صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۱:۵۶
کد خبر: 8701
گزارشگر: 213
۷۸۲
۰
۰
۶
به قلم رضا درستکار

درباره «سینمای فریدون گله»

درباره «سینمای فریدون گله»
رضا درستکار مولف کتاب «سینمای فریدون گله» و از نویسندگان و منتقد نام آشنای سینمای ایران؛ در بازنگاری دوباره کتاب اولش، این کتاب را تا حدی که می‌توانسته کامل کرده است.

به گزازش آسیانیوز، کتاب «سینمای فریدون گله» تالیف رضا درستکار در «نشر خزه»یه چاپ پنجم رسیده است.

درستکار، مولف کتاب از نویسندگان و منتقدان نام آشنای سینمای ایران است که سال‌ها در نشریات تخصصی سینمایی و غیر آن قلم زده و اکنون در بازنگاری دوباره کتاب اولش، کتاب «سینمای فریدون گله» را تا حدی که می‌توانسته کامل کرده است.

کتاب سینمای فریدون گله از این نظر که کتابی شیرین است و شط یک زندگی فراموش شده و سخنان دلنشین شادروان فریدون گله را به کام مخاطبش می‌ریزد و فرصت بازشناسی سینماگر کنار گذاشته شده را برای علاقمندان فراهم آورده، کتابی است ویژه و منحصر به‌فرد؛ که خواندنش را به علاقمندان پر و پا قرص سینما و مباحث تاریخی توصیه می‌کنیم.

درباره «سینمای فریدون گله»


رضا درستکار، مولف کتاب می‌گوید:

خوشحالم در دو سه دهه پایانی قرن ۱۳۰۰ زنده بودم و با کسی مثل «فریدون گله» آشنا و معاشر شدم و نگاهم به همه‌چیز تغییر کرد.
اگر فقط برای همین اقبال بزرگی که داشتم، دیگر نباشم، از زندگی و عمری که سپری کرده‌ام، شاکر و راضی‌ام.

مقدمه کتاب با تیتر «نور را در پستوی خانه پنهان نمی‌کنم» آغاز می‌شود:

«چهل‌و‌دو سال از غیبت‌اش گذشت، بیست‌و‌دو سالی هم از پیدا شدن‌اش گذشته است و پانزده سالی هم از مرگش. فریدون گله سال‌ها بود که در روشنی و دور از اجتماع پر هیاهیوی اطرافش، در شمال کشور زندگی می‌کرد...؛ معلم ما می‌گفت، تاریخ درست دو مرحله منطقی دارد؛ مرحله اول جمع است و ضبط است و نگهداری و چه و چه و چه ...؛ و هنوز فقط دو دهه از تاریخ واژگونی آن دوران می‌گذشت که با این دفع‌ها و حذف‌ها، رویاروی می‌شدیم و معلوم شده بود که برخی تاریخ‌نویسان، به‌کل و دلبخواهی بعضی چیزها را نادیده گرفته‌اند، بعضی آدم‌ها و فیلم‌سازها را به‌ کناری گذاشته‌اند و مرحله اول تاریخ را به سلامت به دست نسل‌های بعدی نرسانده‌اند!

مولف کتاب سینمای فریدون گله پیش از این پنج کتاب دیگر از جمله کتابی درباره بهمن فرمان‌آرا نیز منتشر کرده است./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/5sq
اخبار مرتبط
آیین رونمایی از تولیدات هنری و رسانه‌ای استودیو نیک‌سو و تقدیر از هنرمندان نیکوکار در عرصه سینما، در محل سالن سینماتوگراف موزه سینمای ایران برگزار شد.
خوزستان دارای یک گنجینه است که هر قوی تر و کم مساله تر باشد، پایتخت و سایر مناطق کشور نیز وضعیت مطلوب تری خواهند داشت.
منوچهر وثوق، بازیگر پرکار سینمای ایران پیش از انقلاب، روز یکشنبه هشتم اسفند در لندن درگذشت؛ وی در چند ماه گذشته دچار بیماری سرطان شده بود.
فیلم «دسته دختران» ساخته منیر قیدی با سر صداها و انفجارهای الکی شروع می شود و وقتی متوجه می شوی که فیلم بیش از بیست میلیارد تومان هزینه برداشته است، شوکه می شوی و این که این همه هزینه برای هیچی سرمایه گذاری کردند هم حماقت خارق‌العاده ای می خواهد.
فیلم «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس به عنوان اولین ها با فضای عاشقانه شروع می شود که در آن فقر، فساد و بدرفتاری ها در جامعه ایرانی به روایت در آمده.
بعد از پذیرایی و گپ و گفت دوستانه آماده دیدن فیلم فیلمساز اولی با نام« برف آخر» به کارگردانی امیر حسین عسگری می نشینیم؛ فیلمی شاعرانه و با تصاویر کارت پستالی و مرتبط با فضای قصه.
پرده نقره ای تبلیغ نشست های تخصصی سینما را نشان می دهد و جالب اش اینه که اساتید دانشگاه امام صادق در باره سینما حرفی برای گفتن دارند.همه سنگر ها را فتح کرده اند و آخرین سنگر هم که سینماست، برایشان کاری ندارد، حرف زدن که مالیات ندارد؛ اینهمه حرف زده اند، درباره سینما هم فتوایی می دهند.
«قهرمان» اکران شده و به‌عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی علوم و هنرهای معاصر سینما (اسکار) معرفی شده است؛ این معتبرترین جایزه‌ی سینمایی در جهان سینماست که برای شایستگی‌های هنری و فنی در صنعت فیلم تعلق می‌گیرد و پرآوازه و نیک‌نام‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌آید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید