صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۲:۰۲
کد خبر: 8646
گزارشگر: 213
۷۸۹
۰
۰
۲
موضع گیری عجیب روسیه در جلوگیری از توافق هسته ای

پوتین به برجام پشت پا زد

پوتین به برجام پشت پا زد
ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، ضمن انتقاد از تلاش آمریکا برای امضای قراردادهای انرژی با ایران و ونزوئلا، گفت مسکو همچنان به قراردادهای خود برای صادرات انرژی به اروپا پایبند است.
به گزارش آسیانیوز، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، ضمن انتقاد از تلاش آمریکا برای امضای قراردادهای انرژی با ایران و ونزوئلا، گفت مسکو همچنان به قراردادهای خود برای صادرات انرژی پایبند است و تحریم‌های غرب را نامشروع می‌داند.

پوتین روز پنجشنبه ۱۹ اسفند در نشست ویدیویی با اعضای هیات دولتش گفت که روسیه مشکلات ناشی از تحریم‌ها را «با آرامش» حل خواهد کرد.

او افزایش قیمت انرژی در غرب را «نتیجه محاسبات اشتباه خود آنها» دانست و با اشاره به اینکه «ما در حال انجام تعهدات خود هستیم» گفت: «همه چیز بسیار عجیب به نظر می رسد.»

پوتین همچنین با اشاره به اینکه آمریکا در تلاش است تا با ایران و ونزوئلا «که خود قبلا آنها را تحریم کرده» قرارداد ببندد گفت: «حاضرند با ایران صلح کنند و فورا تمام اسناد را امضا کنند.»

آمریکا اخیرا مذاکراتی را با ونزوئلا آغاز کرد و با اینکه ابتدا گزارش‌هایی درباره عدم پیشرفت جدی در این مذاکرات مطرح شد، اما ونزوئلا در روزهای بعد دو شهروند آمریکایی زندانی در این کشور را آزاد کرد.

هفته‌های گذشته نیز برخی تحلیلگران بازار انرژی نسبت به افزایش ورود نفت ایران به بازار پس از توافق احتمالی هسته‌ای ابراز خوش‌بینی کرده بودند.

اما در اقدامی غیرمنتظره روز شنبه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، شرط و شروط جدیدی برای احیای برجام گذاشت و خواسته‌های مطرح شده از سوی او در روزهای بعد به شکل گسترده‌تری از سوی میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، مطرح شد.

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، نیز هشدار داد: «می‌خواهیم برجام به نتیجه برسد اما منافع خودمان هم برایمان مهم است.»

ولادیمیر پوتین همچنین در اظهارات روز پنجشنبه‌اش بارها از «جنگ اقتصادی» غرب و «کشورهای غیردوست» علیه روسیه سخن گفت، اما در عین حال کوشید تاثیر تحریم‌ها را بسیار اندک جلوه دهد.

آمریکا، اروپا و شمار دیگری از کشورها پس از حمله روسیه به اوکراین تحریم‌های گسترده‌ای علیه مسکو وضع کرده‌اند و روز سه‌شنبه نیز آمریکا واردات نفت و گاز از روسیه را ممنوع اعلام کرد.

بریتانیا نیز اعلام کرد واردات نفت از روسیه را تا پایان سال جاری به طور کامل متوقف می‌کند.

از سوی دیگر روسیه نیز روز پنجشنبه در اقدامی مقابله‌جویانه اعلام کرد صدور برخی محصولات از این کشور، از جمله اقلام مخابراتی، پزشکی، کشاورزی و جنگل‌داری، الکتریکی و خودرو، تا پایان سال جاری میلادی ممنوع است.

وزارت اقتصاد روسیه دلیل این اقدام را «پاسخ منطقی» به تحریم‌کنندگان علیه این کشور و همچنین اطمینان از عدم وقفه در فعالیت بخش‌های کلیدی اقتصادی در روسیه ذکر کرده است./
https://www.asianews.ir/u/5r9
اخبار مرتبط
در حالی که بیانیه خزانه داری آمریکا توسط جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده یک روز زودتر منتشر و در ادامه محتوای مربوط به آن حذف شد؛ جزییاتی جهانی را برای برخی فعالان اقتصادی فاش کرد.
به گفته سفارت لهستان در تهران، برخی رسانه‌های ایرانی اخیرا گزارش‌هایی درباره ادعای موارد بدرفتاری و تبعیض علیه گروه هایی از افرادی که از جنگ اوکراین فرار کرده و به لهستان پناهنده شده‌اند، منتشر کرده‌اند؛ در حالی که در بیانیه این سفارت آمده که چنین ادعاهایی منعکس کننده وضعیت موجود نیست.
در حالی که موضوع جالب دلارهای نو با قیمت ۳۳ و ۳۴ هزار تومان برای عیدی دادن در بازار دیده می شود، بازار ارز نسبت به صحبت‌های نمایندگان مجلس و سخنگوی وزارت خارجه در مورد مذاکرات، روی خوشی نشان نداد.
وزیر امور خارجه اوکراین در حالی درباره مذاکره زلنسکی و پوتین سخن گفت که امروز در ویدیویی اعلام کرد که من اینجا در کشورم هستم؛ اینجا مال من است و آن را رها نمی‌کنم!
در حالی که موضع تازه روسیه در مذاکرات وین و درخواست این کشور برای دریافت تضمین، به نوعی «‌گروکشی» تفسیر شده است؛ سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری خود اعلام کرد که ایران منتظر است جزییات درخواست روسیه برای دریافت تضمین از آمریکا در مذاکرات را بشنود.
بزرگترین ضرر کنندگان جنگ روسیه و اوکراین؛ میلیاردرهای روسی، خصوصا طرفداران خود پوتین خواهند بود؛ در حالی که باید دید اعتبار از دست رفته اقتصادی شرکت ها و بانک های روس بازگشت پذیر است؟
در حالی که استفاده از رمز ارزها توسط روسیه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا با واکنش شدید قانون‎گذاران آمریکا مواجه خواهدشد، خرید بیت کوین در روسیه و اوکراین افزایش یافته است و در این باره پیامدهای بلندمدت مثبت و منفی برای ارزهای دیجیتال قابل تامل است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید