌قرمز‌های ایران تاکید شده است. ایرنا هم توضیحی درباره خطوط‌ قرمز‌ ایران نداده است.

--------------------

بیشتر بخوانید

جمهوری‌خواهان به بایدن گفتند برجام را لغو می کنیم

---------------------------------------------------


بر اساس برخی گزارش ها مسوولان لغو همه تحریم‌ها، ارائه ضمانت‌های معتبر و مختومه شدن پرونده اماکن هسته‌ای اعلام نشده به آژانس بین المللی انرژی اتمی را خواستار شده‌اند.

در همین حال برخی منابع خبری گفته بودند که آمریکا برای ارائه پاسخ نهایی تهران به پیشنهادات طرف غربی در مذاکرات وین ضرب الاجل فوری تعیین کرده است.

به گفته این منابع، در جلسه شورای عالی امنیت ملی که گفته شده روز جمعه با حضور رهبر انقلاب برگزار شده(از نظر این رسانه قابل رد یا تایید نیست)، اعضا به نتیجه نرسیده‌اند و تصمیم‌گیری برای رد یا پذیرش پیش نویس ارائه شده در وین معلق مانده است.


در همین حال علی نیکزاد، نایب رییس مجلس، خبر داده بودند که صبح شنبه نیز جلسه شورای عالی امنیت ملی درباره مذاکرات وین برگزار شده و تا عصر نیز ادامه داشته است.همچنین مجلس  پیش از جلسه علنی روز یکشنبه خود درباره مذاکرات وین جلسه غیرعلنی برگزار کرد و محمد باقر قالیباف، رییس مجلس، توضیحاتی از روند مذاکرات وین ارائه داد.

------------

بیشتر بخوانید

«قایق‌های رباتیک اسرائیلی» وارد خلیج فارس شدند

-------------------------------

در همین حال به گفته احمد علیرضا بیگی، نماینده تبریز، قالیباف در این جلسه گفته که یکی از موضوعات باقی مانده در مذاکرات وین، تضمین اقتصادی کشورهای غربی از جمله برای امکان سرمایه گذاری خارجی در ایران است.

او افزود: «قالیباف در این جلسه غیرعلنی عنوان کرد دیگر این سوال که در مذاکرات بمانیم یا نمانیم مطرح نیست، ما باید در مذاکرات بمانیم و آن را پیش ببریم.»

پیش از این نیز صدراعظم آلمان و مقام‌های اروپایی اعلام کرده‌اند جمهوری اسلامی باید تصمیم‌های اساسی بگیرد و زمان زیادی برای حصول توافق یا اعلام پایان ناموفق مذاکرات باقی نمانده است.

این در حالی است که نمایندگان مجلس در تذکراتی خواستار بررسی مذاکرات وین در جلسه‌ای با حضور وزیر امورخارجه شدند و نائب رئیس مجلس از احتمال برگزاری این جلسه در روز سه‌شنبه خبر داد.

به نقل از ایسنا، «سید غنی نظری خانقاه» در نشست علنی امروز- یکشنبه(۸ اسفند ماه) در روند بررسی لایحه بودجه در اخطار قانون اساسی گفت:بر اساس اصل ۸۴ قانون اساسی هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کند. ما به عنوان نمایندگان مردم در مجلس باید از مشروح و جریان مذاکرات و اینکه در وین چه می گذرد و از حقوق ملت چگونه دفاع می شود مطلع باشیم .


نماینده مردم خلخال خطاب به رییس جلسه گفت: وزیر امور خارجه باید برای تشریح روند مذاکرات در مجلس حضور یابد و به نمایندگان گزارش دهد، زیرا نمایندگان باید در مقابل ملت پاسخگو باشند.

 نظری افزود: اینکه قبل از شروع جلسه علنی امروز آقای قالیباف ۱۰ دقیقه در این مورد صحبت کند و همه چیز در این خصوص سری باشد قابل قبول نیست ما باید به نحو احسن در جریان روند مذاکرات قرار گیریم خواهش من و سایر نمایندگان این است./

https://www.asianews.ir/u/5m2
اخبار مرتبط
حمله روسیه و اوکراین نه‌تنها باعث شوک آنی به بازار نفت شد، بلکه اهمیت مسئله تنوع‌بخشی به منابع انرژی را بیش از بیش مشخص‌ کرد؛ در حالی که تداوم بحران انرژی و کمبود عرضه نفت در کنار حمله روسیه به اوکراین سبب شد تا به مذاکرات هسته‌ای و توافق وین به گونه متفاوت نگریسته شود.
در حالی که برخی از مسولان اقدامات «تحریک آمیز» ناتو و آمریکا را دلیل حمله روسیه به اوکراین دانسته اند؛ برخی دیگر نیز پوتین را با هیتلر مقایسه و رفتار ایران را مستعمره گونه خطاب کردند؛ همچنانکه به گفته گروهی از کارشناسان در این میان سرنوشت مذاکرات برجامی در خطر بن بست قرار خواهد گرفت.
با توجه به در جریان بودن مذاکرات هسته ای، در صورت توافق و احیای برجام آیا تعاملات بنگاههای اقتصادی، کسب و کارها و شرکتهای خصوصی طبق روال قبلی توافق برجام رونق نسبی خواهد گرفت؟ و تحولی در زمینه ورود سرمایه گذاران خارجی پدید خواهد آمد؟
سخنگوی وزارت خارجه امروز در نشست خبری هفتگی خود رسیدن به توافق را موکول به اقدام‌های آمریکا و اروپا کرد و گفت: «هنوز اراده‌ای از سوی اروپا و آمریکا ندیده ایم که تصمیمات اصلی گرفته شود.»
وزارت خارجه روز پنج‌شنبه گزارش خبرگزاری رویترز از وجود یک پیش‌نویس برای توافق برجام را «تحریف‌شده» و «شایعه‌سازی» خواند؛ در حالی که طبق اخبار روسای هیئت‌های نمایندگی کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات می‌گویند بخش اعظم پیش‌نویس این توافق تکمیل شده، ولی هنوز چند موضوع اختلاف‌برانگیز باقی مانده است.
شماری از جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌ جمهور‌ این کشور، هشدار دادند در صورتی که توافق هسته‌ای با ایران به تائید کنگره نرسد، سرنوشتی همچون برجام پیدا خواهد کرد.
چند شایعه درباره مذاکرات برجام سبب شد بازار دلار بهم بریزد.
در حالی که اخبار حاکی از نزدیک شدن مذاکرات هسته‌ای وین به مرحله حساس و نهایی خود است، اسرائیل در اقدامی غیرمنتظره روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن یک هیات دیپلماتیک به وین اعزام کرد تا در جریان گفت‌وگوها قرار گیرد.
یک مقام آمریکایی در مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی کشورش در بحرین به نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل،گفت که این مقر در حال حاضر در حال آزمودن ده‌ها شناور بدون سرنشین رباتیک اسرائیلی در چارچوب تمرینات دریایی در خلیج فارس است.
سناتورهای ارشد آمریکا طرحی به سنای این کشور تقدیم کرده‌اند که لغو تحریم‌های اصلی آمریکا علیه جمهوری اسلامی را منوط به توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران می‌کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید