صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۲
کد خبر: 8650
گزارشگر: 213
۵۶۴
۰
۰
۳
کشتی های مشکوک نفتی متوقف شدند

در آستانه توافق با آمریکا؛ نفتکش ها توقیف شدند

در آستانه توافق با آمریکا؛ نفتکش ها توقیف شدند
محموله‌های مشکوک به نفت ایران در حالی توسط آمریکا توقیف شده‌اند که دولت جو بایدن از ماه‌ها قبل برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران، موسوم به برجام، در تلاش است و مذاکرات در مراحل پایانی توافق یا عدم توئافق قرار دارند.

به گزارش آسیانیوز، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که آمریکا محموله‌های دو نفتکش مشکوک به انتقال نفت ایران را توقیف کرده است.

کشتی‌های ایران برای مقابله با تحریم‌ها، به اقدام‌هایی مثل رنگ‌آمیزی مجدد عرشه و خاموش کردن فرستنده‌ها دست می‌زنند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه ۱۹ اسفند (۱۰ مارس) نوشت که ماه گذشته میلادی، اطلاعات مربوط به توقیف این محموله‌ها، زمانی به ثبت رسید که دو نفتکش یونانی به دستور نهادهای قضایی آمریکا، بار خود را در باهاماس و هیوستون تخلیه کردند.


ارزش بار این دو نفتکش، ''بیش از ۳۸ میلیون دلار'' گزارش شده است.

آسوشیتدپرس می‌افزاید که ایران برای مقابله با تحریم‌ها، از طرح‌های پیچیده‌ای همچون ''جعل اسناد'' و ''رنگ‌آمیزی مجدد عرشه کشتی''، برای انتقال نفت خود استفاده می‌کند.

مسیر کشتی‌های آرینا و نوستوس
بر پایه این گزارش، نفتکش ایرانی "ام/تی استارک ۱" از سال ۲۰۱۸ تحت تحریم‌های آمریکا است اما این کشتی مجددا رنگ‌آمیزی شد تا از ثبت آن در تصاویر ماهواره‌ای جلوگیری شود.

این کشتی در تاریخ ۳۱ اکتبر سال ۲۰۲۰ برای بارگذاری بشکه‌های نفت، وارد جزیره خارک ایران شد. همچنین، در تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۲۰ نیز ۷۳۳ هزار و ۸۷۶ بشکه نفت، به نفتکش دیگری به نام "ام/تی آرینا" منتقل شد.

آسوشیتدپرس می‌افزاید که این دو کشتی در جریان انتقال خطرناک بشکه‌های نفت، فرستنده‌های خود را خاموش کردند تا ماهواره‌ها نتوانند آنها را رصد و شناسایی کنند. طبق یافته‌های شرکت جونگمن که در زمینه ردیابی کشتی‌ها فعالیت می‌کند، کشتی آرینا با پرچم کشور پاناما و از طریق شرکت کشتی‌رانی سنت جیمز در آتن یونان، ابتدا عازم کانال سوئز شد؛ سپس برای برخی تعمیرها به استانبول ترکیه رفت و سرانجام روانه رومانی شد.

با این حال، مسئولان کشتی در جریان این سفر موفق نشدند تا برای محموله‌های نفتی ایران، مشتری پیدا کنند. در تاریخ ۲۶ آگوست سال ۲۰۲۱، حدود ۲۲۰ هزار و ۷۹۳ بشکه نفت از این محموله، در سواحل قبرس به کشتی دیگری به نام "ام/تی نوستوس"، متعلق به شرکت یونانی یوروتانکرز، انتقال پیدا کرد.

یافته‌های شرکت جونگمن حاکی از آن است که هر دو کشتی آرینا و نوستوس تلاش کردند تا محموله‌های خود را به انباری در ترکیه انتقال دهند، اما آمریکا آنها را ردیابی و توقیف کرد.
سرانجام، کشتی آرینا در ژانویه سال جاری میلادی، بار خود را در باهاماس و کشتی نوستوس نیز بار خود را سال گذشته در هیوستون آمریکا تخلیه کردند.

تحریم نفت روسیه و نیاز به نفت جایگزین
محموله‌های مشکوک به نفت ایران در حالی توسط آمریکا توقیف شده‌اند که دولت جو بایدن از ماه‌ها قبل برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران، موسوم به برجام، در تلاش است؛ احیای این توافق، احتمالا به لغو تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران می‌انجامد.
از سوی دیگر، با اعلام تحریم نفت روسیه توسط آمریکا، به نظر می‌رسد که ایالات متحده اکنون خیلی بیشتر از قبل به احیای توافق هسته‌ای با ایران نیاز دارد؛ چرا که ممنوعیت واردات نفت از روسیه، عملا به معنای آن است که روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت از بازارهای غربی حذف می‌شوند.
به این ترتیب، بخشی از نفت حذف شده از بازارهای غربی، می‌تواند توسط نفت ایران جبران شود. ایران در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط روزانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد اما به دلیل تحریم‌ها توانسته تنها کمتر از نیمی از تولید خود را بفروشد.

برخی از مسوولان در ماه‌های گذشته گفتند که ایران علیرغم تحریم‌ها موفق شده تا بخشی از نفت خود را به فروش برساند. بر اساس یکی از جدیدترین آمارهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی، ایران در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ توانسته ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار نفت بفروشد. این در حالی است که ایران در مدت مشابه سال قبل تنها ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار نفت فروخته بود.

هشدارها نسبت به لغو تحریم‌ها علیه ایران


شماری از جمهوری‌‌خواهان و منتقدان جو بایدن بارها هشدار داده‌اند که تحولات بین‌المللی نباید باعث شود تا آمریکا از فشار بر جمهوری اسلامی بکاهد.

  در همین خصوص، رئیس ستاد متحد علیه ایران هسته‌ای می‌گوید: «توقیف این محموله‌ها، بهترین مثال است برای اینکه چرا آمریکا نباید تحریم‌ها را لغو کند».
کلر جونگمن می‌گوید: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که سپاه نمی‌تواند از سود حاصل از فروش نفت ایران، برای تأمین مالی تروریسم و سایر فعالیت‌هایی که امنیت همه آمریکایی‌ها را تهدید می‌کند، استفاده کند».
به تازگی نیز گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا روز ۱۸ اسفند از جو بایدن خواستند مذاکرات با ایران بر سر توافق هسته‌ای را کنار بگذارد و تاکید کردند که انجام این توافق به معنای دادن "امتیازی بزرگ" به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در بحبوحه تهاجم نظامی به اوکراین است.

 با امضای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵ توانسته بود تا بار دیگر فروش نفت خود را از سر گیرد. اما ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به طور یکجانبه از این توافق خارج شد.

دور هشتم مذاکرات احیای برجام از ششم دی ماه آغاز شد. سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای و آمریکا، که به طور غیرمستقیم در این مذاکرات مشارکت دارد، بارها تاکید کرده‌اند که فرصت برای رسیدن به توافق در حال از دست رفتن است./

https://www.asianews.ir/u/5rd
اخبار مرتبط
ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، ضمن انتقاد از تلاش آمریکا برای امضای قراردادهای انرژی با ایران و ونزوئلا، گفت مسکو همچنان به قراردادهای خود برای صادرات انرژی به اروپا پایبند است.
بزرگترین ضرر کنندگان جنگ روسیه و اوکراین؛ میلیاردرهای روسی، خصوصا طرفداران خود پوتین خواهند بود؛ در حالی که باید دید اعتبار از دست رفته اقتصادی شرکت ها و بانک های روس بازگشت پذیر است؟
در حالی که استفاده از رمز ارزها توسط روسیه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا با واکنش شدید قانون‎گذاران آمریکا مواجه خواهدشد، خرید بیت کوین در روسیه و اوکراین افزایش یافته است و در این باره پیامدهای بلندمدت مثبت و منفی برای ارزهای دیجیتال قابل تامل است.
مجلس در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۱ مصوبه ای را تصویب کرد که بر اساس آن نفت خام به ارزش چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو در اختیار یک سری «اشخاص» قرار می گیرد تا آن را بفروشند و برای هزینه‌های نظامی صرف کنند.
در نهمین روز حمله روسیه به اوکراین، سناتور لیندزی گراهام از نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، درباره ترور او توضیحاتی داد.
با حمله روسیه و در صورت توقف صادرات روغن نباتی از اوکراین به کشور، ایران در یکی دیگر از اقلام ضروری و موردنیازش به روسیه وابسته می‌شود که تبعات آن انحصار بازار و گرانی است؛ در حالی که پس از تحریم روسیه و عبور بهای نفت خام از بشکه‌ای ۱۱۷ دلار شوک های جدی در بازارهای غذا و انرژی قابل انتظار است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید