صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۷:۳۰
کد خبر: 8666
گزارشگر: 213
۷۴۷
۰
۰
۳
یادداشت/مهدی کریمی تفرشی

درج قیمت روی کالا؛ علاج موقتی

درج قیمت روی کالا؛ علاج موقتی
با درج قیمت تمام‌شده و قیمت مصرف‌کننده به نوعی باز هم شاهد گران‌فروشی‌ها خواهیم بود؛ چرا که باز هم فروشگاه‌ها برای فروش، ملاک را قیمت مصرف‌کننده قرار می‌دهند که یعنی مصرف‌کننده باید هزینه توزیع در دورترین نقطه را بپردازد.

به گزارش آسیانیوز، دولت مدتی است که با شعار شفاف‌سازی بازار خرده‌فروشی و همچنین جلوگیری از برخی تخلف‌ها تصمیم گرفته قیمت تولیدکننده را بر روی برخی از اقلام کاهالای پر مصرف درج کند.

-----------------

بیشتر بخوانید

فردای «حذف» ارز ترجیحی و راه رفتن بر لبه تیغ!
------------------------------------------------------------------------
هدف از اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها در مرحله اول حذف دلالان است و بناست که کالا از تولید به مصرف باشد تا تولیدکننده بتواند به‌صورت مستقیم کالای خود را به دست مردم برساند؛ همچنین سود کارخانه نیز بر مبنای قیمت‌گذاری سازمان حمایت مشخص و شفاف شده است که با درج آن بر روی کالا می تواند از سوءاستفاده دلالان و دست‌به‌دست شدن و افزایش قیمت این کالاها جلوگیری شود. اما درصد‌هایی که به‌عنوان سود توزیع‌کننده نسبت به قیمت تولیدکننده در نظر گرفته شده است نیاز به کارشناسی دقیق دارند.

این در حالی است که اجرای این طراحی ضمن مزایایی که دارد با نواقص زیادی روبروست.

اولا لازم است قبل از اجرای این طرح، نحوه درج قیمت و محاسبه قیمت نهایی (قیمت مصرف‌کننده) از طریق رسانه ها به مصرف کننده آموزش داده شود. تا مصرف‌کننده بداند کالا را با چند درصد سود، خریداری می‌کند.

نکته دوم اینکه فروشنده می‌تواند دلایل مختلفی برای قیمت عرضه ذکر کند و خریدار نمی‌تواند از منطقی بودن قیمت قید شده مطمئن گردد. به علاوه هزینه هایی مثل حمل و نقل و انبار داری شفاف نیست و این موارد می تواند روی قیمت مصرف کننده تاثیرگذار باشد. قطعا هزینه های حمل و نقل برای هر کالایی با کالای دیگر متفاوت است.

رئیس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها و هلدینگ آل ام کا تی (MKT GROUP)،

اصل فلسفه درج قیمت تمام‌شده این بود که مردم هزینه‌های اضافی پرداخت نکنند و کالا ارزان‌تر به دستشان برسد. با درج قیمت تمام‌شده و قیمت مصرف‌کننده به نوعی باز هم شاهد گران‌فروشی‌ها خواهیم بود؛ چرا که باز هم فروشگاه‌ها برای فروش، ملاک را قیمت مصرف‌کننده قرار می‌دهند که یعنی مصرف‌کننده باید هزینه توزیع در دورترین نقطه را بپردازد. از سویی عدم ثبات بازار و نوسانات نرخ ارز نیز در برهه کنونی می تواند در اجرای این طرح اختلال ایجاد کند.

--------

بیشتر بخوانید

بدترین وضعیت ارزی در ایران
-------------------------------------------------------- 

تورم لحظه به لحظه و نوسان‌های قیمت ارز که بر بازار مواد اولیه تاثیر می‌گذارد، باعث می‌شود قیمت‌های هر دوره از تولید یک کالا با قیمت دوره قبل تفاوت داشته باشد. در این صورت مشتری با کالاهایی که در دوره‌های مختلف زمانی تولید شده‌اند و قیمت‌های متفاوتی دارند، مواجه می‌شود و این ابهام مهم وجود دارد که نوسان قیمت تولید چگونه برای مشتریان قابل توجیه و قابل باور است.


آنچه مسلم است وزارت صمت قبل از اجرای این طرح باید نحوه درج قیمت و محاسبه قیمت نهایی (قیمت مصرف‌کننده) را آموزش می‌داد تا مصرف‌کننده بداند کالا را با چند درصد سود، خریداری می‌کند./

رئیس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها و هلدینگ آل ام کا تی (MKT GROUP)
آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/5rs
اخبار مرتبط
دولت در آستانه یکی از سخت ترین و حساس ترین تصمیمات دهه اخیر قرار دارد و باید حتما کارشناسان و نخبگان اقتصاد کشور دست به کار شوند و به کمک دولت بیایند.
فروپاشی اقتصاد بر اثر اتخاذ سیاست‌های غلط ارزی و پولی و مالی و ارزیابی های نادرست از نتایج این سیاست‌ها و اعمال تحریم ها، وضعیت کلی اقتصاد به ویژه وضعیت ارزی کشور را در بدترین حالت ممکن قرار داد.
در حالی که کشور ایران اقتصادی مبتنی بر عوامل تولید دارد و هنوز نیروی کار به شکل کاملا تخصصی مورد استفاده قرار نمی گیرد، کارآفرینی و ورود به فضای کسب و کار و تولید بویژه در شرایط بحران اقتصادی، رکود و تحریم، ویژگی های شخصیتی منحصربفرد در کنار همت عالی و تسلیم ناپذیری را می طلبد.
شهرستانی، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد: در برخی از واحدها امکان جایگزینی سوخت دیگری با گاز وجود ندارد، در اینصورت این واحدها ناچارا رو به تعطیلی می‌روند اما در برخی از واحدها مثل واحد ساخت گندله می‌توان با جایگزینی سوخت به فعالیت خود بپردازند. او با ابراز نگرانی درمورد قطعی گاز در واحد‌های فولادساز اظهار کرد: اعمال محدودیت‌ها سبب بازماندن از اهداف سالانه می‌شود، با کاهش تولید ۲.۵ میلیون‌تنی، در بهترین حالت حدود ۲۶ میلیون تن تولید خواهیم داشت.
در حالی که ایران پتانسیل کافی و لازم را برای رسیدن به خودکفایی در تولید حبوبات دارد، اما آمار وزارت جهادکشاورزی نشان می‌دهد که حجم واردات برخی از اقلام حبوبات به کشور هر ساله افزایش پیدا می‌کند؛ به‌‌طوری که در حال حاضر ایران یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان حبوبات در دنیاست و سوال اینجاست که چرا این قبیل محصولات نباید از کشاورزان کشور خریداری شود؟
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید