صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۸:۵۵
کد خبر: 8544
گزارشگر: 213
۱۱۲۴
۰
۰
۳
بنیانگذار شبکه مخوف حقانی

چرا رهبر سرشناس تروریست ها جلوی دوربین ظاهر شد؟

چرا رهبر سرشناس تروریست ها جلوی دوربین ظاهر شد؟
رسانه‌های وابسته به گروه طالبان عکس‌هایی از سراج‌الدین حقانی، وزیر کشور طالبان و بنیان‌گذار شبکه مخوف حقانی را بدون این‌که چهره او را بپوشانند، منتشر کردند.

به گزارش آسیانیوز، سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر کشور گروه طالبان برای نخستین بار در رسانه‌ها ظاهر شد.

--------------------

بیشتر بخوانید:

طالبان با حکومت ایران «دوست» نخواهد شد!

----------------------------------------------------

 روز شنبه، ۱۴ اسفند، رسانه‌های وابسته به گروه طالبان عکس‌هایی از سراج‌الدین حقانی را بدون این‌که چهره او را بپوشانند، منتشر کردند. در این عکس‌ها دیده می‌شود که حقانی در برنامه‎ فارغ‌التحصیلی ده‌ها تن از جنگجویان این گروه از یک دوره آموزشی کوتاه‌مدت حاضر شده است.


سراج‌الدین حقانی ۴۹ سال دارد و فرزند ارشد جلال‌الدین حقانی، بنیان‌گذار شبکه حقانی از مخوف‌ترین سازمان‌های تروریستی در افغانستان است. سراج‌الدین حقانی به دلیل طراحی و اجرای حمله‌های مرگبار در ۲۰ سال گذشته که در آن‌ها شمار زیادی از افغان‌ها و شهروندان غربی ازجمله آمریکایی‌ها کشته شده‌اند، در فهرست سیاه سازمان ملل و پلیس فدرال آمریکا قرار دارد.

سراج‌الدین حقانی متهم به کشتارهای فراوانی است، اما پلیس فدرال آمریکا تنها به دو مورد اقدام تروریستی او در سال ۲۰۰۸ اشاره کرده است. این اقدامات شامل حمله به هتلی در کابل که منجر به مرگ شش نفر ازجمله یک شهروند آمریکایی شد و همچنین سوءقصد به جان حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان می‌شوند.

--------

بیشتر بخوانید

حضور احمد مسعود در تهران!
---------------------------------

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، سراج‌الدین حقانی که قدرتمندترین فرمانده نظامی در میان این گروه است، تمامی ساختارهای امنیتی و اطلاعاتی را در کنترل خود گرفت و کرسی وزارت کشور را تصاحب کرد. هم‌زمان با معرفی شدن او به سمت‌ وزیر کشور طالبان، پلیس فدرال آمریکا جایزه‌‌ پنج میلیون دلاری برای دستگیری او را به ۱۰ میلیون دلار افزایش داد.

در بیانیه پلیس فدرال آمریکا آمده است برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری سراج‌الدین حقانی شود، ۱۰ میلیون دلار پاداش در نظر گرفته شده است. از هفت ماه پیش، سراج‌الدین حقانی همواره در میان اعضای طالبان حضور دارد و با برخی از دیپلمات‌ها و مسئولان سازمان‌های کمک‌رسان خارجی نیز ملاقات می‌کرد، اما همیشه چهره او پوشیده بود.

هرچند طالبان در مورد حضور حقانی در رسانه‌ها صحبتی نکرده است، اما به نظر می‌رسد نگرانی‌های این گروه از هدف قرار گرفتن رهبرانشان برطرف شده است. حقانی در حالی در مقابل رسانه‌ها قرار گرفت و بدون هراس در کابل و شهرهای افغانستان گشت‌وگذار کرد که بیانیه‌ پلیس فدرال آمریکا برای دستگیری او همچنان پابرجا است.

در متن بیانه پلیس فدرال آمریکا، سراج‌الدین حقانی چنین توصیف شده است: «او یکی از رهبران ارشد شبکه حقانی است و روابط نزدیک با طالبان و شبکه القاعده دارد. حقانی یک تروریست جهانی است.»

هنوز مشخص نیست که پلیس فدرال آمریکا همچنان دنبال سراج‌الدین حقانی است یا از تعقیب او با ‌عنوان یک تروریست جهانی دست برداشته است. درحالی‌که حقانی بدون هیچ نگرانی در کابل زندگی می کند، با دیپلمات‌های خارجی ملاقات دارد و با رسانه‌ها نیز مصاحبه می‌کند، پاداش ۱۰ میلیون دلاری پلیس فدرال آمریکا برای بازداشت او شبیه یک طنز است.

با علنی شدن چهره سراج‌الدین حقانی، تنها ملا هیبت‌الله از میان رهبران طالبان هنوز در خفا مانده است. هرچند هرازگاهی طالبان خبرهایی در مورد حضور یافتن ملا هیبت‌الله در میان مردم و ملاقات با کارمندان ادارات دولتی منتشر می‌کنند، اما تاکنون هیچ عکس یا ویدیویی از حضور او در داخل افغانستان منتشر نشده است.

---------------

بیشتر بخوانید:

یک روزنامه نوشت «تیپ اصلاحاتیون ایران» به «پنجشیر» اعزام شوند!

---------------------------------------------------------------


در هفته‌های نخست سلطه طالبان بر افغانستان دلیل پنهان ماندن رهبران ارشد این گروه، ناامن بودن آسمان افغانستان و حضور پهپاد‌های آمریکایی برای گشت‌زنی در فضای آن کشور بود. به نظر می‌رسد، سراج‌الدین حقانی برای برطرف کردن نگرانی‌ها از حمله احتمالی به رهبران این گروه و اطمینان بخشیدن به اعضای طالبان، حضورش را در رسانه‌ها علنی کرد و از چهره‌اش که تا قبل از این برای عموم پنهان بود، پرده برداشت./

https://www.asianews.ir/u/5oi
اخبار مرتبط
در پی تصمیم وزارت امور خارجه آمریکا، سفارت افغانستان در واشنگتن و کنسولگری‌های آن در دیگر ایالت‌های آمریکا، تعطیل شد.
هر دختر و پسری که در این روز بازداشت شود نکاح آنان شرعاً توسط منسوبین امارت صورت خواهد گرفت.
همچنانکه برخی از دیپلمات‌های خارجی در امور افغانستان، نگرانی از وقوع یک درگیری گسترده به دلیل نارضایتی از وجود طالبان در بهار پیش‌ رو را بیان کرده‌اند، صدها جنگجوی طالبان که مجهز به سلاح‌های سنگین‌اند به پنجشیر، بغلان، فاریاب و برخی دیگر از شهرهای شمال افغانستان اعزام‌ شده‌اند.
همچنانکه خشونت در افغانستان در حال افزایش است، در درگیری میان نیروهای جبهه مقاومت ملی و طالبان در شهرستان خوست استان بغلان در شمال افغانستان، تاکنون چهار جنگجوی طالب و یک نیروی جبهه مقاومت ملی کشته شده اند.
روز شنبه، ۲۲ ژانویه، انفجار یک بمب مغناطیسی کار گذاشته شده در یک خودرو در شهر هرات افغانستان، دست‌کم هفت کشته و ۹ زخمی بر جای گذاشت.
برخی از مقام های طالبان اعلام کرده اند که احمد مسعود در تهران بوده است؛ این در حالی است که جبهه مقاومت ملی که مخالف طالبان است، کنترل دره پنجشیر افغانستان را در دست دارد و احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود از رهبران جنبش مقاومت ضد شوروی، فرمانده این جبهه است.
آمریکا همواره سعی دارد به دولت‌های مستقر با انواع امتیازات در قبال همراهی با خود ثابت کند که به دنبال حفظ و ثباتشان است و همزمان به اپوزیسیون و مردم ناراضی نیز اینگونه وانمود کند که چیزی تا براندازی و کسب قدرت باقی نمانده است و در کنار آن‌هاست.
حالت جدید تروریسم دولتی طالبان در حالی شکل می گیرد که این گروه برای عملیات انتحاری تروریستی اعلام آمادگی کرده و بیانیه داده است و گردان انتحاری طالبان اغلب شامل جوانان و نوجوانانی هستند که در مدارس دینی پاکستان تحصیل کرده اند.
طالبان به تازگی به خشونتی دیگر مانند بریدن سر مانکن ها روی آورده اند.
گوردون براون، نخست وزیر سابق بریتانیا، می‌گوید غرب در حال «خوابگردی» در بزرگ‌ترین بحران بشردوستانه عصر و افغانستان فروپاشیده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید