صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۳:۱۲
کد خبر: 8529
گزارشگر: 213
۹۲۲
۰
۰
۳
گام های پنهان طرح صیانت

کارزار قطع تدریجی اینترنت در ایران

کارزار قطع تدریجی اینترنت در ایران
همچنانکه قطعی گسترده و چند ساعته اینترنت در ایران صبح امروز دسترسی ها را به اینترنت های ثابت و همراه و برخی اپراتورها مختل کرد؛ پیشروی پنهان و آشکار طرح موسوم به صیانت در مجلس نیز روز به روز دلهره و نگرانی بیشتر کاربران می افزاید؛ در حالی که شدت انتقادها در شبکه های اجتماعی نیز هر لحظه به شبهه کند کردن تدریجی سرعت اینترنت و قطع اینستاگرام دامن می زند.

به گزارش آسیانیوز، همچنانکه قطعی گسترده و چند ساعته اینترنت در ایران صبح امروز دسترسی ها را به اینترنت های ثابت و همراه و برخی اپراتورها مختل کرد؛ پیشروی پنهان و آشکار طرح موسوم به صیانت در مجلس نیز روز به روز به دلهره و نگرانی بیشتر کاربران را در پی داشته؛ در حالی که شدت انتقادها در شبکه های اجتماعی هر لحظه به شبهه کند کردن تدریجی سرعت اینترنت و قطع اینستاگرام دامن می زند.

------------

بیشتر بخوانید

تلاش هشتک «صیانت خاموش» در جلوگیری از مسدود شدن اینترنت/حواشی طرح محکوم به شکست!

-------------------------------------

امروز و به دنبال قطع ارتباط اینترنتی بسیاری از شهروندان ، مسوولان ذی ربط از آتش سوزی در مرکز داده ها گزارش دادند و با خبر شدیم که دسترسی ها به اینترنت های همراه و ثابت و اپراتورهایی مانند شاتل، مبین نت و غیره قطع شده است..

این در حالی است که با وجود اعلام یکی از مدیران مربوطه(رییس روابط عمومی وزارت ارتباطات)در توییتر، مبنی بر جزئی بودن اختلال در تهران و کرج ، باز هم موجی از انتقادها و عصبیت عمومی در نوشته های شبکه های اجتماعی نمایان شد و جامعه خسته از انواع ناملایمات اقتصادی و شرطی شده از کندی و نبود اینترنت ، باز هم به یاد آورد که طرح صیانت در بیخ گوشش لانه کرده و ظاهرا دست بردار هم نیست؛ مساله ای که چندی پیش دل مشغولی تازه ای را برای میلیون ها کاربر و شاغل اینترنتی در ایران رقم زد و تا حدی جدیت یافت که موج مهاجرت دیگری را از ایران؛ حداقل در برخی ذهن ها به وجود آورد ..

متاسفانه باید گفت که بحران اینترنت هم می رود که به دغدغه هایی جدی تر در جامعه امروز بدل شود؛ چرا که اقلیتی که قرار است دست به تصویب چنین طرحی ببرند، عملکردی گستاخانه را با ادبیاتی قیم مآب همراه کرده اند و حتی به رغم مخالفت بخش هایی از حاکمیت با طرح صیانت، باز هم بر طبل بی قانونی می کوبند..

همچنین جای تعجب است که می بینیم جمعیتی که نمایندگان جامعه شهر و روستا لقب گرفته اند، چطور چنین کارزاری ضد مردمی را هدایت می کنند ..

شاید همگان دیگر دانسته ایم که از «ادعاهای حامیان طرح صیانت» این است که اینترنت را سبب گناه ‌و گمراهی می پندارند که در وهله اول باید در واقعیت داشتن چنین بی منطقی فاحشی شک کرد و دوم آنکه واضحا این گروه را؛ ترس از دستیابی آزاد همگانی به اطلاعات و سیطره آگاهی انسانی، به تلاطم وا داشته است..

به موازات آن مسجل شد که صیانت خواهان حکمرانی هایی هستند که تنها فراقانونی ها را به خدمت می گیرند و با سیالیت دانش بین انسانی ترجیح می دهند که بیگانه بمانند..

-------------

بیشتر بخوانید

علت «باطل شدن» طرح صیانت از فضای مجازی
---------------------------------------------------
در هر حال چه بخواهیم و نخواهیم کارزار پیش نویس طرح صیانت از سال ۹۷ در کشور به راه افتاده است و براساس آن نیروهای مسلح نیز علاوه بر دولت به چگونگی ارتباط اینترنت کشور با شبکه های جهانی نظارت می کنند ..

سرعت اجرایی شدن طرح صیانت از آذر ماه امسال شدت گرفت و در نهایت به فوریت ۱۰ روزه رسید..و در ۳ اسفند ۱۴۰۰ به رای گذاشته و تصویب شد و سرانجام پس از هجمه سنگین انتقادها در جامعه و کاربران، از سوی هیات رییسه مجلس رای گیری لغو و ظاهرا به زمان دیگری موکول شده است..

این در حالی است که در ادامه مرکز پژوهش های مجلس طرح صیانت را دارای نواقص و ممانعت های حقوقی قابل توجه اعلام کرد و آن را از جنبه های بسیاری ناقض اصول متعدد قانون اساسی خواند و در مجموع ۳۸ ایراد به آن وارد کرد .

این طرح با شرکت ده ها کارشناس در حوزه های مختلف، به بحث گذاشته و تبیین شد که علاوه بر مغایرت های متعدد طرح صیانت با قانون اساسی، اجرایی شدن چنین طرحی زمینه ساز ایجاد رانت و انحصار است ‌و امنیت سرمایه گذاری را به مخاطره می اندازد ؛ همچنانکه در ادامه سبب کاهش سرمایه اجتماعی است و مهاجرت نخبگان را در پی دارد و در نهایت شکاف عمیق بین مردم و حاکمیت را سبب خواهد شد.

----------

بیشتر بخوانید

واکنش بسیار جنجالی احمدی‌نژاد/مسدود کردن اینترنت القای شیطان است+ویدیو
--------------------------------------------------

حال باید دید تندروهای صیانت پیشه چه مدینه فاضله ای را برای مردم ایران در نظر دارند که با وجود همه مغایرت های قانونی طرح صیانت، بر رفتاری فراقانونی پای می فشرند..


و از سوی دیگر روند پنهان اختلال و کندی اینترنت‌ با چه مجرای قانونی شفافی در حال رخ دادن است و افرادی که باید درباره آن اطلاع رسانی کنند یا توضیح بدهند، چه کسانی هستند؟!/

شیدا خسروی

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/5o9
اخبار مرتبط
معاون رئیس‌جمهور اوکراین با انتشار عکس تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک متعلق به شرکت ایلان ماسک نوشت: استارلینک اینجاست. ممنون ایلان ‌ماسک!
نظام الدین موسوی، سخنگوی هیات رییسه مجلس، خبر داد که هیات رییسه رای گیری کمیسیون ویژه مجلس برای طرح محدودیت بیشتر اینترنت فاقد اعتبار است.
همچنانکه بیش از ۱۵۰ نماینده مجلس ایران در نامه‌ای از هیئت رئیسه مجلس خواستند تا طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» به صحن علنی بازگردانده شود، همزمان کارزاری با امضای هزاران نفر با هشتگ رسمی «صیانت خاموش» در نامه‌ای به مقام‌های ارشد کشور ، خواستار جلوگیری از «اجرای خاموش طرح صیانت» و کندی سرعت اینترنت در ایران شد.
محمود احمدی‌نژاد در انتقاد از تصویب طرح صیانت گفت: مسدود کردن اینترنت کار شیطانی است و چطور مردم برای شما اعتبار قایل شوند؟
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید