صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۸ / ۱۹:۵۲
کد خبر: 848
گزارشگر: 49
۸۴۸
۰
۰
۰

بی ثباتی سیاست ها اصلی ترین مانع تولید در کشور

خروج از رکورد اقتصادی منوط به رونق تولید در کشور است.
رهبر معظم انقلاب در شرایطی سال 98 را به نام سال رونق تولید اعلام فرمودند که کشور با چالش های اقتصادی متعددی دست و پنجه نرم می کند و یکی از حساس ترین برهه های دهه های اخیر را پشت سر می گذارد و انتخاب این رویکرد از سوی ایشان یک تصمیم مهم، استراتژیک و تعیین کننده در نبرد اقتصادی پیش روست که اگر با یک عزم ملی و جهادی از سوی همه دستگاهها عملیاتی شود کشور میتواند از پس تمامی تحریم ها و محدودیت ها به استقلال، خودکفایی و بهبود فضای اقتصادی دست یابد.
 
خروج از رکورد اقتصادی منوط به رونق تولید در کشور است.
استغنای کشور از بیگانگان چنانچه مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند از مهمترین دستاوردهای توسعه تولید ملی است که به استقلال، خودکفایی و کاهش نیاز به واردات و بالطبع کاهش وابستگی به دلار کمک شایان توجهی خواهد نمود.
 
گسترش اشتغال و کاهش معضل بیکاری با توسعه تولید و چرخاندن پر قدرت چرخ های صنعت تحقق خواهد یافت.
 
در سال 1356 میزان تولید ناخالص داخلی 119 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال 1393 با 1.7 درصد رشد به 203 هزار میلیارد تومان رسیده است.
 
اگر چه ایران به لحاظ تولید ناخالص داخلی در رتبه 18 قرار دارد ولی بر اساس پتانسیل‌های بالقوه سرزمینی (وسعت سرزمین، دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی، تعداد همسایگان، بازار منطقه‌، کریدورهای حمل و نقل و ....) و نیروی انسانی (تعداد جمعیت در سن کار و میران تحصیلات)، ایران می‌تواند در رتبه 12 در جهان قرار گیرد و جزو اقتصادهای پیشرو در جهان به شمار آید.
 
 
اما در این میان دغدغه اصلی کارآفرینان، صنعتگران و تولیدکنندگان وجود موانع، چالش ها و مشکلاتی است که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد.
 
بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب و کار از اولین و اصلی ترین موانع تولید در کشور است که به نوعی سرمایه گذاران و کسانی که به انگیزه تولید وارد بازار کسب و کار می شوند دچار نامیدی و بی انگیزگی می کند. مشکلات اداری موجود برای اخذ مجوز کسب و کار و نیز دریافت مالیات‌های سنگین از تولیدکننده در شرایط سخت اقتصادی را میتوان مانعی بزرگ در مسیر تولید دانست.
 
تغییرات غیرقابل پیش بینی قیمت مواد اولیه و محصولات هم تولیدکننده و هم مردم رو دچار فشار و مشکلات متعدد می کند.
 
یکی از مسائل مهم و تعیین کننده در هزینه تمام شده واحدهای صنعتی نرخ ارز و نوسانات آن است.  در حال حاضر نحوه تخصیص ارز به واردات مواد اولیه، از دغدغه‌های اصلی فعالان عرصه تولید و صنعت است.
 
واقعیت غیرقابل انکار اینست که تولید در اقتصاد ایران به شدت به واردات کالاهای سرمایه ای، واسطه ای و مواد اولیه وابسته است. با درنظرگرفتن چنین شرایطی، تضعیف ارزش پول ملی، افزایش هزینه های تولید، رکود و تعطیلی صنایع را در پی خواهد داشت. 
برای اینکه فعالان اقتصادی بتوانند نسبت به ورود به فضای کسب‌وکار و انجام سرمایه‌گذاری ترغیب شده و برای آن برنامه‌ریزی نمایند ثبات ارزی یکی از مسائل مهم و تعیین کننده است. بعلاوه عدم امکان پیش بینی وضعیت ارزی نیز میتواند امنیت سرمایه گذاران را تهدید کند.
 
بنابراین ثبات نرخ ارز و برنامه ریزی صحیح در تخصیص ارز به واردکنندگان مواداولیه در جهت سهولت تامین مواد اولیه و نیز ماشین آلات تولید از ملزومات اصلی تولید در شرایط فعلی است.
 
تاخیر در انجام مبادلات بین المللی و ورود موارد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
 
برای رونق تولید باید فضای رقابتی در بازار تولید ایجاد شود و ضمن بهره مندی درست از پتانسیل ها و ظرفیت های داخلی کشور، از فناوریهای جدید تولید در کنار خلاقیت ها و ایده های نوین و دانش روز بهره برد. ارتباط موثر و مدیریت شده صنعت و دانشگه میتواند نقش غیرقابل انکاری در این زمینه داشته باشد.
 
حرکت به سوی تولید محصولات دانش بنیان از مصادیق اقتصاد مقاومتی است و زمینه ساز خودکفایی هرچه بیشتر کشور در تمامی عرصه هاست و علاوه بر تامین نیازهای داخلی و کمک به رفع وابستگی های اقتصادی زمینه ساز حضور قدرتمند در بازارهای جهانی است.
 
اما نکته حائز اهمیت اینست که حمایت‌های دولت و همکاری نهادهای بانکی، مالیاتی و بیمه‌ای برای عبور از موانع تولید و تسهیل قوانین و مقررات کسب و کار میتواند بخش مهمی از محدودیت های تولید در کشور را کاهش دهد.
 
اصلاحات زیرساخت های بانکی با توجه به رسالت سنگین بانک مرکزی در تامین سرمایه در گردش تولید نقش بسیار کلیدی در رفع موانع تولید در کشور دارد.
 
تامین سرمایه در گردش بنگاههای اقتصادی، بخشودگی جرایم بانکی تا حد ممکن، تخصیص وام هایی با تعرفه تولید در اختیار تولیدکنندگان و کمک به صنایع کوچک و زود بازده در جهت جلوگیری از تعطیلی کارخانجات و صنایعی که با مشکل نقدینگی مواجهند و نیز کمک به طرح هایی با پیشرفت بالا جهت رسیدن به بهره برداری از جمله مسئولیت های بانک ها در مسیر تحقق شعار سال میتواند باشد.
 
نقش مهم و کلیدی بورس را در تامین مالی اقتصاد نباید نادید گرفت و لازم است سهم بورس در سال 98 در تامین مالی بازار سرمایه افزایش یابد.
 
رونق تولید نه تنها نیازمند تلاش، مجاهدت و فعالیت مضاعف تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و کارآفرینان است بلکه توجه عمیق تر به ظرفیت های داخلی و پتانسیل های مثبت کشور را می طلبد.ایجاد یک نگاه مثبت اقتصادی در کشور و دمیدن امید و انگیزه در فضای جامعه میتواند زمینه ساز یک حرکت ملی و جهادی باشد.
رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی های توزیع و فروش محصولات غذایی
 
دکتر مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/1wh
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید