صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۱
کد خبر: 8477
گزارشگر: 213
۳۱۷۹
۱
۰
۴
میلیاردر معروف با تجهیزات استارلینگ جلوه گری کرد

مرسی ایلان ‌ماسک!/اینترنت ماهواره ای در ایران؛ بعد از اوکراین؟+عکس

مرسی ایلان ‌ماسک!/اینترنت ماهواره ای در ایران؛ بعد از اوکراین؟+عکس
معاون رئیس‌جمهور اوکراین با انتشار عکس تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک متعلق به شرکت ایلان ماسک نوشت: استارلینک اینجاست. ممنون ایلان ‌ماسک!

به گزارش آسیانیوز، معاون رئیس‌جمهور اوکراین با انتشار عکس تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک متعلق به شرکت ایلان ماسک نوشت: استارلینک اینجاست. ممنون ایلان ‌ماسک.

-------------

بیشتر بخوانید

پروژه اینترنتی استارلینگ مردم جهان را به اطلاعات آزاد می رساند/ایجاد کارگروهی برای مقابله با اینترنت ماهواره ای در ایران
-------------------------------------------
این تجهیزات با ماهواره‌هایی که در ارتفاع پایین قرار دارند مرتبط می‌شوند تا اینترنت پرسرعت را به مناطقی از اوکراین برسانند که در نتیجه حمله‌های ارتش روسیه اینترنت آنها قطع شده است.

به نقل از اعتمادآنلاین، پیش‌تر مقامات اوکراین از ایلان ماسک خواسته بودند به آنها برای حفظ و تقویت شبکه اینترنت در کشورشان کمک کند. ایلان ماسک هم روز شنبه گفت که استارلینک هم اکنون در اوکراین فعال است و ترمینال‌های دیگری هم در راه است.

 

---------------

بیشتر بخوانید

اینترنت ملی؛ رویایی که به کابوس می رسد
-------------------------------------------

سیستم اسپیس‌اکس که شبکه‌ای از حدود دو هزار ماهواره را شامل می‌شود برای تامین شبکه اینترنت به زیرساخت‌های گسترده‌ای روی زمین نیاز ندارد و از طریق کیت‌های اسپیس اکس قابل دسترسی است.

مرسی ایلان ‌ماسک!/اینترنت ماهواره ای در ایران؛ بعد از اوکراین؟+عکس asianews

 

به گزارش آسیانیوز، این در حالی است که مسوولان ایران مدت هاست که الگوی اینترنت چینی را سر مشق خود قرار داده. با این وجود بعد از گذشت سال ها تجربه و همچنین میلیارد ها تومان سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات اصلا موفق نبوده است.

چرا آقایان از خود نمی پرسند دلیل عدم موفقیت ما چیست؟ اولا ما جمعیت زیاد مانند چین نداریم که هر نوع هزینه و خاصه خرجی را به توانیم توجیه اقتصادی کنیم. ثانیا ما به اندازه چین متخصص در حوزه فناوری اطلاعات نداریم. مضاف بر اینکه چین با تمام توان خود نیز نتوانسته همه مردم را مجاب به استفاده از سایت ها و اپلیکیشن های داخلی خود کند؛ پس بی دلیل نیست که ما هم نتوانسته ایم.

سومین نمونه روسیه است که دارای اینترنت ملی مانند کره شمالی و چین نیست، بلکه بیشتر در حوزه امنیت دارای سختگیری های افراطی است؛ مانند آنچه با اپلیکیشن تلگرام انجام داد. خب حال منظور از اینترنت ملی ایران مشابه کدامین یک از این کشور هاست و ایران قرار است که مانند کدامین یک از این دوستان خود اینترنت ملی را به سرانجام برساند.؟ما سال هاست که الگوی چین را سرلوحه خود قرار داریم و با یک نظر می توان گفت که همین الان نیز ما در حال پیاده سازی الگوی اینترنت چینی هستیم که از بسیاری جهات از نوع روسی سختگیرانه تر است.

پس احتمالا نظر آقایان اینترنت یا به نوعی اینترانت از نوع کره شمالی است.

اگر از نقطه نظر تفاوت دو ملت ایران و کره شمالی در رابطه با پذیرش اصل سلطه و سلطه پذیری بگذریم، مسئولین باید بدانند با پیشرفت فناوری بلک چین و اینترنت ماهواره ای (آن هم از نوع ایلان ماسک) مطمئنا دیگر نمی توان به سانسور چشم امید داشت. از طرفی ما در گذشته چندین تجربه مشابه از این دست داشته ایم. اگر بگیر و ببند و ممنوعیت فایده داشت که در نمونه هایی مانند ویدیو و ماهواره نیز باید دارای دستاورد می بودیم .

در هر حال عدم تمایل برخی مقامات در ایران نسبت به امکانات اینترنت پرسرعت و دسترسی آزاد به اطلاعات سبب شد تا نمایندگان مجلس به تازگی طرحی موسوم به صیانت از فضای مجازی را مطرح و درصدد تصویب آن برآیند؛ غافل از آنکه حتی سر و صدای احتمال تصویب چنین طرحی واکنش بسیار شدید مردم و حتی بسیاری از مسولان فعلی و سابق جمهوری اسلامی ایران را در برداشت ؛ تا جایی که این طرح هفته گذشته به دلیل انتقادعای فراوان و غیرقانونی بودن از سوی هیات ریییسه مجلس ملغی شد.

-------------

بیشتر بخوانید

آماده اینترنت جهانی رایگان شویم؟

--------------------------------------------------

همچنین بحث اینترنت ماهواره‌ای با اخبار مطرح شده از سوی ایلان ماسک درباره توسعه وسیع این فناوری، در سراسر جهان داغ شد.

توسعه این فناوری به طور جدی در ایران زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس، در پاسخ به توئیت یک کاربر ایرانی که درباره دسترسی ایرانیان به اینترنت ماهواره ای پرسیده بود، پاسخ داد: "ما تا جایی که بتوانیم، به بهترین شکل ممکن پشتیبانی خواهیم کرد". پس از آن نیز نمایش نام مناطقی در ایران، در صورت جستجوی صفحه‌ی اول سایت استارلینک رویت شد.

اقتصاد آنلاین نوشت اینترنت ماهواره ای اولین بار نیست که بحث داغ جهان و ایران می‌شود. قبل از این در سال 1396، شرکت Quika امریکایی اعلام کرد؛ "نخستین اینترنت ماهواره‌ای رایگان و پرسرعت را با هدف برطرف کردن نابرابری اقتصادی و اجتماعی برای ساکنان کشورهای در حال توسعه ارائه می کند". این شرکت وعده داد تا سال 2018 در دورافتاده‌ترین نقاط این کره خاکی به وسیله اینترنت ماهواره‌ای مردم بتوانند به اینترنت پرسرعت و بدون محدویت دسترسی داشته باشند.

هر چند شرکت Quika به دلیل مشکلات متعدد نتوانست وعده خود را تحقق بخشد، اما به نظر می‌رسد شرکت ایلان ماسک با پشت سر گذاشتن این مشکلات بیش از هر شرکت دیگری به تحقق اینترنت ماهوره‌ای برای تمام جهان نزدیک شده باشد./

https://www.asianews.ir/u/5mq
اخبار مرتبط
نظام الدین موسوی، سخنگوی هیات رییسه مجلس، خبر داد که هیات رییسه رای گیری کمیسیون ویژه مجلس برای طرح محدودیت بیشتر اینترنت فاقد اعتبار است.
همچنانکه بیش از ۱۵۰ نماینده مجلس ایران در نامه‌ای از هیئت رئیسه مجلس خواستند تا طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» به صحن علنی بازگردانده شود، همزمان کارزاری با امضای هزاران نفر با هشتگ رسمی «صیانت خاموش» در نامه‌ای به مقام‌های ارشد کشور ، خواستار جلوگیری از «اجرای خاموش طرح صیانت» و کندی سرعت اینترنت در ایران شد.
محمود احمدی‌نژاد در انتقاد از تصویب طرح صیانت گفت: مسدود کردن اینترنت کار شیطانی است و چطور مردم برای شما اعتبار قایل شوند؟
تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا پس از رسیدن به مقصد نهایی خود نخستین داده‌های خود را اواسط سال جاری ارسال خواهد کرد؛ دانشمندان تا پایان سال، نتایج پروژه‌ای را که هدف آن نقشه‌برداری از ساختار ابتدایی در کیهان است، به دست خواهند آورد و سرآغاز تشکیل کهکشان‌ها را مشاهده خواهند کرد.
بحث داغ اینترنت ماهواره‌ای با اخبار مطرح شده از سوی ایلان ماسک درباره توسعه وسیع این فناوری، در سراسر جهان پرطرفدار شده است؛ این فناوری به طور جدی در ایران زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که وی در پاسخ به توییت یک ایرانی گفت: به بهترین شکل ممکن پشتیبانی خواهیم کرد.
دبیر شورای‌عالی فضای مجازی ایران گفته است کارگروهی برای «مواجهه» با اینترنت ماهواره‌ای تشکیل شده است و از سویی برخی از کارشناسان معتقد هستند اگر پروژه‌های اینترنت ماهواره‌ای مانند پروژه اینترنتی استارلینگ شرکت اسپیس‌ایکس تکمیل شود، دنیای ارتباطات متحول می‌شود و مردم جهان می‌توانند بدون فیلترینگ به اینترنت دسترسی پیدا کند.
مشاور وزیر و رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین با اشاره به تاکید این سند بر ابعاد آموزش الکترونیکی گفت: کندی اینترنت فشار مضاعفی به معلمان و دانش‌آموزان وارد کرده است.
در حالی که مشکلات کندی و قطعی اینترنت صدای بسیاری از کاربران را درآورده است؛ مسئولان هر بار که مورد پرسش قرار می‌گیرند موضوع را محدود به اختلالات مقطعی فنی می‌‌دانند.
براساس یک گزارش لباس‌های بیش از صد هزار زن به صورت دیجیتالی از روی تصاویرشان حذف و در شبکه‌های اجتماعی تهیه و در اینترنت پخش شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ناشناس
۱۴۰۰/۱۲/۱۱
0
0
0

وقتی مثل دیش گیرنده ماهواره فراگیر بشود فاتحه صیانت در ایران خوانده می شود، از نظر علمی 99 درصد داده های اینترنت داده های دریافتی است و حجم ارسالی بسیار اندک در حد هدر چند بایتی بیشتر نیست، در پروتکل اچ تی تی پی اینترنت یعنی هیچ. وحتی در شروع کار می توان در قالب نوشتن یک پراکسی بسیار ساده برای ارسال داده ها با یک پایانه یا وی پی اس استفاده کرد و داده ها را با ماهواره دریافت کرد تا عدم رهگیری پوشش داده شود و حتی می توان با پروتکل های برد کوتاه نظیر وایفای چند صد گیرنده را با یک فرستنده ترکیب کرد. حالا بروند اینترانت ملی راه اندازی کنند تا مردم رغبتی به ای اس پی های داخلی نداشته باشد و ساده این تکنولوژی را قبول کنند به دلیل سهولت و ارزانی. هزینه یک ماهواره در فضا 800 دلار هست و هر موشک قابل استفاده مجدد چندین ماهواره را در فضا قرار می دهد، که زدن این ماهواره 800 دلاری با یک موشک چند ده هزار دلاری یک بار مصرف مقرون به صرفه نیست.


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید