صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۷:۱۲
کد خبر: 8648
گزارشگر: 213
۵۸۰
۰
۰
۳
کتاب«نخستین احزاب ایران و انگلستان»نوشته علی رزاقی بهار منتشر شد

«موانع« دموکراسی در ایران؛ تک روی و خودمحوری روشنفکران

«موانع« دموکراسی در ایران؛ تک روی و خودمحوری روشنفکران
روشنفکران ایران، مهم‌ترین خاستگاه و پایگاه احزاب و تشکل‌های سیاسی بودند، اما به دلایلی نظیر تقابل‌های شدید فرهنگی و ایدئولوژیک در جامعه ایرانی و همچنین خودمحوری و تکروی در میان خودشان،نتوانستند پیوند سیاسی و تشکیلاتی فعال و پایداری برقرار کنند.

به گزارش آسیانیوز، جواد لگزیان: کتاب امروز با بررسی مقایسه‌ای تاریخ احزاب ایران و انگلستان از ضرورت تحزب برای رسیدن به دموکراسی می‌گوید.

-----------

بیشتر بخوانید

برند «گوچی» در دنیای حسادت و رقابت

----------------------------------------------------

علی رزاقی بهار در کتاب «نخستین احزاب ایران و انگلستان» با مطالعه دقیق احزاب سیاسی در دو جامعه ایران و انگلستان به‌ویژه از منظر خاستگاه و پیشینه احزاب در این دو کشور تصویری کامل از وضعیت تحزب در دو کشور ارائه داده است.

انگلستان خاستگاه نخستین احزاب سیاسی در مغرب زمین و جهان بود که از حدود دو سده پیش بر مبنای جریان‌های سیاسی قدیمی‌تری ساختار دو حزبی کنونی این کشور شکل گرفت. از دیگر سو ایران نیز در شمار یکی از نخستین جوامع شرقی است که با تأخیری صد ساله نسبت به انگلستان و برخی دیگر از جوامع غربی، صد و اندی سال پیش از این و پس از پیروزی انقلاب مشروطه، همراه با تحقق دمکراسی، لوازم و مؤلفه‌های آن همچون تفکیک قوا و انتخابات و پارلمان و نیز احزاب سیاسی در آن شکل گرفت.

 

---------

بیشتر بخوانید

خلیل ملکی؛ آموزگار رفتار سیاسی

------------------------------------------

از نگاه علی رزاقی بهار در کتاب می خوانیم:

در طول مطالعه و پژوهش در این خصوص دریافتم که تشکیل حزب به معنی واقعی آن در ایران کنونی نیازمند پژوهش و مطالعات زیاد، از خودگذشتگی‌ها و تغییر باورهایی است که ممکن است سال‌های بسیاری دیگر طول بکشد.

اما باور دارم تحزب می‌تواند کلاف سردرگم دمکراسی در ایران را باز کند. درواقع پژوهشگران مجموعه‌ای از عوامل نظیر، عدم پیدایش تحول اساسی در ساختار نیروها و روابط تولید در ایران، تداوم شیوه تولید آسیایی و در نتیجه تداوم استبداد شرقی در ایران، عدم استقلال طبقات اجتماعی، عـدم پیدایی نیروهای نوساز و اختلالی متناوب در فرایند انباشت سرمایه به دلیل رواج کشاورزی معیشتی و نه تجارتی در ایران را در پیدایی این فرهنگ دخیل می‌دانند....

به‌طورکلی، روشنفکران ایران اگرچه در دوره مورد بررسی این پژوهش (احزاب اولیه)، مهم‌ترین خاستگاه و پایگاه احزاب و تشکل‌های سیاسی بودند اما به دلایلی نظیر تقابل‌های شدید فرهنگی و ایدئولوژیک در جامعه ایرانی و همچنین غلبه ذهنی‌گرایی، خیالپردازی، خودمحوری و تکروی در میان خودشان، نه تنها نتوانستند با طیف‌ها و طبقات عمده طبقاتی، پیوند سیاسی و تشکیلاتی فعال و پایداری برقرار کنند، بلکه در برقراری وفاق و اجماع در میان خود نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند....

کتاب «نخستین احزاب ایران و انگلستان» نوشته علی رزاقی بهار دانشجوی دکترای تخصصی علوم سیاسی، مدیر مسئول فصلنامه بارثاوا و فعال حزبی و سیاسی و با مقدمه دکتر محسن مدیر‌ شانه‌چی در 150 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و قیمت 35 هزار تومان از سوی انتشارات بین‌المللی شمع و مه منتشر شده است./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/5rb
اخبار مرتبط
قصه قلعه جادویی عقاب کوهستان را این بار در کتاب ولادیمیر بارتول می خوانیم؛ قلعه‌ای بر فراز صخره‌ای با شیب تند، پرتگاه‌های عمیق و خطرناک و غیرقابل دسترس که آشیانه حسن صباح عقاب کوهستان بوده است.
در تاریخ، ایرانیان مناسباتی دوستانه با همسایگان داشته‌اند که این قصه دوستی و هم‌آوایی در کتاب «روابط فرهنگی ایرانیان و ترکان» نوشته کامروز خسروی به وضوح بررسی شده است.
در ژوئن ۲۰۲۱، رویدادی دیوانه‌کننده در پرواز پاریس - نیویورک زندگی صدها زن و مرد را زیر و رو می‌کند؛ فرود اجباری و قرنطینه‌کردن مسافران و خدمه نشان می‌دهد که چیزی «ناجور» و نامرسوم مشاهده شده؛ نوعی «آنومالی» و ناهمخوانی در این رویدادِ مرموز ذهنیت متخصصان را مشغول و نگران کرده‌ است.
حالا تو کجا هستی، تو آنجایی و من دارم برایت می نویسم؛ تو آنجایی، میان کاکتوس ها و شغال ها. وقتی این نوشته را می خوانی، اینجا بازگشته ای و اسباب های من دیگر در انبار زیر شیروانی خواهند بود و من نخواهم بود.
اثر داستانی «خانه گوچی» روایتگر قتل مائوریتزیو گوچی، نوه‌ی بنیان‌گذار شرکت گوچی شروع می‌شود و در فضایی مافیایی ادامه می‌یابد که سرشار از حسادت و رقابت و شکست و پیروزی است.
کتاب «در دفاع از خلیل ملکی» از تئوریسین‌ها و سیاست‌مداران معاصر درصدد است تا با بررسی زندگی و مبارزات خلیل ملکی این آموزگار پیشرو رفتار سیاسی بار دیگر ما را با ابعاد مثبت این شخصیت تاریخ ایران آشنا کند.
«لحظات هفده‌گانه بهاران» اثر یولیان سمیونوف یکی از کتاب های مهم ژانر جاسوسی و درباره جاسوس روسیه به تازگی منتشر شده است که بخش های بسیاری از آن روایت گر پیام‌های درونی انسانی است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید