صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۷:۵۵
کد خبر: 8662
گزارشگر: 213
۶۷۱
۰
۰
۲
توقف ناگهانی گفت و گوهای برجام و ابراز تاسف مقامات غربی

چرا مذاکرات وین ناکام ماند؟

چرا مذاکرات وین ناکام ماند؟
در حالی که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز گذشته به طور ناگهانی اعلام کرد که به دلیل برخی مسائل بیرونی، مذاکرات وین دچار وقفه طولانی می‌شود، استفانی القاق، مذاکره‌کننده ارشد بریتانیا نیز در توییتی نوشت که عمیقا از اینکه مذاکرات وین متوقف شده، متاسف است.

به گزارش آسیانیوز، تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای پس از توقف ناگهانی مذاکرات وین اعلام کردند که هیچ طرفی نباید به دنبال سوءاستفاده از مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای با ایران باشد.

سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا در یک بیانیه مشترک که امروز شنبه ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) منتشر شد، بدون اشاره به نام کشوری اعلام کردند: «هیچ طرفی نباید از مذاکرات هسته‌ای ایران در راستای منافع خود بهره‌برداری کند تا تضمین‌هایی را که هیچ ربطی به این توافق‌نامه ندارد به دست آورد.»

این بیانیه تاکید دارد که «این خطر منجر به فروپاشی توافق می‌شود و مردم ایران را از لغو تحریم‌ها و جامعه بین‌المللی را از تضمین‌های لازم درباره برنامه هسته‌ای ایران محروم می‌کند.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز گذشته به طور ناگهانی اعلام کرد که به دلیل برخی مسائل بیرونی، مذاکرات وین دچار وقفه می‌شود.

وی جزییاتی از این «مسائل بیرونی» را مطرح نکرد اما در محافل بین‌المللی و همچنین داخل ایران درخواست‌های اخیر روسیه عامل این تاخیر عنوان می‌شود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شنبه گذشته به‌طور غیرمنتظره خواستار تضمین‌هایی از طرف آمریکا شد تا تجارت بین روسیه و ایران تحت تاثیر تحریم‌های اعمال شده اخیر علیه این کشور قرار نگیرد.

این اقدام روسیه تلاش‌های نزدیک به یک سال ایالات متحده و قدرت‌های اروپایی برای احیای برجام را به خطر انداخت.

آیا مذاکرات با فروپاشی روبرو می‌شود؟

 اریک بروئر، یک مقام ارشد سابق امنیت ملی در دولت‌های قبلی ایالات متحده که روی سیاست کنترل تسلیحات کار می‌کرد گفت: «خواسته‌های روسیه در آخرین لحظه به این روند ضربه وارد کرده است.»

وی افزود: «اکنون واقعا مشخص نیست که آیا مذاکرات به نتیجه می‌رسد یا نه؟»

استفانی القاق، مذاکره‌کننده ارشد بریتانیا نیز در توییتی نوشت که عمیقا از اینکه مذاکرات وین متوقف شده، متاسف است.

وی بدون اشاره به «مسائل بیرونی» که پیش از این بورل به آن اشاره کرده بود، افزود: «مسائل بیرونی باید ظرف چند روز آینده حل شوند وگرنه ممکن است توافق با فروپاشی روبرو شود.»

تروئیکای اروپایی: روسیه برای توافق با ایران شرط جدید تعیین نکند

ایالات متحده و دولت‌های اروپایی تاکنون درخواست‌ روسیه درباره تحریم‌ها را رد کرده‌اند و می‌گویند که این درخواست خارج از برجام است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «تحریم‌های جدید مرتبط با روسیه کاملا بی ربط با برجام است.»

وی تاکید کرد که قصد ندارند چیز جدید یا خاصی به روسیه در ارتباط با این تحریم‌ها ارائه کنند. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای نیز این ایده را که دولت او مذاکرات را از مسیر خارج کرده است رد کرد و گفت که باید منافع مسکو در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد که با توجه به شرایط جدید و موج تحریم‌ها علیه روسیه ما حق داریم از منافع خود در زمینه هسته‌ای و زمینه‌های گسترده‌تر محافظت کنیم.

علی واعظ، مسئول بخش ایران در اندیشکدهٔ «گروه بین‌المللی بحران» معتقد است که روسیه از طریق یک عملیات دیپلماتیک ویژه، احیای توافق هسته‌ای را خنثی کرده است.

روسیه هراسی را کنار بگذارید

این در حالی است که علی مطهری، نماینده سابق مجلس ایران نیز در واکنش به توقف مذاکرات در توییتی نوشت: «ایران باید در آخرین مرحله احیای برجام روسیه هراسی را کنار بگذارد و مشکلات باقی مانده را با مذاکره مستقیم با آمریکا حل و فصل کند.»


وی اضافه کرد: «روسیه به‌شدت نگران احیای برجام و بهبود روابط اقتصادی ایران با غرب است و می‌خواهد ایران همچنان گروگان او و سپری در مقابل غرب برای روسیه باشد.»

وی تاکید کرد که مقامات کشور باید منافع ملی را بر منافع روسیه ترجیح دهند.

از سوی دیگر نیکی هیلی، نماینده دولت ترامپ در سازمان ملل روز گذشته بدون اشاره به توقف مذاکرات با انتقاد از بایدن در توییتی نوشت: «تلاش بایدن برای توافق با ایران باعث شرمساری آمریکا شده است.»

وی افزود: «او در حال مذاکره با روسیه است، به تروریست‌ها پول می‌دهد و تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران را نادیده می‌گیرد و به دشمنان ما التماس می‌کند که ما را دوست داشته باشند. دیگر بس است.»/

https://www.asianews.ir/u/5ro
اخبار مرتبط
محموله‌های مشکوک به نفت ایران در حالی توسط آمریکا توقیف شده‌اند که دولت جو بایدن از ماه‌ها قبل برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران، موسوم به برجام، در تلاش است و مذاکرات در مراحل پایانی توافق یا عدم توئافق قرار دارند.
ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، ضمن انتقاد از تلاش آمریکا برای امضای قراردادهای انرژی با ایران و ونزوئلا، گفت مسکو همچنان به قراردادهای خود برای صادرات انرژی به اروپا پایبند است.
در حالی که موضع تازه روسیه در مذاکرات وین و درخواست این کشور برای دریافت تضمین، به نوعی «‌گروکشی» تفسیر شده است؛ سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری خود اعلام کرد که ایران منتظر است جزییات درخواست روسیه برای دریافت تضمین از آمریکا در مذاکرات را بشنود.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت اگر ایران در پیشرفتِ مذاکرات برای احیاء برجام از خود ناسازگاری نشان دهد، ایالات متحده رفتار دیگری خواهد داشت.
با اجرای دوباره برجام و افزایش دسترسی به منابع ارزی، اقتصاد ایران امکان حضور فعال در بازارهای بین المللی را پیدا می‌کند.
یک روز پس از اعلام ضرب الاجل آمریکا برای ایران در مذاکرات وین، سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که مذاکرات در «مرز توافق یا بن بست» قرار دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید