صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۷:۴۹
کد خبر: 8543
گزارشگر: 213
۹۰۷
۰
۰
۴
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

بدترین وضعیت ارزی در ایران

بدترین وضعیت ارزی در ایران
فروپاشی اقتصاد بر اثر اتخاذ سیاست‌های غلط ارزی و پولی و مالی و ارزیابی های نادرست از نتایج این سیاست‌ها و اعمال تحریم ها، وضعیت کلی اقتصاد به ویژه وضعیت ارزی کشور را در بدترین حالت ممکن قرار داد.

به گزارش آسیانیوز، فروپاشی اقتصاد بر اثر اتخاذ سیاست‌های غلط ارزی و پولی و مالی و ارزیابی های نادرست از نتایج این سیاست‌ها و اعمال تحریم های حداکثری بعد از خروج آمریکا از برجام، مجموعه عواملی بود که وضعیت کلی اقتصاد به ویژه وضعیت ارزی کشور را در بدترین حالت ممکن قرار داد.

---------

بیشتر بخوانید

⭕️ سر صفحه با ایرج جمشیدی 🔻 اوکراین در راه ابریشم گفت‌و‌گو با دکتر مهدی کریمی تفرشی

-------------------------------------------------

نرخ ارز که طبق تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت قبل تک نرخی (4200تومان) اعلام شد وضعیت اقتصادی کشور را در بدترین بحران ارزی درطی چهار دهه گذشته قرار داد و نرخ ارز در بازار آزاد فراتر از مرز 30 هزار تومان رفت که یک جهش قیمتی نرخ برابری ریال با دلار را پدید آورد.

این تغییر ناگهانی نرخ ارز که اقتصاد کشور را در حالت بحرانی قرارداد، از نتیجه تصمیمات جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت دوازدهم بود که نرخ برابری دلار و ریال را که درماه های آخر تصدی دولت دهم تا مرز 3900 تومان افزایش یافته بود، به نرخ 4200 تومانی به عنوان ارز تک نرخی که هیچ نرخی غیر از آن وجود خارجی ندارد، اعلام شد و نیز تأکید شد خرید و فروش ارز غیر از این نرخ، غیر قانونی است.

همچنین اختصاص ۱۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی در سال ۱۳۹۷ و در حدود همین مقدار در سال ۱۳۹۸، منابع بسیاری را هدر داده و این در حالی است که درآمدهای ارزی دولت در ۶ماه ابتدایی سال ۹۹ کمتر از ارز ترجیحی اختصاص‌یافته برای واردات کالاهای اساسی بوده است.

 

-------------

بیشتر بخوانید

لطف مخرب دولت در قیمت گذاری!
--------------------------------------------
تجربه تک نرخی کردن ارز نشان داده است، حجم نقدینگی بالقوه سرگردان در اقتصاد کشور، و کمبود منابع ارزی، امکان تک نرخی کردن ارز را نمی دهد و پس از مدتی دولت و بانک مرکزی مجبور خواهند شد از تک نرخی کردن ارز صرف نظر کرده و دوباره چند نرخی بودن ارز را جایگزین سیاست های ارزی کند.

نرخ شناور هم پاسخگوی تقاضای ارزی تولید کنندگان و واردکنندگان و متقاضیان ارزی که ممکن است هر روز با نوسان نرخ ارز مواجه شوند، نخواهد بود و پس از مدت کوتاهی جهش غیرمنتظره نرخ ارز را شاهد خواهیم بود.

علاوه بر ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارز نیمایی هم مشکل داشت که در آن، رانت صادرکننده به رانت واردکننده تبدیل شد که هرگز نفعی برای اقتصاد به همراه نداشت. به عبارت دیگر به اسم اینکه برای واردات‌مان مشکلی پیش نیاید، رانت صادرکننده را گرفتیم و به واردکننده دادیم.

ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار بوده به کالاهای اساسی اختصاص یابد. برخی کالاهای اساسی در حقیقت همان کالاهایی هستند که باید در داخل تولید می‌کردیم که پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای وارد کردن برخی محصولات موجب شد تولید آن کالاها در داخل، توجیه اقتصادی نداشته باشد.

------------

بیشتر بخوانید

ضعف ترانزیت ایران در جاده ابریشم

-------------------------------

 در واقع هدر رفتن منابع ارزی کشور، ضربه به تولید داخل از طریق حذف تولیدکننده داخلی از میدان رقابت و ایجاد رانت گسترده که می‌تواند منجر به ایجاد چند قدرت سیاسی در کشور شود از پیامدهای منفی سیاست ناکارآمد ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/5oh
اخبار مرتبط
در حالی که کشور ایران اقتصادی مبتنی بر عوامل تولید دارد و هنوز نیروی کار به شکل کاملا تخصصی مورد استفاده قرار نمی گیرد، کارآفرینی و ورود به فضای کسب و کار و تولید بویژه در شرایط بحران اقتصادی، رکود و تحریم، ویژگی های شخصیتی منحصربفرد در کنار همت عالی و تسلیم ناپذیری را می طلبد.
در حالی که ایران پتانسیل کافی و لازم را برای رسیدن به خودکفایی در تولید حبوبات دارد، اما آمار وزارت جهادکشاورزی نشان می‌دهد که حجم واردات برخی از اقلام حبوبات به کشور هر ساله افزایش پیدا می‌کند؛ به‌‌طوری که در حال حاضر ایران یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان حبوبات در دنیاست و سوال اینجاست که چرا این قبیل محصولات نباید از کشاورزان کشور خریداری شود؟
هزینه‌کرد در آموزش و مشاوره به منزله یک سرمایه‌گذاری سودآور است که افق‌های روشنی را پیش چشم بنگاه‌های اقتصادی گشوده و سازمان را برای آینده مجهز می‌کند.
سرعت رشد فناوری و تکنولوژی بسیار زیاد است و اگر صاحبان کسب و کار نتوانند خود را با این سرعت تطبیق دهند، به طور حتم با شکست و پسرفت مواجه خواهند شد.
ماشین‌آلات مورد نیاز صنایع غذایی اکنون در کشور قدیمی و فرسوده است و نمی‌توان با این شیوه به تولید مناسب پرداخت؛ در حالی که از دیگر مشکلات این زمینه، استفاده از نیروی انسانی بیش از حد نیاز در خط تولید است.
افزایش نرخ ارز به شدت حاشیه سود اکثر صنایع کشور را کم کرده و هزینه‌های تولید آنها را افزایش داده است، زیرا رابطه‌ی نرخ ارز با واردات، رابطه‌ی معکوس و منفی است؛ یعنی با افزایش نرخ ارز، قیمت کالاهای وارداتی بالا می‌رود.
دایره دخالت دولت در امور اقتصادی به خصوص بخش تولید و قیمت‌گذاری طی چند سال اخیر گسترش یافته و تقریبا بسیاری از کالاها مشمول این لطف مخرب دولتی شده‌اند!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید