صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۹:۰۳
کد خبر: 8681
گزارشگر: 213
۹۳۷۵
۱۵
۰
۸
بیانیه مجلس در مخالفت نسخه قانونی تغییر ساعت صادر شد

دلیل اصرار بر عدم تغییر ساعت رسمی در سال ۱۴۰۱

دلیل اصرار بر عدم تغییر ساعت رسمی در سال ۱۴۰۱
در حالی که تغییر ساعت رسمی سبب طولانی شدن زمان روز و استفاده بیشتر از نور خورشید می شود، مجلس در مخالفت با نسخ قانون تغییر ساعت بیانیه صادر کرد.

به گزارش آسیانیوز، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور مخالفت کرد.

 به نقل از اداره روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات پژوهش‌های زیربنایی و امور تولیدی این مرکز طی گزارشی با نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور مخالفت کرد.

در این گزارش آمده است که صرفه‌جویی در مصرف انرژی اصلی‌ترین انگیزه برای اجرای طرح تغییر ساعت در کشورها بوده است، اما در سال‌های اخیر، آثار سوء تغییر ساعت بر سلامتی افراد جامعه در برخی از کشورهای اروپایی موجب شده است تداوم اجرای این طرح با تردید مواجه شود.

-----------

بیشتر بخوانید

لغو تغییر ساعت رسمی در فروردین ۱۴۰۱!/دلیل جلو کشیدن ساعت در بهار چیست؟

------------------------------------
در این گزارش تصریح شده است که در واقع در سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش اهمیت سلامتی افراد جامعه نسبت به صرفه‌جویی انرژی، موجب شده است برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا گرایش به‌سمت توقف اجرای طرح تغییر ساعت داشته باشند گرچه هنوز هم به اجرای آن مبادرت می‌ورزند.

به نقل از تسنیم، تنظیم فعالیت افراد آن جوامع با زمان محلی؛ علت اثرگذاری بر سلامتی افراد (تغییر ساعت بیداری و خواب) در این جوامع اعلام شده ‌است، این درحالی است که در کشورهای اسلامی نظیر ایران، تنظیم فعالیت‌های افراد علاوه‌بر زمان محلی با زمان خورشیدی نیز تنظیم می‌شود.

در این گزارش ذکر شده است که در مردادماه 1386 با توجه به بررسی‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و موضوع صرفه‌جویی انرژی، قانون تغییر ساعت رسمی کشور تصویب شد.

در سال 1397، بازاندیشی برای عدم‌اجرای تغییر ساعت، در برخی کشورهای اتحادیه اروپا موضوع آثار منفی آن بر ساعات فیزیولوژیک در اروپا و آمریکا رسانه‌ای شد. در زمان حاضر، یک‌چهارم از کشورهای دنیا که در نیمکره شمالی زمین واقع هستند به تغییر ساعت مبادرت می‌ورزند.

این در حالی است که استفاده بیشتر از انرژی و بالا بردن میزان بهره‌وری، ساعت رسمی خود را در برخی ماه‌های سال تغییر می‌دهند. ساعت رسمی ایران نیز نخستین بار قبل از انقلاب تغییر کرد. این طرح بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷، به دلایل شرعی منسوخ شد.

در سال ۱۳۷۰، هم‌زمان با دوران ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی، بار دیگر موضوع تغییر ساعت رسمی در دولت مطرح شد و در نهایت با رای هیئت‌ وزیران، ساعت رسمی کشور در فصل‌های بهار و تابستان تغییر کرد.

حدود ۱۴ سال بعد، با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، قانون تغییر ساعت در ایران لغو شد. در همان زمان غلامحسین الهام، سخنگوی وقت دولت، مدعی شد که تغییر ساعت «تاثیری در کاهش مصرف انرژی ندارد و باعث سردرگمی مردم می‌شود».

اگرچه مقام‌های دولتی ادعای بی‌تاثیر بودن تغییر ساعت رسمی را مطرح می‌کردند، تصمیم آنان در باورهای مذهبی و دلایل شرعی ریشه داشت. این موضوع را برخی افراد نزدیک به دولت به‌صراحت بیان کردند و گفتند که «تغییر ساعت در زمان انجام فریضه‌های دینی مثل نماز اختلال ایجاد می‌کند».

دو سال بعد از لغو تغییر ساعت رسمی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۶ قانونی را تصویب کردند که به موجب آن، دولت موظف بود هر سال در فصل‌های بهار و تابستان، ساعت رسمی را جلو بکشد. حالا نیز پس از گذشت ۱۶ سال، بار دیگر ماجرای لغو تغییر ساعت رسمی ایران در صورت تصویب نمایندگان مجلس یازدهم، تکرار می‌شود.

لغو تغییر ساعت رسمی در حالی در دستور کار است که کمبود برق در تابستان سال جاری، به ساعت‌های طولانی قطع برق شهروندان منجر شد و دردسرهای زیادی برای مردم ایجاد کرد و مقام‌های وزارت نیرو از احتمال تکرار این شرایط در تابستان سال ۱۴۰۱ نیز خبر داده‌اند./

https://www.asianews.ir/u/5sa
اخبار مرتبط
در حالی که در اکثر کشورهای جهان با جلو کشیدن ساعت ها در ابتدای بهار، صبح ها کوتاه تر و عصرها طولانی تر می شود، ابوالفضل ابوترابی، طرح لغو تغییر ساعت رسمی کشور در هفته‌های آینده را به دلیل اختلال در زمان انجام فریضه‌های دینی مطرح کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
امیر
۱۴۰۰/۱۲/۲۴
0
0
0

میشه لطفا یک مقاله علمی دانشگاهی یا یک چاپ شده در ژورنال معتبر بفرمایید که تغییر ساعت اثر منفی روی سلامتی داشته؟!

نوری
۱۴۰۰/۱۲/۲۶
0
0
0

متاسفانه این تصمیمات در زمان نامناسب گرفته میشه یعنی زمانی که به لزوم تغییر ساعت تابستانی حسی وجود نداره در گرمترین ماههای سال یعنی خرداد، تیر و مرداد اگر ساعت جلو کشیده نشه شروع به کار، ساعتها بعد از طلوع آفتاب خواهد بود یعنی کل کار در گرمای طاقت فرسای تابستون بخصوص در مناطق جنوب که خیلی وضعیت بدتر میشه. این مباحث باید در همون ماههای گرم باز بشه تا بیشتر به لزومش پی ببرن

ناشناس
۱۴۰۱/۱۲/۲۵
0
0
1

درود به نظر من اگه قرار باشه ساعت تغییر نکنه باید از پاییز ۱۴۰۲ انجام بشه چون امسال یک بار تغییر ساعت داشتیم..و اگر الان تغییر ندیم ۲ ساعت اختلاف زمان پیدا میکنیم.. امیدوارم منظورم رو خوب ادا کرده باشم

مجتبی
۱۴۰۱/۱۲/۲۸
0
0
0

تو این ۴۲ سال شما یه طرح یا یه برنامه درست از این کثافت ها بگید... خاک تو سرشون با این طرز فکرشون چهار روز دیگه ساعت ۸ صبح ۳ساعته هوا روشن شده

علی
۱۴۰۲/۰۱/۰۱
0
0
0

نمی دانم چه دلیل منطقی برای نبردن ساعت به جلو را دارند ولی اثر منفی بر مصرف انرژی بیشتر در کشور خواهد داست و بدتر از زمانی هست که ساعت را جلو ببرند. حالا مردم عاقل دیلش را می گم. الان که ساعت را جلو نبردند، تیر ماه طلوع افتاب ساعت ۵ صبح می شه . اگر ساعت شروع اداره ها و مراکز دولتی ۷ صبح باشد ، یعنی ۲ ساعت زمین زودتر گرمتر می شه. یعنی انگار که ساعت شروع اداره ها می شه ۸ صبح و پایان کار می شه ۲ یا ۳ ظهر این نبردن ساعت به جلو باعث مصرف انرژی بیشتر در کشور نسبت به سال قبل می شه نه تینکه به قول مسیولان تصمیم گیرنده باعث کاهش بشه. اگر قرار به ثابت نگه داشتن ساعت باشه، باید از پاییز ۱۴۰۲ ساعت را تغییر نمی دادند نه الان. .

آرش اسدی
۱۴۰۲/۰۱/۰۲
0
0
0

این حرکت فقط از برای نشان دادن ظاهر مذهبی هست. دنبال دلایل علمی برای لغو جلو بردن ساعت نباشید. لجبازی با علم...

Asd
۱۴۰۲/۰۱/۰۲
0
0
0

یکی دیگر از هزاران تصمیم غلط در مجلس که نشاندهنده وجود مرکز تصمیم گیری در جایی خارج از مجلس است، جالب اینجاست که سلامتی من و شما را بهانه کرده‌اند، حتی آنقدر صداقت وجود ندارد که دلیل اصلی این تصمیم گیری را بگویند

ناشناس
۱۴۰۲/۰۱/۰۳
0
0
0

نظر من چوپان اینست که گوسفندانم را با طلوع آفتاب به چرا ببرم، چون مرغ و خروس هایمان با طلوع آفتاب به فعالیت می پردازند!!!

امین
۱۴۰۲/۰۱/۰۳
0
0
0

اینکه ساعت را تغییر ندادند باعث افزایش مصرف انرژی میشود نه کاهش لیکن بخاطر کاهش مصرف انرژی میشه ساعت کاری ادارات و بانکها را تغییر داد مثلاً از 7صبح الی 14به 6الی 13 تغییر داد

ناشناس
۱۴۰۲/۰۱/۰۷
0
0
0

عزیزانی که نگران مصرف انرژی هستن راه حلش برای دولت خیلی آسونه همه ساعات کاری رو یک ساعت می کشه جلو 😅


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید