پنج شنبه / ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۳:۴۴
کد خبر: 8521
گزارشگر: 280
سرویس: سرصفحه با ایرج جمشیدی
۶۳۹
۰
۰
۰

⭕️ آخر هفته با ایرج جمشیدی 🔻 آینده‌پژوهی سکونت گفت‌و‌گو با پیمان رحیمی‌نژاد

 
     
🗓 پنجشنبه (۱۲ اسفند۱۴۰۰)
 
➖ دکتر محمد جمشیدی، عضو برجسته و مشاور ناسا، در ادامه‌ی سخن درباره‌ی کتاب «تاریخچه‌ی دانشمندان و شاعران پارسی» در بخش نخست سخنانشان به سیمین بهبهانی، شاعر برجسته‌ی معاصر ایران می‌پردازند.  سیمین بهبهانی در طول زندگی‌اش بیش از ۶۰۰ غزل سرود. او به خاطر سرودن غزل فارسی در وزن‌های بی‌سابقه به «نیمای غزل» معروف است. آقای جمشیدی در ادامه از پروفسور علی جوان، فیزیک‌دان و مخترع نخستین لیزر گازی هلیوم-نئون جهان سخن می‌گویند. علی جوان در سال ۱۹۶۱م. با درجه دانشیاری به عضویت هیئت علمی دانشگاه  (MIT)درآمد و در سال ۱۹۶۴ به عنوان استاد منصوب شد. نشریه‌ی تلگراف در سال ۲۰۰۷م. از علی جوان به عنوان دوازدهمین انسان نخبه‌ی جهان نام برد. همچنین در ایران پنجم دی‌ماه روز لیزر به نام علی جوان نامگذاری شده‌است. دریافت رایگان کتاب:
https://www.wacong.org/persiansciencehistory/books.html
 
➖ دکتر سهیل سهیلی‌زاده، مدرس مهارت‌های رهبری و خلاقیت، از مهمترین ویژگی رهبران اثرگذار و واقعی سخن گفتند: یادگیرنده و جست‌و‌جو‌گر بودن.  
➖ مهندس پیمان رحیمی‌نژاد، ساختمان‌ساز و آینده‌پژوه سکونت و برنده‌ی «جایزه‌ی معماری میزان» از آینده‌پژوهی سکونت که موضوع پایان‌نامه ی دکترای ایشان نیز است، سخن می‌گویند. آقای نژاد با یک مثال جالب مدخلی برای ورود به این بحث می‌گشایند. ایشان اشاره می‌کنند در زمان های گذشته خانه‌ها دارای فضاهای چند کاربردی بودند؛ سفره پهن می‌شد برای غذا خوردن، جمع می‌شد و رخت‌خواب می‌انداختند برای خواب، در همان‌ فضا فرزندان خانه مشق‌هایشان را می‌نوشتند، مادران احیانا بافتنی می‌بافتند، پدران شاید حساب‌و‌کتاب می‌کردند و... نظام سرمایه‌داری اما روش زیست را دگرگون ساخت؛ مدرسه: محل درس، اداره: محل کار، اتاق خواب: محل خواب و... آقای رحیمی‌نژاد اشاره می‌کنند که بنابراین و با توجه به تغییرات بنیادین در نظام‌های اقتصادی حاکم، اشکال سکونت و معماری فضا‌ها نیز دگرگون خواهند شد. آینده‌پژوهی سکونتْ بررسی و تحلیل این دگرگونی‌ها و خلق راهکارهایی از سوی فعالان این حوزه برای اثرگذاری بر آنهاست. 
 
- قسمت هفتاد و هشتم «خاطرات مهندس محمد عطاردیان» را هفته‌ی آینده از آسیانیوز ایران ببینید.
 
امیر موید باوند نویسنده: امیر موید باوند
https://www.asianews.ir/u/5nx
اظهار نظر
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید