صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۵
کد خبر: 8678
گزارشگر: 213
۳۴۵۱
۰
۰
۳
کردستان عراق هدف شلیک موشک قرار گرفت

علت حمله سپاه پاسداران به اربیل

علت حمله سپاه پاسداران به اربیل
در حالی که پنتاگون در حال بررسی حمله گزارش شده در نزدیکی اربیل است، سپاه پاسداران اعلام کرد که دلیل حمله به اربیل عراق کشته شدن دو سپاهی در سوریه بوده است.

به گزارش آسیانیوز، سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای مسئولیت حمله موشکی شامگاه یک‌شنبه، ۲۱ اسفند به اربیل عراق را پذیرفت.

--------------------------

بیشتر بخوانید

مشکلات سربازان خدمت کرده در بسیج و سپاه برای مهاجرت به آمریکا/ثبت شکایات در دادگاه فدرال

--------------------------------------------------------

در بیانیه سپاه آمده است که این حمله در واکنش به کشته شدن دو سپاهی در سوریه بوده و «مرکز راهبردی توطئه و شرارت» وابسته به اسرائیل هدف حمله قرار گرفته است. در این بیانیه به جزئیات یا شواهدی درباره این مرکز و همچنین وابستگی آن به اسرائیل ارائه نشده است.


در جریان حمله موشکی دیشب، ۱۲ فروند موشک بالستیک به اربیل، مرکز منطقه خودمختار کردستان در شمال عراق شلیک شد.

موشک‌های شلیک‌شده در نزدیکی کنسولگری ایالات متحده در اربیل فرود آمده و به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این حمله هیچ آمریکایی آسیب ندیده و هیچ آسیبی به تأسیسات آمریکایی در اربیل وارد نشده است.

درپی مخابره این خبر، یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به نشریه نیوزویک گفت که پنتاگون «در حال بررسی حمله گزارش شده در نزدیکی اربیل» است، اما جزئیاتی ارائه نکرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز ۱۷ اسفند تایید کرد که در آخرین حمله هوایی منتسب به اسرائیل در سوریه، دو افسر سپاه کشته شده‌اند و پاسخ‌گویی به این حمله را «حق خود می‌داند.»

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، نیز دیروز در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت این سازمان، نوشت که تهران حق پاسخ به اقدامات اسرائیل را برای خود محفوظ می‌داند.

--------------------------

بیشتر بخوانید

اسرائیل می خواهد «تهران» را هدف قرار دهد؛ نه نیروهای نیابتی را!

---------------------------------------------------

از سوی دیگر، روز گذشته برخی رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده بودند که ارتش اسرائیل سطح هوشیاری خود را برای رویارویی با انتقام احتمالی جمهوری اسلامی ایران و یا گروه حزب‌الله لبنان افزایش داده است.


 بر اساس این گزارش‌ها، احتمال رخنه پهپادها، شلیک راکت‌ یا هر نوع اقدام دیگر که انتقام جمهوری اسلامی ایران یا حزب‌الله لبنان محسوب شود، لحاظ شده بود ولی اشاره‌ای به احتمال حمله به اربیل نشده بود.

با وجود تایید سپاه پاسداران، امروز سخنگوی کمیسیون امنیت ملی ایران گفته است که «موشک‌باران اربیل ارتباطی با ما ندارد».

سخنگوی نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل نیز به نیوزویک گفت که «تاکنون هیچ اطلاعاتی در مورد این رویداد وجود ندارد.»

محمود عباس‌زاده مشکینی به خبرگزاری دانشجو گفته است اگر ایران بخواهد انتقام بگیرد «بسیار جدی، سخت، آشکار و پشیمان‌کننده» خواهد بود و اسرائیل نمی‌تواند «هر اتفاقی که می‌افتد، گردن ایران بیندازد».

اسرائیل از زمان حضور نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه برای کمک به بقای بشار اسد، حملات هوایی در سوریه را با هدف جلوگیری از «تثبیت نظامی ایران» آغاز کرد و آن را کماکان، ضمن هماهنگی با روسیه ادامه می‌دهد./

https://www.asianews.ir/u/5s4
اخبار مرتبط
اوایل دهه شصت تا اواسط دهه هفتاد قرن گذشته میلادی که برابر است با دهه چهل و پنجاه خورشیدی در خاطر مردم ایران به عنوان یک دوران طلایی؛ خصوصا از حیث رشد اقتصادی، دیپلماسی سازنده و آزادی‌های اجتماعی به جا مانده است و اکثر ایرانیانی که در آن دوره می‌زیسته‌اند از آن دوران نوستالژی داشته و این نوستالژی با وجود تبلیغات وسیعی که علیه آن طی چهار دهه اخیر چه از طرف حکومت و چه جریان‌های سیاسی و محافل دانشگاهی و روشنفکری انجام شده، به نسل فعلی رسیده است.
عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق، گفت: برای آزادشدن منابع بلوکه شده ایران در عراق با خریدهای بشردوستانه، باید تاجر ایرانی به نام تاجر عراقی مدارک را ثبت کند؛ تاجر عراقی کالاهای مورد نیاز را خریداری کند و سپس پول خود را از منابع بانک عراقی بگیرد، ولی تاجران به این روش اعتمادی ندارند.
تیم‌ ملی فوتبال ایران با پیروزی یک بر صفر مقابل عراق به عنوان نخستین تیم آسیایی راهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شد؛ این در حالی است که بازی ایران با عراق در ورزشگاه آزادی و با حضور محدود تماشاگران مرد و حضور گزینش شده تماشاگران زن برگزار شد.
گروه «قاصم الجبارین» اعلام کرد که روز گذشته به پایگاه آمریکایی ها در عین الاسد حمله کرده است.
سازمان حشد شعبی عراق دیشب در بیانیه‌ای اعلام کرد داعش به مواضع الحشد در استان صلاح الدین واقع در شمال این کشور حمله کرده است.
وزیر منابع آب عراق، از تشکیل پرونده رسمی و شکایت علیه اسلامی جمهوری ایران در دادگاه لاهه به دلیل سدسازی‌های گسترده خبر داده است.
رئیس جمهور آمریکا در خصوص حضور نیروهای نظامی آمریکا در شبه جزیره عربستان نوشت: نیروهای مسلح ایالات متحده در پادشاهی عربستان سعودی مستقر شده‌اند تا از نیروها و منافع ایالات متحده در منطقه در برابر اقدامات جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مورد حمایت این کشور محافظت کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید